2021-11-22, 15:39
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Är ni inte lite väl hårda nu? Håller visserligen med om att klassiska loppet ska väga tyngre men om man bara tittar rätt upp och ner på resultaten:

F. Andersson: 5:a +41 och 22:a +1:37
J. Eriksson: 11:a +56 och 2:a +14
F. Jonsson: 9:a +58 och 3:a +20

Är det verkligen märkligt och saknar logik? Sen kan man komplicera det hela med att Fredrik tappade 10-12 sek på ett fall på lördagen, och att han (förmodligen) hade sämre material än genomsnittsåkaren på söndagen. Samtidigt har väl ingen koll på vilket material de andra hade heller och hur mycket som skiljde, både Eriksson och Jonsson var iaf tydligt missnöjda med sina lördagslopp i intervjuer - Eriksson i SVT och Jonsson på längd.se (tror jag).

Tycker slutligen att det borde vara Jonsson som är sist in i distanstruppen, inte Eriksson.

Beror ju lite på hur man ser på vad som är viktigt inför denna uttagning. Visst går det att hitta en logik i uttagningen, men jag tycker det är fel logik, att man borde tillämpat en annan logik. Jag tycker en femteplats i det klassiska loppet (med fall) borde väga tyngre än en andra eller tredje plats i fristilsloppet. När är nästa 15 km klassiska lopp i världscupen där man kan kvala in till OS?

Edit: Du verkar ha kastat om tidsavstånden för Eriksson och Jonsson i det klassiska loppet.
Senast redigerad av Alkibiades 2021-11-22 kl. 15:44.
Citera
2021-11-22, 15:41
Moderator
Hjv9s avatar
Jaha, blev inte alls den truppen man tänkte sig förra veckan. Har svårt att se Berglund & Solin prestera på V-cup nivå i klassisk sprint men kul för dem att få åka.

Tycker dock till skillnad från andra att det är rätt att låta Frida åka sprint.

Distanslagen ser rimliga ut.
Citera
2021-11-22, 15:43
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Norska laget:

Kvinner sprint
Falla, Maiken Caspersen – Strandbygda IL
Myhrvold, Mathilde – Vind IL
Stenseth, Ane Appelkvist – Grong IL
Svendsen, Anna – Tromsø Skiklubb
Weng, Lotta Udnes – Nes Ski
Weng, Tiril Udnes – Nes Ski

Kvinner distanse
Haga, Ragnhild – Aasen IL
Johaug, Therese – IL Nansen
Kalvå, Anne Kjersti – Lundamo IL
Weng, Heidi – IL BUL
Weng, Tiril Udnes – Nes Ski
Østberg, Ingvild Flugstad – Gjøvik SK

Menn sprint
Golberg, Pål – Gol IL
Iversen, Emil – IL Varden Meråker
Klæbo, Johannes Høsflot – Byåsen IL
Taugbøl, Håvard Solås – Lillehammer SK
Valnes, Erik – Bardufoss og Omegn IF
Wiig, Sivert – Gjesdal IL, Team ELON Vest

Menn distanse
Golberg, Pål – Gol IL
Holund, Hans Christer – Lyn Ski
Iversen, Emil – IL Varden Meråker
Klæbo, Johannes Høsflot – Byåsen IL
Krüger, Simen Hegstad – Lyn Ski
Valnes, Erik – Bardufoss og Omegn IF

Ingen Fossesholm!

Fossesholm är anmäld till distansloppen i Norska cupen nästa helg, ser jag nu.
Citera
2021-11-22, 15:47
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Beror ju lite på hur man ser på vad som är viktigt inför denna uttagning. Visst går det att hitta en logik i uttagningen, men jag tycker det är fel logik, att man borde tillämpat en annan logik. Jag tycker en femteplats i det klassiska loppet (med fall) borde väga tyngre än en andra eller tredje plats i fristilsloppet. När är nästa 15 km klassiska lopp i världscupen där man kan kvala in till OS?

Edit: Du verkar ha kastat om tidsavstånden för Eriksson och Jonsson i det klassiska loppet.
Ja, man borde prioriterat klassiskt som Norge verkar gjort i sin uttagning. Elefanten i rummet är dock Calle och uttagningen av honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Jaha, blev inte alls den truppen man tänkte sig förra veckan. Har svårt att se Berglund & Solin prestera på V-cup nivå i klassisk sprint men kul för dem att få åka.
Känns som man gått lite väl mycket på resultatet i skejtsprinten. Ersson och Hansson hade nog varit rimligare sett till att de ifjol är starkare i klassiskt.

