2021-11-21, 19:06
Medlem
Lite insikt i hur hon själv fungerar är aldrig dåligt.

https://www.amazon.com/Dopamine-Nation-Finding-Balance-Indulgence/dp/152474672X
Citera
2021-11-21, 22:36
Medlem
För det första. Sluta bråka på henne om hennes vikt och vad hon äter, det gör saken 10ggr värre.

Hon mår redan dåligt som det är.

Tro mig jag har varit i hennes skor. Inte gift men levt i en o givning som alltid hackade på mig om vad jag åt, hur mycket jag åt. Predikade om innehållet i allt jag åt.

Tvingades ut och motionera osv.

Det ledde bara till att jag hetsåt i smyg och fick ätstörningar, stark social fobi och kraftig depression.

Inte förrän folk slutade började en förrändring ske.
Jag är idag normalviktig och tappat 50 kg.

Men jag har än idag enorma problem att äta bland folk.
Jag undviker middagsbjudningar, jag undviket att äta ute.

Jag mår än idag fruktansvärt dåligt för hur jag blivit behandlad.

Min orsak till vikt var att jag blev mobbad som barn och använde mat som ångestdämpning.

Jag har självmordstankar.

Ett tips. Sluta tjata om hennes vikt. Visa hur viktig hon är för dig. Hon mår inte bra därför gör hon såhär. Att klanka, tjata etc gör saken värre.

Vi vet att vi är tjocka, vi behöver inte någon som kontrollerar en, klankar ner osv.

Börja titta på andra saker hos henne som du älskar.

Var med henne, se det goda i henne.

Hitta på roliga aktiviteter tillsammans och hitta glädjen i att vara med varandra.

Hon är inte trygg i relationen just nu.

Ni har dessutom 2 barn ihop. Barnen känner av att något är fel.

Visst är det yttre en viktig del i en relation men intr viktigare än att vara med någon man tycket om, som får dig att skratta, någon att prata med och bli gammal ihop med.

Då är ett par kg en spotta i havet.

Om du inte klarar av att hantera allt detta. Lämna henne och låt hon hitta en ny som verkligen älskar henne.

För det var väl hon som person du gifte dig med, inte hennes siffror på vågen?
Citera
2021-11-22, 00:36
Medlem
Bebiskuks avatar
FYFAN jag lider med dig gubben. Det är en hemsk situation du befinner dig i. Det bästa du kan göra är att ta barnen och lämna henne för gott, åt sitt eget öde. Du har gett upp, hon har gett upp, det är bara låta henne dö sakta men säkert, du måste själv ta hand om dig själv och dina barn. FÖr i helböbö.
Citera
2021-11-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Min fru. Pigg och glad, har blivit trött och grinig. Gått upp ca 40 kg på 4-5 år. Somnar alltid i soffan, snarkar högt. Luktar svett, BMI på 40. Typ 100 kg på 160 cm. Hon har liksom hängmage nu. Är så tragiskt och hemskt. Törs inte tänka på hur mycket hon kommer våga om ytterligare 5 år. Men det värsta är att hon redan nu har diabetes typ 2, fettlever, högt blodtryck, sömnapné...

Hur fan ska man göra? Har försökt prata med henne under årens lopp men det är så känsligt och hon blir extremt arg. Jag tror jag har gett upp. Står ut några år till för barnens skull eftersom vår lilla bara är 6 år. Om ca 5 år tänker jag att det kanske är dags att bryta upp. Då är barnen så stora att de fixar det bättre än de skulle göra nu.

Samtidigt, jag älskar henne och vill rädda henne från det här hemska som tagit över hennes kropp. Det här beroendet. Den här "cancern". Men hur? Hon skulle behöva en gastric bypass eller dyl. Men det är ett stort ingrepp som gör att man inte längre kan äta normala portioner. Dvs gå på restaurang osv är inte att tänka på...

Har ångest. Vill bara att hon ska bli sitt gamla jag. Förstår verkligen hur det är att se sina nära och kära gå under i missbruk.

Vilken mardröm. Visa henne den här tråden så att hon fattar att du menar allvar.
Citera
2021-11-22, 00:40
Medlem
Hon är sjuk.
Ställ ett ultimatum, sök vård eller du går.
Du varken kan och ska inte behöva släpa någon annan genom sånt här. Men, du kan fortfarande stötta henne. OM hon tar tag i det och söker vård!
Citera
2021-11-22, 02:29
Medlem
yournotlikemes avatar
Alltså diverse radhus svenssons i detta land är då för jävla mesiga. Det du borde gjort FÖR LÄNGE SEN inte efter 40 förbannade kilon hon lagt på sig är att säga ifrån. Säga exakt vad du tycker och ställa ultimatum?!

Skiter hon i det så låt tjockisen sitta där och äta ihjäl sig men då ska hon fan inte ha kvar dig. Det borde du gjort klart till henne för LÄNGE sen. Herregud vissa svenskar alltså (jag är helsvensk själv).
Citera
2021-11-22, 02:47
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Min fru. Pigg och glad, har blivit trött och grinig. Gått upp ca 40 kg på 4-5 år. Somnar alltid i soffan, snarkar högt. Luktar svett, BMI på 40. Typ 100 kg på 160 cm. Hon har liksom hängmage nu. Är så tragiskt och hemskt. Törs inte tänka på hur mycket hon kommer våga om ytterligare 5 år. Men det värsta är att hon redan nu har diabetes typ 2, fettlever, högt blodtryck, sömnapné...

