2021-11-22, 05:56
Medlem
Möjligt att Saab lyckas sälja Global Eye. I övrigt handlar val av stridsflygplan enbart om politik.

Vem vill du ha på din sida, Sverige eller USA?
Citera
2021-11-22, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Men man får ju 5 gripen för samma pris som en F35a... tror du inte 5 gripen bestyckade med meteor slår ut en F35a? Det innebär väl att 5 gripen är en bättre affär en 1 F35?

F35 är BILLIGARE har de flesta utredningar kommit fram till. Schweiz till exempel.

Jag tror att det slutar med att Embraer köper/tar över rättigheterna till Gripen och Saab lägger ner.
Citera
2021-11-22, 06:58
Avslutad
Saabs succé med jas ser vi bland annat i att man får leverera skolflygplan TX till hela USA ihop med Boeing.

De tyngre planen med stealth har liksom passerat bäst före datum.

Många säger att jas inte testats i strid, nä men det har inget plan sedan andra världskriget, sedan har det bara används till bombning. Däremot har jas vunnit de flesta internationella övningar de var med i.

Pratade förresten med en rysk pilot på mässan i Paris för många år sedan han flög SU-27 vilket är en av mina favoriter och han var mycket imponerad av Gripen
Citera
2021-11-22, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Den enda anledningen till att någon väljer ett annat alternativ är politik och NATO-påverkan. JAS är bästa alternativet sett till prestanda vs kostnad.

Problemet med JAS är inte att det har sämre prestanda än sina konkurrenter. Problemet är att beväpningen(sidewinders) är amerikansk. Och Usa säger till alla länder som eventuellt funderar på Jas att Fine! Köp ni Jas men det till att strida utan våra robotar.
Citera
2021-11-22, 07:11
Medlem
Belzers avatar
Är det någon av er som vet hur stor del av jas som tillverkas i sverige? Och hur många som arbetar med jas i sverige?..... Tips är att det är fler länder än england, som stjärtpartiet och lite andra delar. Fundera på storköpen till vissa länder där saab i avtalet låter det landet att bygga planen på licens, inga jobb i sverige...
Citera
2021-11-22, 07:13
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Problemet med JAS är inte att det har sämre prestanda än sina konkurrenter. Problemet är att beväpningen(sidewinders) är amerikansk. Och Usa säger till alla länder som eventuellt funderar på Jas att Fine! Köp ni Jas men det till att strida utan våra robotar.

Är det inte meteor som gäller för Jas?
Citera
2021-11-22, 07:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Är det inte meteor som gäller för Jas?

Maverick och sidewinders vet jag om..men det är möjligt att den kan utrustas med andra typer missiler och bomber. Poängen är att det är amerikanska bomber och missiler som tillverkas på licens.
Citera
2021-11-22, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Maverick och sidewinders vet jag om..men det är möjligt att den kan utrustas med andra typer missiler och bomber. Poängen är att det är amerikanska bomber och missiler som tillverkas på licens.
Alla bilder jag sett med gripen e har den burit meteor och iris t, så att USA tillverkar amram och sidewinder kvittar fullständigt
Citera
2021-11-22, 08:06
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Aldrig testats?? De har övat mycket och har säkerligen testas när det kommer till hastighet, svängradie, radar, uthållighet med mera. Vad exakt ytterligare skulle man få reda på med riktigt krig menar du? Jag har svårt att komma på det.

Kanske det viktigaste, hur lätt det är att skjuta ner och hur bra det är och hur effektivt det förgör motståndare.

Alltså det måste testas i verkligheten och det har det inte gjort.
Punkt.
Citera
2021-11-22, 08:13
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Jag tror att det slutar med att Embraer köper/tar över rättigheterna till Gripen och Saab lägger ner.

Haha ja Saab är ett jävla skämt.
Borde lagt ner all verksamheten när delar av företaget och biltillvetkningen lades ner.r
Tänk om BMW började tillverka flygplan... Hade blivit Mumma och köp för de flesta länder.
Citera
2021-11-22, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Alla bilder jag sett med gripen e har den burit meteor och iris t, så att USA tillverkar amram och sidewinder kvittar fullständigt

Ja den missilen utvecklades och blev färdig 2016 om nu infon på wikipedia stämmmer..och just den missilen tror jag kan bli en gamechanger och faktiskt göra så att vi kan sälja Jas. Mycket bra gjort av vårt lilla land...man känner stolthet faktiskt!

Jag vet inte om det stämmer men när Finland funderade på att köpa Jas så meddelade Usa att inga amerikanska missiler kommer säljas till Finland och då bestämde dom sig för F16 eller om det var F18 plan.
Citera
2021-11-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Lycka till, säger jag. Det kommer inte att bli av. Finland har väl redan beställt F-35? De vill ha goda relationer med USA. Ryssland reducerade nyligen fartygstrafiken (med huvudsakligen trä till pappersindustrin) genom den kanal som förenar inre sydöstra Finlands sjöar med Finska Viken. EU/NATOs eskalering av konflikten i buffertzonerna Ukrajna/Vitryssland bådar inte gott. Särskilt som Sverige ju är ett "farligt strategiskt vakuum" enligt Finlands egen f.d. ÖB, och lätt kan ockuperas av Ryssland för att omringa Finland. Det finska flygvapnet kommer ju inte att besegra Ryssland vid krig, utan det är bara det diplomatiska med en affär som räknas.

Kanada är för stort för JAS räckvidd. De vill spela med i Bidens hopplösa halvkrig med Kina om Taiwan och kommer också att köpa F-35. Får börsbolag verkligen komma med vilka påståenden som helst om sina försäljningsprognoser?
Du har ju inte ett rätt! Nej finland bestämmer sig i slutet av året. Finland och Sverige har ett omfattande försvarssamarbete! Nu ska vi köpa nya automatkarbiner, prickskyttegevär, skarpskyttegevär, och pdw tillsammans. Sverige håller förövrigt på att rustar upp.

Angående Kanada, och gripens korta räckvidd. Hade du bara bemödat dig att googla. Så hade du sett, att gripen E, har en räckvidd på 400mil. Medan f-35 har en räckvidd på upp till 260mil, beroende på version. Med Biden vid rodret, så lär dom nog välja f-35 ändå. Men hade Trump suttit kvar, så vet de tusan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in