2021-11-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Alla som har ett positivt covidtest i journalen ska givetvis betraktas som immuna. De smittar inte och blir inte sjuka.

Du behöver inte ha utvecklar antikroppar efter infektion det är det som är så märkligt med denna sjukdom. Jag har haft covid och diagnostiserad med postcovid men mår bättre idag efter ett år jag har fortfarande antikroppar då jag gått på flertal besök och tagit blodprover på Karolinska för min postcovid min läkare är docent inom infektion och vi har haft många samtal om detta. Det finns många som inte utvecklar antikroppar och därför behöver ta vaccin. För min del kan jag dock vänta.
Citera
2021-11-22, 18:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Det finns inga fakta som stödjer att vaccinationsgrad påverkar smittspridningen på makronivå, medan det finns otaliga vetenskapliga rapporter att friska människor och människor som har naturlig skydd inte sprider smittan als eller i mycket liten grad.
Det bryr jag mig inte om och inget vi diskuterar här. Frågan är om vi skall ha ett Covidpass som skiljer vaccinerade/genomgången covid och övriga. Givetvis om alla känner sig trygga med det så varför inte. Det är ju inget tvång att vaccinera sig eller att gå på konsert heller för den delen så det är ju upp till var och en hur han/hon vill göra...

Och givetvis om man har ett genetiskt naturlig skydd och inte sprider smitta alls eller i mycket liten grad och kan få det verifierat av en läkare så borde även det vara en giltig grund att inkludera i ett covidbevis.
Senast redigerad av kimdah2002 2021-11-22 kl. 18:30.
Citera
2021-11-22, 18:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Det handlar ju om att alla ska trakasseras till att ta sprutan och därefter legitimera uppdelandet av medborgarna i "lydiga" och "olydiga", därför är inte tillfrisknandebevis godkänt. Och även om de räknar in det så är medborgarpass en VÄLDIGT dålig idé att gå ändå på en hel massa andra mörkbruna plan...
Det är ju upp till dig själv och helt frivilligt att vaccinera sig så det finns inget tvång...
Citera
2021-11-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är ju upp till dig själv och helt frivilligt att vaccinera sig så det finns inget tvång...
Tvång: det att någon förmår en person, att utföra handlingar den annars inte skulle gjort.

Det finns per definition tvång när man inskränker den grundlagsskyddade rörelsefriheten till man har utförd ett oönskat medicinsk ingrepp.
Citera
2021-11-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nja vi får väl se.. annars kan ni ju göra en film av eran kunskap sen. Kanske utomjordingar som planterat viruset här från yttre rymden..🙂

Ha ha... ja filmer om det hela kommer det garanterat bli i framtiden. Finns ju även riktigt ingående dokumentärer om hela bluffen ute redan nu som "covidland the lockdown" har du sett den annars måste du göra det riktigt intressant.

Vad gäller intelligent liv utanför vår lilla planet så är jag helt säker på att det existerar i former vi inte har en aning om. Och frågar du mig så är dom redan här men våra otroligt små hjärnor är oförmögna att se det framför oss. Sedan vi uppfann atombomben så har ju oförklarlig aktivitet vi inte kan förklara bara ökat och ökat. Och de flesta trovärdiga vittnesmålen från högt uppsatta inom militär i flera olika länder handlar just om intresse för våra kärnvapen anläggningar och avfyrningsramper. Kolla det helt grymma rapporter som finns. Inte omöjligt att dom kan ha nåt med planen av pandemin att göra, vad vet jag är öppen för alla teorier.

Har själv när jag var ung upplevt en helt fantastisk grej som jag söker svar på än idag och tänker på nästan dagligen. Nog därför jag är så orädd att erkänna att jag tror på att utomjordingar finns runt omkring oss i detta nu🙃

Ha en fin dag
Citera
2021-11-22, 18:44
Medlem
Citat:
Tvång: det att någon förmår en person, att utföra handlingar den annars inte skulle gjort.

