2021-11-22, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Ja, idag. Var angående en exportlicens för Raytheons AESA. https://wikileaks.org/plusd/cables/08STOCKHOLM494_a.html

Gissar att SAAB blev rätt sura.
Där ser man, kanske var därför man valde en annan Radar?
Citera
2021-11-22, 11:00
Medlem
Att Brasilien köpte Gripen E eller man kallade den NG för att markera ny generation,,,,berodde delvis på att man ville markera självständighet mot den amerikanske kolossen men jag tror också att övertagandet av produktionen i framtiden hade mest betydelse.

Jag är inte rätt uppdaterad men jag tror att Gripen har chans att få sålt till länder i Asien som Fillipinerna, om jag minns rätt har Thailand köpt eller leasat Gripen C.

Borde inte också Vietnam vara en framtida stor marknad? Dom vill vara "neutrala"

Ja det skall bli spännande att se vad Finland gör, Canada tror jag inte alls på. Försvarssamarbetet mellan Sverige och Finland stärks om Finland beställer Gripen E.
Citera
2021-11-22, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Nej Saab exporterade 125 J35 Draken till Finland, Danmark och Österrike.

Saab slogs på en marknad för många hundra flygplan med Gripen. Gripen A-D förlorade för det mesta mot F16 som är ett mer kapabelt flygplan, och Gripen E har hittils förlorat för det mesta mot F35 som är ett betydligt mer kapabelt flygplan än Gripen. Saab har snackat om att dom skulle exportera hundratals Gripen, ett stort fiasko att endast lyckas landa mindre fattigare länder med mutor/leasing avtal och lån från svenska staten.

Glöm Gripen till Finland.

Nej, det är knappast fiasko.

Är inte Danmark, Finland och Österrike små länder? Finland var fattiga när det begovs.

Det är ryska plan Finland skall strida mot. Gripens fördelar är GlobalEye, industrisamarbete och jobb samt försvarssamarbetet med Sverige.

Det är Gripen E man säljer som redan är såld till ett mycket stort land.
Citera
2021-11-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ungern og Tjeckien har ikke kjøpt noen fly. De leaser flyene.

Det är riktigt men är det väsentligt?
Citera
2021-11-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
SAAB kommer alltid ha det svårt att få till stordriftsfördelar. Den som säljer det vassaste flygplanet vinner hela marknaden. Så länge som SAAB kämpar på som ensam spelare med låg produktionsnivå så kommer det inte gå. Flygplanet har väldigt få konkurrensfördelar nuförtiden.

En av poängerna med Gripen var att man skulle kunna välja komponenter från ett stort antal tillverkare men hela tiden bibehålla svensk kontroll över den sammansatta helheten. Det här var lite av en skandal på 80-talet då bland annat facket protesterade mot att antalet anställda kopplade till utvecklingen av Gripen skulle halveras jämfört med Viggen samtidigt som över 30 % av tillverkningsvärdet skulle hamna utomlands då många komponenter köptes in från utlandet.

Den här grundfilosofin är även varför Gripen har blivit banbrytande på att separera flygkritiska system från andra komponenter vilket innebär att man har en långt högre frekvens för mjukvaruuppdateringar än befintliga konkurrenter.
Citera
2021-11-22, 11:52
Medlem
Jools84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Möjligt att Saab lyckas sälja Global Eye. I övrigt handlar val av stridsflygplan enbart om politik.

Vem vill du ha på din sida, Sverige eller USA?
Sverige eller Frankrike
Citera
2021-11-22, 11:59
Medlem
Jools84s avatar
Eller så kan vi skriva på kontraktet med USA och låta dem tillverka alla plan. Sedan går vi bakom ryggen och köper från Frankrike eller Sverige istället. Till USA säger vi att de borde ha fattat att affären inte kommer att genomföras och att Finlands nationella intressen alltid måste gå först. #aukus
Citera
2021-11-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Att Brasilien köpte Gripen E eller man kallade den NG för att markera ny generation,,,,berodde delvis på att man ville markera självständighet mot den amerikanske kolossen men jag tror också att övertagandet av produktionen i framtiden hade mest betydelse.

Jag är inte rätt uppdaterad men jag tror att Gripen har chans att få sålt till länder i Asien som Fillipinerna, om jag minns rätt har Thailand köpt eller leasat Gripen C.

Borde inte också Vietnam vara en framtida stor marknad? Dom vill vara "neutrala"

Ja det skall bli spännande att se vad Finland gör, Canada tror jag inte alls på. Försvarssamarbetet mellan Sverige och Finland stärks om Finland beställer Gripen E.

Kanada tror jag inte heller på. Önsketänkande från SAAB.
Citera
2021-11-22, 12:04
Medlem
Nån kommer säkert köpa några Gripen E, men jag tror inte på någon exportsuccé alls faktiskt.

Kanske Österrike köper 10st..
Senast redigerad av Macke85 2021-11-22 kl. 12:17.
Citera
2021-11-22, 12:13
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Det är därför de sitter där dom sitter. Undrar om dom kan slå över dom processorerna i realtidsläge?

Realtidsläge eller ej bestäms av operativsystemet och inte av processorn. Här lär det garanterat handla om en (egenutvecklad) realtidskärna, tror knappast de kör Windows 95 Home Edition på den...
Citera
2021-11-22, 12:19
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nån kommer säkert köpa några Gripen E, men jag tror inte på någon exportsuccé alls faktiskt.

Marknaden för gripen finns inte längre, ett så svagt flygplan ersätts idag med drönare. Det är inte direkt ett skräckinjagande flygplan. På inga punkter är det bäst.

Det är inte bäst på stealth
Det är inte bäst på hastighet
Det är inte bäst på lastkapacitet
Det är inte bäst på vapen
Det är inte bäst på flygteknik
Det är inte bäst på mjukvara
Det är inte bäst på pris i relation till prestanda
Det är inte bäst på leverantörstyrka
Citera
2021-11-22, 12:20
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Kanada tror jag inte heller på. Önsketänkande från SAAB.

Nej Kanada kan vi nog glömma, Finland 25 % chans. Inte mer.

JAG prislapp är ett gissel för Lockheed och General Dynamics. Länderna pressar priserna
ner till JAS nivå + feta paket från USA gör att det blir svårt för JAS att konkurera.

Skulle inte bli förvånad om Lockheed m.fl lägger ett bud på SAAB för att för alltid bli av med dom
som konkurent.

Brasilien var ett undantag, dom hade redan en stor flygindustri i landet ( Embraer ) och
löftet om teknologitransfer och lokal tillverkning avgjorde affären.
Skulle inte bli förvånad om Embraer i framtiden tillsammans med SAAB utvecklar nya modeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in