2021-11-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hoppla, vilken tur att HD bor i huset igen!
Hon kommer få leva med sitt svek och vidrigheter, sanningen knappar in, hoppas jag

Vet inte vad HD har med saken att göra, hur tänker Du?

Det jag reagerade på var allt papper som låg utspritt vid första tillfället (fotograferat) som vid andra tillfället var borta. Var det orsaken till att det var så noga att rensa skorstenen... uppeldat mellan första och andra tillfället som polisen var där?

Kanske detta är en början på en utredning om hur detta fall blivit behandlat... från början till det bittra slutet?
Citera
2021-11-22, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Det jag reagerade på var allt papper som låg utspritt vid första tillfället (fotograferat) som vid andra tillfället var borta. Var det orsaken till att det var så noga att rensa skorstenen... uppeldat mellan första och andra tillfället som polisen var där?

Kanske detta är en början på en utredning om hur detta fall blivit behandlat... från början till det bittra slutet?
Skojar du? Hon är inte oskyldig.
Citera
2021-11-22, 09:35
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:

"Går ju inte utreda något som inte finns" - gammalt Stefan Davidsson (yoda) ordspråk.
Citera
2021-11-22, 09:44
Medlem
Citat:

Nu handlade inte detta om HD (hon bodde inte i huset vid tillfället).

Det jag hänvisade till var Örebro lokal-TV där polisen ville fortsätta sin undersökning men fick inte av någon orsak.
Citera
2021-11-22, 09:46
Medlem
Citat:
Jag hörde slutet på ett inlägg via SVT lokalt Örebro.., hann uppfatta att det rörde sig om Hjärstamordet.

Det finns att läsa på SVT Örebro, polisen som var där ifrågasätter att de inte fick fortsätta med sin undersökning i SD:s hus.

Som vanligt klarar jag inte av att länka...
https://svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ville-sparra-av-47-aringens-bostad-i-hjarstafallet-fick-nej
Kanske den här?
Citera
2021-11-22, 09:47
Avslutad
Citat:
Nu handlade inte detta om HD (hon bodde inte i huset vid tillfället).

Det jag hänvisade till var Örebro lokal-TV där polisen ville fortsätta sin undersökning men fick inte av någon orsak.
Jag läste det.
Nu är det ju så att allt gått fel från början till slut, med polisutredningen, B Linden mm
Den stackars sköra HD, hon verkar må som allra bäst, ensam på täppan.
Citera
2021-11-22, 09:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
Lösöret kan inte stämma på 8000kr låter lite.
Verkligen pengar kan ändå inte ersätta barnens mamma.
Hur blev det tillslut med Steffes arv till döttrarna? Boupptäckningen?
Citera
2021-11-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
https://svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ville-sparra-av-47-aringens-bostad-i-hjarstafallet-fick-nej
Kanske den här?

Stämmer bra det, tack!
Citera
2021-11-22, 10:07
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Så du fortsätter att hävda att HD är skyldig, till vad är hon skyldig? Det är dags att du tar och bevisar vad hon är skyldig till, Annars ser det ut som om du planterar lögner i tråden, precis det du anklagar folk för i tråden Person ihjälskjuten vid villa, Bålsta. En gripen. 2021-06-18.
Citera
2021-11-22, 10:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Stämmer bra det, tack!

Intressant att de tar upp det här nu, så här långt efteråt.
Undrar varför.

Kopplingen verkar ha att göra med att SD var på fri fot vid domen på något sätt?

Länk:
Ville spärra av bostad efter Hjärstamordet – fick nej

Man har intervjuat G*öran S*chwarz som berättar att han var frustrerad när de fick nej av jouråklagare B*erg, trots att han reagerat på hur det låg papper som en gång från tvättstugan, vilket fick GS att tänka att det kunde ha varit för att skydda golvet mot blod som kan ha funnits på skor t ex. Han hade också sett några fläckar som han ville ta prov på.

GS säger i intervjun i reportaget att han fick svaret av B*erg att jag kan inte hålla honom, han ska till USA i morgon och GS tänkt; "Men hör han inte vad jag säger".
Samtidigt menar han att genom att de åklagaren och polisen har olika roller, så får man lita på att åklagerna har ett "helikopterperspektiv" här.

B*erg säger (transkription av den bandade intervjun):
"Om man ska använda tvångsmedel, ska man ha skälig misstanke om brott. Och det fanns initialt, men har man på två försök inte hittat nånting, så fanns det inte längre skälig misstanke."
B*erg säger på frågan om man inte ska lyssna på en rutinerad kriminaltekniker som säger att han vill göra en kriminalteknisk undersökning av huset, att det GS sa var att det var en "magkänsla", och "en "magkänsla" är inte en skälig misstanke".

SD var ju anhållen och GS hade upptäckt några fläckar som han skulle ta prover på. Tydligen ville poliserna ha avspärrning men B*erg sa nej:

"Mats Berg, jouråklagaren, säger till SVT Nyheter Örebro att det inte fanns skälig misstanke om brott, och menar att han hade begått tjänstefel om han beslutat om tvångsmedel i det läget."