Det finns per definition tvång när man inskränker den grundlagsskyddade rörelsefriheten till man har utförd ett oönskat medicinsk ingrepp.

Rent juridiskt utgör det inte ett tvång i den mening som avses i RF 2:6, oaktat hur mycket vissa foliehattar googlar.
Citera
2021-11-22, 18:57
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Ingen ska behöva vara vaccinerad, fatta det. Om du vill sortera sopor så kan du börja med att sortera dina stinkande och värdelösa tankar och åsikter.
Vilka mediciner, vacciner eller andra (lagliga) substanser en anställd tar eller inte tar, har ingen arbetsgivare att göra med.
Ingen gammal eller infektionskänslig ska behöva bli utsatta för ovaccinerad personal. Det är ingen rättighet att jobba inom vård och omsorg. Det bästa är om man tar sitt ansvar och frivilligt söker sig därifrån.
Citera
2021-11-22, 18:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Vilken rörelsefrihet begränsas menar du?
Citera
2021-11-22, 19:03
Medlem
Citat:
Jag skiljer medvetet mellan vaccinpass(FHM kallar det vaccinbevis) och covid/coronapass.
EUs Covid/Coronapass möjliggör olika sätt att röra sig fritt även för ovaccinerade, FHMs vaccinationspass(vaccinationsbevis) får man ändats om man vaccinerat sig.

Det är din senaste mening som förbryllar många
.

Det finns inga fakta som stödjer att vaccinationsgrad påverkar smittspridningen på makronivå, medan det finns otaliga vetenskapliga rapporter att friska människor och människor som har naturlig skydd inte sprider smittan als eller i mycket liten grad.
Helt riktigt!!

Att det endast riktar in sig på vaccinerad eller ej är märkligt (och förstås dumt!).

Sedan är detta ju en helt ny typ av restriktion där man vill dela upp människor till skillnad från tidigare då man rekommenderat hemarbete för de som har möjlighet.
Citera
2021-11-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja vi får se hur det bli just nu verkar allt bara vara så luddigt och förvirrat. Jag hitta detta på nätet

”Kan jag få covidbeviset om jag haft covid-19 och sedan tillfrisknat?

I den första versionen av e-tjänsten Covidbevis ingår endast bevis på att man är vaccinerad mot covid-19. Arbete pågår för att även ett bevis på negativt covid-19-test eller bevis på att man har tillfrisknat, ska ingå i enlighet med kommande EU‑förordning. (Med tillfrisknande menas att man kan visa upp ett positivt covid-19-test som har tagits av hälso- och sjukvårdspersonal minst tio dagar tidigare”

Ja, så det verkar ju som att dom tänkt på detta men jag vet inte om det kommer funka att man haft infektion så långt tillbaka I tiden som vi haft men endå har antikroppar kvar detta kanske bara kommer vara godkänt om man nyligen haft den och har tillfrisknat. Oklart det här!

Tycker att det här är så märkligt: "Med tillfrisknande menas att man kan visa upp ett positivt covid-19-test som har tagits av hälso- och sjukvårdspersonal minst tio dagar tidigare". Det finns väl ingen som åker till vårdcentralen om man har covidsymptom för att få bli testad av sjukvårdspersonal. Då skulle man ju riskera att smitta människor. Det känns som att man har gjort det så svårt som möjligt att kunna få ett tillfrisknadsbevis.
Citera
2021-11-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra1988
Det känns som att man har gjort det så svårt som möjligt att kunna få ett tillfrisknadsbevis.
Ja, särskilt med tanke på att ett positivt antikroppsprov inte räknas som bevis på tillfrisknande.
Citera
2021-11-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cvf
Ja, särskilt med tanke på att ett positivt antikroppsprov inte räknas som bevis på tillfrisknande.

Ja, jag undrar om de ens har rätt att göra så. Känns otroligt märkligt. Om jag kan bevisa att jag är immun varför ska jag då stängas ute för att jag inte är vaccinerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in