2021-11-22, 16:25
Medlem
BAB7s avatar
Var köper man en bra och billig kassetbandspelare?

Jag har haft en Blaupunkt Madrid tidigare, den var jag mycket nöjd med.
Digital inställning behöver jag inte, manuellt vred tycker jag är bättre, men en fördel är om man kan spara radiokanaler genom att trycka på en knapp.

Helst en standardradio utan en massa onödiga funktioner, radio och kassetbandspelare räcker.

Helst grön bakgrundsbelysning, men det går också bra med vit eller orange belysning.

Vilka är att rekommendera, och var ska man köpa den?
Citera
2021-11-22, 16:35
Medlem
Du menar väl cd? Kassettband är så många år sedan, så om du verkligen är ute efter det, så är det nog bara skroten som gäller, om ens det.
Citera
2021-11-22, 16:37
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Digital inställning behöver jag inte, manuellt vred tycker jag är bättre, men en fördel är om man kan spara radiokanaler genom att trycka på en knapp.

Helst en standardradio utan en massa onödiga funktioner, radio och kassetbandspelare räcker.

Helst grön bakgrundsbelysning, men det går också bra med vit eller orange belysning.

Tradera, det finns inga nytillverkade idag. Kanske Blocket. Men Tradera har gott om Vintage prylar i den kategorin
Citera
2021-11-22, 16:46
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:

https://www.tradera.com/item/343571/511713839/bilradio-med-bandspelare-cd-spelare-till-renault-10-
Från en Renault 10. Kanske passar Renault Zoe också?
Citera
2021-11-22, 17:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Du menar väl cd? Kassettband är så många år sedan, så om du verkligen är ute efter det, så är det nog bara skroten som gäller, om ens det.

Nej, CD spelare vill jag absolut inte ha.

Biltema bör väl sälja vanliga kassetbandspelare?

Annars kanske det bästa är att försöka få tag en begagnad Blaupunkt, då får man kvalitet också.
Citera
2021-11-22, 17:52
Medlem
BAB7s avatar
Blaupunkt Madrid 23, heter den som jag vill köpa: https://assets.catawiki.nl/assets/2017/3/25/f/9/6/f96b7901-a969-4dfa-9e40-2e55724d6116.jpg

Var kan man köpa den?
Citera
2021-11-22, 17:57
Medlem
Citat:
Blaupunkt Madrid 23, heter den som jag vill köpa: https://assets.catawiki.nl/assets/2017/3/25/f/9/6/f96b7901-a969-4dfa-9e40-2e55724d6116.jpg

Var kan man köpa den?

Är väl 30 år sedan den tillverkades så kolla på Tradera som du fått tips om tidigare.
Finns väl liknade i Tyskland men det har du väl koll på.
Citera
2021-11-22, 19:49
Medlem
TeEsErs avatar
Jag skulle våga påstå att ingen bilstereo tillverkad de senaste 15 åren har kommit med kassettbandspelare.

Här finns lite olika retro-varianter men som skrivet ovan, inget nytt finns med kassett.
https://bilstereohornan.se/kategori/classic-car-audio/retro-stereo/
Citera
2021-11-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Jag skulle våga påstå att ingen bilstereo tillverkad de senaste 15 åren har kommit med kassettbandspelare.

Här finns lite olika retro-varianter men som skrivet ovan, inget nytt finns med kassett.
https://bilstereohornan.se/kategori/classic-car-audio/retro-stereo/
Originalljudanläggningarna i JEEP:arna innehöll till för 12-15 år sedan både CD- och kassettbandspelare.
Citera
2021-11-22, 22:47
Medlem
BAB7s avatar
Märkligt om det inte skulle säljas några nya kassetbandspelare.
Kan det verkligen stämma?
Man vill ju kunna spela sina kassettband när man är ute och kör.

Det verkar som att man får leta på begagnatmarknaden då.
Citera
2021-11-23, 12:47
Medlem
zoombos avatar
Kassettband? På riktigt?
Jag hade hundratals band fram till typ 2010 men då jag digitaliserat hela min musiksamling för över 10 år sen så hade dom så att säga spelat ut sin roll och detsamma kan man nog säga om alla vinyler och CD men dom behåller jag nog av nostalgiska skäl.
Vilken bil som helst som är yngre än 10 år och alla moderna bilstereo har ju både AUX-ingång och USB-stöd så då får man en flexiblare, portablare, driftssäkrare och smidigare lösning.

Ser du VHS-filmer också? Och har analog telefon hemma?

Men för att svara på frågan: skrotarna brukar ta en 50-lapp eller hundring för dem, även fina märken/modeller. Eller Tradera. Att hitta nytillverkade kan du nog glömma.
Senast redigerad av zoombo 2021-11-23 kl. 12:49.
Citera
2021-11-23, 16:19
Medlem
Citat:
Märkligt om det inte skulle säljas några nya kassetbandspelare.
Kan det verkligen stämma?
Man vill ju kunna spela sina kassettband när man är ute och kör.

Det var hett på 70-talet och 80-talet med kassetband. Minns att jag hade en fin Clarion-bandare i min Ascona!

Sedan 90-talet och framåt var det CD som gällde, och ibland i kombination med kasset.

På början 00-talet började kassett plockas bort, och det var bara CD som gällde.

På 10-talet var det MP3/FLAC på USB-minne eller SD-kort som blev stort (CD fanns ibland kvar, men allt ovanligare).

Nu på 20-talet är det inbyggd streaming med Spotify, Tune-In och liknande över 4G/5G som gäller (finns inte ens CD i nya bilar längre).
Senast redigerad av mtflash 2021-11-23 kl. 16:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in