Hur fan ska man göra? Har försökt prata med henne under årens lopp men det är så känsligt och hon blir extremt arg. Jag tror jag har gett upp. Står ut några år till för barnens skull eftersom vår lilla bara är 6 år. Om ca 5 år tänker jag att det kanske är dags att bryta upp. Då är barnen så stora att de fixar det bättre än de skulle göra nu.

Samtidigt, jag älskar henne och vill rädda henne från det här hemska som tagit över hennes kropp. Det här beroendet. Den här "cancern". Men hur? Hon skulle behöva en gastric bypass eller dyl. Men det är ett stort ingrepp som gör att man inte längre kan äta normala portioner. Dvs gå på restaurang osv är inte att tänka på...

Har ångest. Vill bara att hon ska bli sitt gamla jag. Förstår verkligen hur det är att se sina nära och kära gå under i missbruk.

Ja du lever i en mardröm just nu, tyvärr är detta vanligt bland medelålders kvinnor i västvärlden.

Mitt råd till dig är att hålla ut ett tag till och ställa ett ultimatum, blir det ingen ändring under 2022 så lämna henne.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2021-11-22 kl. 02:50.
Citera
2021-11-22, 04:14
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av houseelfdobby
För det första. Sluta bråka på henne om hennes vikt och vad hon äter, det gör saken 10ggr värre.

Hon mår redan dåligt som det är.

Tro mig jag har varit i hennes skor. Inte gift men levt i en o givning som alltid hackade på mig om vad jag åt, hur mycket jag åt. Predikade om innehållet i allt jag åt.

Tvingades ut och motionera osv.

Det ledde bara till att jag hetsåt i smyg och fick ätstörningar, stark social fobi och kraftig depression.

Inte förrän folk slutade började en förrändring ske.
Jag är idag normalviktig och tappat 50 kg.

Men jag har än idag enorma problem att äta bland folk.
Jag undviker middagsbjudningar, jag undviket att äta ute.

Jag mår än idag fruktansvärt dåligt för hur jag blivit behandlad.

Min orsak till vikt var att jag blev mobbad som barn och använde mat som ångestdämpning.

Jag har självmordstankar.

Ett tips. Sluta tjata om hennes vikt. Visa hur viktig hon är för dig. Hon mår inte bra därför gör hon såhär. Att klanka, tjata etc gör saken värre.

Vi vet att vi är tjocka, vi behöver inte någon som kontrollerar en, klankar ner osv.

Börja titta på andra saker hos henne som du älskar.

Var med henne, se det goda i henne.

Hitta på roliga aktiviteter tillsammans och hitta glädjen i att vara med varandra.

Hon är inte trygg i relationen just nu.

Ni har dessutom 2 barn ihop. Barnen känner av att något är fel.

Visst är det yttre en viktig del i en relation men intr viktigare än att vara med någon man tycket om, som får dig att skratta, någon att prata med och bli gammal ihop med.

Då är ett par kg en spotta i havet.

Om du inte klarar av att hantera allt detta. Lämna henne och låt hon hitta en ny som verkligen älskar henne.

För det var väl hon som person du gifte dig med, inte hennes siffror på vågen?

Varför kommer ni tjockisar alltid med massa gråtmilt gnäll; "bråka inte med oss, acceptera oss som vi är, ta inte vårt godis, jag var mobbad som barn, det blir bara värre om ni bråkar, skönheten kommer inifrån .... bla, bla..." allt för att ni ska få ha chokladen och läsken ifred.

Det är precis tvärtom, ni är jämförbara med knarkare. Ingen kommer på idén att dalta med knarkare om man vill få dom att sluta. Nej, det är ett stenhårt jobb där knarkaren får veta att han lever och kraven är höga med pissprov, tester, konfrontativa samtal... inget jävla mjäk där knarkaren får behålla heroinet för att han blir så ledsen annars.

TS måste vara hård och tydlig. Ställa krav. Frun ska fan bli riktigt rädd för att skilsmässan står för dörren om hon fortsätter vältra sig i bakelser. Hon ska ges chans att bättra sig men nu är det hög tid att TS tar kommandot. Med professionell hjälp om så krävs.
Citera
2021-11-22, 05:06
Medlem
Förstår att det är jobbigt. Jag var tillsammans med en tjej som skar sig själv så jag kan relatera på sätt och vis.
Först att acceptera situationen sen prata för henne hur du känner på ett proffsigt sätt.
Citera
2021-11-22, 09:46
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Matmissbruk är ett av de svåraste missbruken då alla faktiskt behöver äta mat. Sprit och tobak mm kan man sluta med permanent, men inte mat.

Försök att uppmuntra till promenader och rörelse samt professionell läkarhjälp, främst dietist.
Citera
2021-11-22, 11:14
Medlem
Synitizes avatar
Det är här man önskar att psykedeliska var lagligt för ceremoniellt bruk. Hennes hjärna behöver en "omstart". Det är ett seriöst förslag som hjälpt många i vårt degenererade samhälle. Nu tror jag tyvärr inte att det är möjligt att övertala en svensk "Karen" till att trippa. Men man vet ju aldrig
Citera
2021-11-22, 11:46
Medlem
Citat:

Du har inte funderat i banor som att hon är trött på dig. Att DU är orsaken, till hennes mående. Har du vågat diskutera det . Hon kanske vill bort från dig o ert gemensamma liv det kan ju vara en bidragande orsak till depression.
O vilket löjligt argument att ni inte skulle kunna gå på resturang mer. Går alldeles utmärkt efter en GP operation. Man ber helt enkelt om en halv portion istället. Inte alls svårt.
Nu är nog inte detta en första lösning på problemet du har. Skulle nog om jag var i dina skor helt enkelt fråga henne om hon vill skiljas. Så ni kan börja prata om vad orsaken är till hennes omotivation är för hela livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in