2021-11-23, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Blaupunkt Madrid 23, heter den som jag vill köpa: https://assets.catawiki.nl/assets/2017/3/25/f/9/6/f96b7901-a969-4dfa-9e40-2e55724d6116.jpg

Var kan man köpa den?
Ska du pimpa din Renault Zoe?
Citera
2021-11-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Ska du pimpa din Renault Zoe?

Tror att han skall kränga i Albanien för att finansiera sin Zoe-resa dit. Problemet är att kasettband gått helt ur tiden även i östeuropa för länge sedan.
Citera
2021-11-23, 16:30
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Det var hett på 70-talet och 80-talet med kassetband. Minns att jag hade en fin Clarion-bandare i min Ascona!

Sedan 90-talet och framåt var det CD som gällde, och ibland i kombination med kasset.

På början 00-talet började kassett plockas bort, och det var bara CD som gällde.

På 10-talet var det MP3/FLAC på USB-minne eller SD-kort som blev stort (CD fanns ibland kvar, men allt ovanligare).

Nu på 20-talet är det inbyggd streaming med Spotify, Tune-In och liknande över 4G/5G som gäller. Finns inte ens CD i nya bilar längre.

Jodå, Clarion och Pioneer var the shit när man ägde sina första bilar *suckar nostalgiskt*

Jag gillar inte streamingtjänster och använder knappt Spotify, inte ens hemma. Anledningen: allt jag vill höra finns inte där. All min egna musik ligger numera digitaliserad på mitt NAS hemma och på 2 st 128GB USB-minnen som jag enkelt kan plocka med mig mellan olika fordon. Vissa äldre spelare har bara stöd för mindre minnen så då petar jag över de viktigaste albumen på dessa. Har också en del i mobilen (128GB). Har varit med på längre turer att man har dålig eller ingen 3G/4G täckning och då funkar inga streamingtjänster. Men mina USB-minnen funkar ändå....

Ibland kopplar jag över till Internetradio när jag sitter i bilen. Men för det mesta spelar jag slumpvisa låtar från min egna ca 25000-låtars samling....
Citera
2021-11-23, 16:34
Medlem
Tradera...min Corvette från 95 är det en Boose stereo i med både kassett CD å radio i...
Citera
2021-11-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jodå, Clarion och Pioneer var the shit när man ägde sina första bilar *suckar nostalgiskt*

Jag gillar inte streamingtjänster och använder knappt Spotify, inte ens hemma. Anledningen: allt jag vill höra finns inte där. All min egna musik ligger numera digitaliserad på mitt NAS hemma och på 2 st 128GB USB-minnen som jag enkelt kan plocka med mig mellan olika fordon. Vissa äldre spelare har bara stöd för mindre minnen så då petar jag över de viktigaste albumen på dessa. Har också en del i mobilen (128GB). Har varit med på längre turer att man har dålig eller ingen 3G/4G täckning och då funkar inga streamingtjänster. Men mina USB-minnen funkar ändå....

Ibland kopplar jag över till Internetradio när jag sitter i bilen. Men för det mesta spelar jag slumpvisa låtar från min egna ca 25000-låtars samling....

Jo, USB-minnen fungerar fortfarande i alla moderna bilar. Har du filerna på MP3 eller FLAC så är det inga problem i några nya bilar. Har lagt musik på en 1GB SSD och kopplat in i bilen utan problem.

Men 95% av tiden streamar jag poddar eller musik via Spotify. Grymt enkelt och smidigt!

Jo, Pioneer och Clarion var ju de två stora på den tiden. Hade kataloger från bägge. Fastnade faktiskt för radio/bandare från Clarion, men högtalare från Pioneer. Så hade bägge märkena i bilen!

Finlirarna, eller pizzabagarna som ville skryta, körde dock Alpine. Gärna med en stor dekal i bakrutan som förkunnade det faktumet också (oftast satt de i äldre Mercor eller BMW, som gick hem hos den tidens pizzaägare från andra kulturer).
Senast redigerad av mtflash 2021-11-23 kl. 16:39.
Citera
2021-11-23, 16:38
Medlem
Kollade tradera...det finns mängder...leta efter en Alpine...nog det bästa som fans då..
Citera
2021-11-23, 16:42
Medlem
Citat:
Nej, CD spelare vill jag absolut inte ha.

Biltema bör väl sälja vanliga kassetbandspelare?

Nej, det var i forntider det fanns.

Men varför inte köra BT och streama musiken från mobilen?
Citera
2021-11-23, 17:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Var köper man en bra och billig kassetbandspelare?

Jag har haft en Blaupunkt Madrid tidigare, den var jag mycket nöjd med.
Digital inställning behöver jag inte, manuellt vred tycker jag är bättre, men en fördel är om man kan spara radiokanaler genom att trycka på en knapp.

Helst en standardradio utan en massa onödiga funktioner, radio och kassetbandspelare räcker.

Helst grön bakgrundsbelysning, men det går också bra med vit eller orange belysning.

Vilka är att rekommendera, och var ska man köpa den?
Det finns en Blaupunkt Toronto på Tradera, en riktig kvalitetsradio. Hade själv en sådan, men den var så eftertraktad att någon plockade ur den ur bilen en mörk natt. Den ersattes med nåt skräp från Pioneer.

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Kassettband? På riktigt?
Självklart inte, har någon av Babbsans trådar varit på riktigt?
Citera
2021-11-23, 19:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Nej, det var i forntider det fanns.

Men varför inte köra BT och streama musiken från mobilen?

Jag använder inte bluetoth och jag streamar ingen musik, inte i min ZOE heller.
Telefoner ringer man med.
Jag lyssnar bara på radio när jag kör min ZOE.

Men nu söker jag en kassettradio som passar den bil jag är ute efter (letar efter en golf diesel 84-87 i fint originalskick) och då vill jag ha en passande radio till den bilen för att hålla bilen i absolut originalskick, och VW monterade bla Blaupunkt Madrid 23 i Golf under dessa åren.
Citera
2021-11-23, 19:58
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Men nu söker jag en kassettradio som passar den bil jag är ute efter (letar efter en golf diesel 84-87 i fint originalskick) och då vill jag ha en passande radio till den bilen för att hålla bilen i absolut originalskick, och VW monterade bla Blaupunkt Madrid 23 i Golf under dessa åren.
Absolut orginal skick går inte att ha en bil sedan den första servicen när bilen är ny och en bil från 80 talet är omöjligt i orginal skick.
Bandspelare kan man hitta på skroten problemet är att det är inte säkert att dom funkar men nya remmar och rengöring av tonhuvud så brukar bandspelaren funka igen
Citera
2021-11-23, 20:53
Medlem
Citat:

Jag förstår inte; har du inte redan en radio i din Zoe?

Eller skall du har radion till en Golf du skall köpa?

Det följer garanterat med en radio även i Golfen du tänkt att köpa.
Citera
2021-11-23, 21:01
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Absolut orginal skick går inte att ha en bil sedan den första servicen när bilen är ny och en bil från 80 talet är omöjligt i orginal skick.
Bandspelare kan man hitta på skroten problemet är att det är inte säkert att dom funkar men nya remmar och rengöring av tonhuvud så brukar bandspelaren funka igen

Jag letar inte sverige, för här är bara skrot.

Men det finns en del i tyskland i mycket fint originalskick, dock har det inte ännu dykt upp någon i exakt den konfigurationen jag önskar (diesel, manuell, blå-met, pre-facilft 84-87)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in