Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Varför går det så fruktansvärt segt med att få ut en tredje dos vaccin till befolkningen? Vi är många som väntar.Det är ju så uppenbart att den behövs när man gör en utblick ut över Europa. Vaccinets effekt avtar med tiden och det behövs påfyllning.
Det fanns ju stor kapacitet att vaccinera under våren och sommaren. Nu är många av desss tidigare vaccinationscentra nedlagda.
Jag håller med, det är fruktansvärt frustrerande hur långsamt det går.
Sverige måste få upp en slags rutin för samtliga medborgare om vi så småningom ska kunna återgå till det normala.
Det är därför jag menar att det är så oerhört viktigt att vi börjar med halvårsvisa obligatoriska hälsokontroller för hela Sveriges befolkning. Där kollas hälsostatus och nivå på antikroppar, man får sin halvårsvisa obligatoriska injektion och efter det förlängs vaccinpasset ett halvår till det är dags att infinna sig igen.
Dyker man inte upp så slutar vaccinpasset automatiskt att gälla.
Det bör också införas ett bortre datum för giltigheten på vaccinpasset så att folk verkligen dyker upp när det är dags för en ny injektion. Jag ser en oroväckande stor mängd människor, både på nätet och i min egen bekantskapskrets, som säger att de inte är villiga att ta den tredje sprutan. Det där pratet gör mig både besviken och jävligt orolig.
Helt obegripligt. Då var ju de två första sprutorna förgäves? Börjar batterierna ta slut i mobilen laddar man ju upp den annars slutar den ju fungera. Samma som med vaccinet.