2021-11-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Att 42% av våra barn hade antikroppar i slutet av September tror jag visar att våran befolkning ligger långt före resten av världen när det gäller exponering av viruset.
Faktum att nog att vi har naturlig immunitet på nästan halva befolkningen, i alla fall fläckvis och i vissa områden säkert ännu högre. Dessutom har "rätt" människor fått den immuniteten dvs dom som rör sig ute och träffar mycket folk.
Ja, speciellt detta att vi lät skolbarnen i grundskolan fortsätta umgås som vanligt måste rimligtvis ha lett till omfattande naturlig smittspridning och immunitet, även hos deras föräldrar. Jag tror också att många barn och vuxna varit smittade, och milt sjuka, utan att ha testat sig, framförallt under 2020, så våra officiellt konstaterade fall (drygt 1.1 miljon i dagsläget) är förmodligen en alldeles för låg siffra.

De närmaste veckorna kommer att visa sanningen. Antingen stämmer det att vi bara släpar efter, eller också har vi en gedigen naturlig immunitet i befolkningen.
Citera
2021-11-22, 15:09
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför går det så fruktansvärt segt med att få ut en tredje dos vaccin till befolkningen? Vi är många som väntar.Det är ju så uppenbart att den behövs när man gör en utblick ut över Europa. Vaccinets effekt avtar med tiden och det behövs påfyllning.
Det fanns ju stor kapacitet att vaccinera under våren och sommaren. Nu är många av desss tidigare vaccinationscentra nedlagda.

Jag håller med, det är fruktansvärt frustrerande hur långsamt det går.

Sverige måste få upp en slags rutin för samtliga medborgare om vi så småningom ska kunna återgå till det normala.

Det är därför jag menar att det är så oerhört viktigt att vi börjar med halvårsvisa obligatoriska hälsokontroller för hela Sveriges befolkning. Där kollas hälsostatus och nivå på antikroppar, man får sin halvårsvisa obligatoriska injektion och efter det förlängs vaccinpasset ett halvår till det är dags att infinna sig igen.

Dyker man inte upp så slutar vaccinpasset automatiskt att gälla.

Det bör också införas ett bortre datum för giltigheten på vaccinpasset så att folk verkligen dyker upp när det är dags för en ny injektion. Jag ser en oroväckande stor mängd människor, både på nätet och i min egen bekantskapskrets, som säger att de inte är villiga att ta den tredje sprutan. Det där pratet gör mig både besviken och jävligt orolig.

Helt obegripligt. Då var ju de två första sprutorna förgäves? Börjar batterierna ta slut i mobilen laddar man ju upp den annars slutar den ju fungera. Samma som med vaccinet.
Citera
2021-11-22, 15:11
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då var jag tvåa på bollen, missade din tråd. Synd att japantimes länken är låst, tack för wikilänken, intressant.

https://www.japantimes.co.jp/news/2021/11/18/national/delta-variant-self-destruction-theory/
Innan du klickar på länken - stäng av cookies, då går den att läsa (iaf för mig med mac)
Citera
2021-11-22, 15:13
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du tycker samma sak om vaccinen i det allmänna vaccinationsprogrammet också? Jag menar, mässlingen har en dödlighet på 1-3/1000 så varför ska vi vaccinera alla mot det.

Jämförde du precis mässlingvaccinet med Covid-19 vaccinet? Herregud, dumheten har helt tagit över här.
Citera
2021-11-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
https://twitter.com/TJ0056/status/1462752876699209736

https://www.mdpi.com/1999-4915/13/10/2056

(Nä, har inte hunnit läst den själv)

Så rent krasst så är då vaccinet mot covid-19 som bromsmedicin mot AIDS tar du inte skiten så tappar ditt naturliga immunsystem effekt därav namnet booster shot
Citera
2021-11-22, 15:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Helt obegripligt. Då var ju de två första sprutorna förgäves? Börjar batterierna ta slut i mobilen laddar man ju upp den annars slutar den ju fungera. Samma som med vaccinet.

Nej. Två sprutor ger ett ökat skydd mot corona hela livet eftersom B-cellerna finns kvar. En spruta för tjugo år sen är bättre än ingen spruta för tjugo år sen.
Citera
2021-11-22, 15:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jämförde du precis mässlingvaccinet med Covid-19 vaccinet? Herregud, dumheten har helt tagit över här.

Jag undrade om en användares resonemang kring massvaccination kunde appliceras på andra vaccin också. Välkommen in i matchen.
Citera
2021-11-22, 15:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
https://www.japantimes.co.jp/news/2021/11/18/national/delta-variant-self-destruction-theory/
Innan du klickar på länken - stäng av cookies, då går den att läsa (iaf för mig med mac)

Jag lyckades inte, men tack.
Citera
2021-11-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag håller med, det är fruktansvärt frustrerande hur långsamt det går.

Sverige måste få upp en slags rutin för samtliga medborgare om vi så småningom ska kunna återgå till det normala.

Det är därför jag menar att det är så oerhört viktigt att vi börjar med halvårsvisa obligatoriska hälsokontroller för hela Sveriges befolkning. Där kollas hälsostatus och nivå på antikroppar, man får sin halvårsvisa obligatoriska injektion och efter det förlängs vaccinpasset ett halvår till det är dags att infinna sig igen.

Dyker man inte upp så slutar vaccinpasset automatiskt att gälla.

Det bör också införas ett bortre datum för giltigheten på vaccinpasset så att folk verkligen dyker upp när det är dags för en ny injektion. Jag ser en oroväckande stor mängd människor, både på nätet och i min egen bekantskapskrets, som säger att de inte är villiga att ta den tredje sprutan. Det där pratet gör mig både besviken och jävligt orolig.

Smart bekantspkrets. Uppenbarligen så klarar sig Afrika utan vaccin och sjukvård. Bättre att om man är rädd för sjukdomen så får man hålla sig inomhus och undvika människor.
Citera
2021-11-22, 15:30
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag undrade om en användares resonemang kring massvaccination kunde appliceras på andra vaccin också. Välkommen in i matchen.

Hahaha, faktum kvarstår - du bör förstå varför man är emot just det här och kanske inte mässlingvaccinet.
Citera
2021-11-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man kan ju hoppas, det vore ju väldigt snopet om smittan helt plötsligt klingar av och det är över. Men fanken vad skönt det hade varit.

Ja det vore underbart om virusets felkorrigering har brakat ihop. Det har gått för långt ifrån sin ursprungliga form, blivit mer och mer smittsamt men samtidigt öppnar sig en fallucka och viruset blir då instabilt.
Citera
2021-11-22, 15:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Hahaha, faktum kvarstår - du bör förstå varför man är emot just det här och kanske inte mässlingvaccinet.

Du får gärna förklara det för mig, men eftersom jag gissar att orsakerna är icke-medicinska är det nog bättre du tar det i ett pm till mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in