I övrigt kan noteras att Norge alltså petat den förhandsutagna Fossesholm med motiveringen att hon inte är i form.
Citera
2021-11-22, 16:08
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Nä, det är jag som mentalt slagit ihop Moa Olsson med Moa Hansson. Det är MINST en Moa för mycket.

Moa Lundgren, kontrasternas främsta representant, har uttalat sig om helgens bottennapp och sägs ha gått på en höjdsmäll:

” Vad händer nu?
– Jag tänker vila och ge mig själv tid.
Hur länge behöver du vila?
– Just nu är känslan: för evigt. Men jag lär vara på det igen imorgon igen.”

😅

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/tunga-besvikelsen--har-bara-gatt-utfor/
Citera
2021-11-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Så klurigt av förbundet att ange starttiderna i finsk tid

Man anger alltid tider i lokal tid
Citera
2021-11-22, 16:24
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Är ni inte lite väl hårda nu? Håller visserligen med om att klassiska loppet ska väga tyngre men om man bara tittar rätt upp och ner på resultaten:

F. Andersson: 5:a +41 och 22:a +1:37
J. Eriksson: 11:a +56 och 2:a +14
F. Jonsson: 9:a +58 och 3:a +20

Är det verkligen märkligt och saknar logik? Sen kan man komplicera det hela med att Fredrik tappade 10-12 sek på ett fall på lördagen, och att han (förmodligen) hade sämre material än genomsnittsåkaren på söndagen. Samtidigt har väl ingen koll på vilket material de andra hade heller och hur mycket som skiljde, både Eriksson och Jonsson var iaf tydligt missnöjda med sina lördagslopp i intervjuer - Eriksson i SVT och Jonsson på längd.se (tror jag).

Tycker slutligen att det borde vara Jonsson som är sist in i distanstruppen, inte Eriksson.

Det kan väl ändå inte stämma? Elvan bör ju rimligtvis vara längre efter än nian i samma lopp.
Citera
2021-11-22, 16:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Sundling skall behålla gipset i fyra veckor. Ett ligament är av men inga andra skador. Ny kontroll görs efter två veckor.
Citera
2021-11-22, 17:01
Medlem
bajjenns avatar
Citat:
Sundling skall behålla gipset i fyra veckor. Ett ligament är av men inga andra skador. Ny kontroll görs efter två veckor.

Satan vad trist…
Citera
2021-11-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Elefanten i rummet är dock Calle och uttagningen av honom.

Ja, där hade jag hellre sett en robot göra uttagningen efter resultaten i Gällivare.

Citat:
Känns som man gått lite väl mycket på resultatet i skejtsprinten. Ersson och Hansson hade nog varit rimligare sett till att de ifjol är starkare i klassiskt.

Man kunde gott ha tagit ut 10 damer och tagit med Hansson i sprint. Hon imponerade mer i sprintloppet än Lindström.

Citat:
I övrigt kan noteras att Norge alltså petat den förhandsutagna Fossesholm med motiveringen att hon inte är i form.

Kan vara en ren hämdaktion. Fossesholm har skaffat sig en personlig tränare utan att förankra detta hos ledningen. Iversen är inte alls glad åt detta.
Citera
2021-11-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Moa Lundgren, kontrasternas främsta representant, har uttalat sig om helgens bottennapp och sägs ha gått på en höjdsmäll:

” Vad händer nu?
– Jag tänker vila och ge mig själv tid.
Hur länge behöver du vila?
– Just nu är känslan: för evigt. Men jag lär vara på det igen imorgon igen.”

😅

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/tunga-besvikelsen--har-bara-gatt-utfor/

Det har säkert varit en nackdel att vara med på det sista höghöjdslägret så nära inpå premiären. Frida och Maja som stannade hemma och tränade i Sverige istället gjorde ett klokt beslut om avsikten var att vara i topp på premiären. Även andra A-lagsåkare som var på höghöjdslägret presterde lite sämre än väntat t.ex. Ebba och Johanna.
Citera
2021-11-22, 17:16
Medlem
Sundling i gips i fyra veckor. Kan vi inte få en enda säsong utan att en storstjärna blir allvarligt skadad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in