Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Jodå, Clarion och Pioneer var the shit när man ägde sina första bilar *suckar nostalgiskt*
Jag gillar inte streamingtjänster och använder knappt Spotify, inte ens hemma. Anledningen: allt jag vill höra finns inte där. All min egna musik ligger numera digitaliserad på mitt NAS hemma och på 2 st 128GB USB-minnen som jag enkelt kan plocka med mig mellan olika fordon. Vissa äldre spelare har bara stöd för mindre minnen så då petar jag över de viktigaste albumen på dessa. Har också en del i mobilen (128GB). Har varit med på längre turer att man har dålig eller ingen 3G/4G täckning och då funkar inga streamingtjänster. Men mina USB-minnen funkar ändå....
Ibland kopplar jag över till Internetradio när jag sitter i bilen. Men för det mesta spelar jag slumpvisa låtar från min egna ca 25000-låtars samling....
Jo, USB-minnen fungerar fortfarande i alla moderna bilar. Har du filerna på MP3 eller FLAC så är det inga problem i några nya bilar. Har lagt musik på en 1GB SSD och kopplat in i bilen utan problem.
Men 95% av tiden streamar jag poddar eller musik via Spotify. Grymt enkelt och smidigt!
Jo, Pioneer och Clarion var ju de två stora på den tiden. Hade kataloger från bägge. Fastnade faktiskt för radio/bandare från Clarion, men högtalare från Pioneer. Så hade bägge märkena i bilen!
Finlirarna, eller pizzabagarna som ville skryta, körde dock Alpine. Gärna med en stor dekal i bakrutan som förkunnade det faktumet också (oftast satt de i äldre Mercor eller BMW, som gick hem hos den tidens pizzaägare från andra kulturer).