Det här har varit en sak som jag under åren återkommit till och undrar varför man inte fick gå vidare med husrannsakan.

Lena var ju oförklarligt borta, och man hade redan en misstänkt, vars hus ser "konstigt" ut, fläckar finns, blodiga byxor i tvättkorgen och papper utslängt.

Fattar inte riktigt vad MB menar att de redan försökt två gånger????

Det kan inte ha varit främmande för polisen i det här läget att tänka att Lena var död, tvärtom. Hur ofta är en försvunnen person tillfångatagen? Måste vara ytterst ovanligt.

Man tar väl till den rubriceringen "människorov" för att få möjligheter och resurser när man ännu inte har någon kropp eller tydliga bevis/tecken på att ett mord är begånget. Trots allt finns det fler fall av självmord än människorov, och även förklariga förvinnanden där människor kommer tillrätta av olika konstiga anledningar, typ att man skadat sig, lås som gått i baklås, glömt bort något osv.

Det B*erg hävdar så bestämt att han hade begått ett tjänstefel, det känns lite som en bortförklaring, eller i varje fall, en förklaring han tar till i ett fall där det balanserade och att han med facit i handen kunde ha gjort annorlunda. Det är kanske inte bara vitt- eller svart, inte antingen ja eller nej?

USA- resan kan jag fundera över, hur MB resonerade över, hur det har att göra med om man ska besluta över fortsatt anhållande och husrannsakan eller inte, är det inte en fråga som inte har med det beslutet att göra??

Däremot var ett skäl till att man gick in i huset att man ville se om Lena fanns där.

Men borde inte (som lagen säger) ett tungt skäl vara också att se om det finns tecken till att ett människorov/mord/allvarligt brott som kan ge fängelse?

Rättegångsbalken:

Jag kan ändå inte riktigt godta (förstå och tro på) den förklaringen. Kanske för att jag inte är tillräckligt juridiskt insatt.

Jag skulle cilja höra någon annan röst här, någon sakkunnig i frågan. Samtidigt kräver det ju att den personen är insatt i fallet ordentligt. Man får ju inga svar av någon som enbart svarar på vad lagen säger. Det krävs en journalist som kan lägga fram de erfordliga uppgifterna.
Senast redigerad av notknapparen 2021-11-22 kl. 11:10.
Citera
2021-11-22, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Så du fortsätter att hävda att HD är skyldig, till vad är hon skyldig? Det är dags att du tar och bevisar vad hon är skyldig till, Annars ser det ut som om du planterar lögner i tråden, precis det du anklagar folk för i tråden Person ihjälskjuten vid villa, Bålsta. En gripen. 2021-06-18.
Jag sprider inte trådsanningar.
Om någon uppenbart far med osanning, så har jag rätt att påpeka det. Eller?
Håll dig till ämnet.
Senast redigerad av Mumsbulle 2021-11-22 kl. 11:05.
Citera
2021-11-22, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974

■ Så du fortsätter att hävda att HD är skyldig, till vad är hon skyldig? Det är dags att du tar och bevisar vad hon är skyldig till, Annars ser det ut som om du planterar lögner i tråden, precis det du anklagar folk för i tråden Person ihjälskjuten vid villa, Bålsta. En gripen. 2021-06-18.

■ Ditt tidigare skrivna och postade inlägg var inte skrivet till mig @JokerMannen utan till medlemmen @Mumsbulle.

■ Jag stödjer medlemmen @Mumsbulle just i detta fallet beträffande H*nna Davidss*n.

■ Jag vet att H*nna Davidss*n var inblandad i mordet på L*na Wesstr*m under Måndagskvällen den 14 Maj 2018.

■ Jag vet att H*nna Davidss*n var St*fan Davidss*n behjälplig.

■ Det stora problemet är att det måste fram bevis, det vill säga, bevis som tidigare inte har frambragts.

■ Framtiden kommer att utvisa, det vill i detta fallet säga, att det finns människor som vet betydligt mer än vad polisen och åklagarna hitintills har känt till beträffande det gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018, men, de har valt att inte blanda sig av olika anledningar.

■ Den dagen som någon, eller några, väljer att berätta för polisen eller åklagaren om vad den, eller dom vet och känner till sedan tidigare, så är åtminstone jag mycket övertygad om att det kommer att ske nya polisförhör.

■ Det gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018 har fortfarande många obesvarade frågor och sålunda är det av intresse att söka svaren.

■ För dig @firebird är det gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018 helt och hållet uppklarat och sålunda ett avslutat kapitel ... men för andra kan det vara av intresse att gräva vidare för att sålunda kunna finna svaren på de många hitintills obesvarade frågor som faktiskt finns i just detta fallet, mordet på L*na Wesstr*m 2018.

Mvh/JM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in