2021-11-21, 16:38
Medlem
Lawlines avatar
Vaccinet hindrar inte smitta och med detta sätt att resonera så kommer det att bli brist på sjuksköterskor och fler inom vården.
Citera
2021-11-21, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Jag tycker att det är helt rimligt att kräva att de är vaccinerade.
Helt rätt.
Citera
2021-11-21, 16:42
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Vaccinet är ett medicinskt ingrepp, korrekt. Du verkar hävda att införandet av begränsningar av mötes- och rörelsefriheten för personer som inte har låtit vaccinera sig skulle medföra att det medicinska ingreppet skulle vara att se som påtvingat. Förlåt om jag lägger ord i mun på dig, men jag försöker verkligen förstå din argumentation. Är det det här du menar?

Det är precis vad som är på väg att inträffa, vår grundlagsskyddade rörelse och mötesfrihet KOMMER begränsas på obestämd tid från och med den 1/12 OM du inte vaccinerar dig.
Det innebär defakto att för att åtnjuta den friheten som för några år sedan var absolut så MÅSTE du genomgå ett medicinskt ingrepp.
Citera
2021-11-21, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Kan du förklara den siffran lite mer på djupet?
I början av 2020 fanns 492 disponibla IVA-platser i Sverige. Under den första vågen utökades antalet snabbt till strax över 1 000.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/09/iva-lakare-svart-att-skala-upp-nar-manga-ar-trotta/
Om ditt påstående med 0,42% beläggning skulle stämma så skulle det motsvara ungefär en handfull platser belagda - det är förstås inte rimligt.

Hans påstående stämmer enligt svenska intensivvårdsregistret. Du kan kolla upp det själv.
Citera
2021-11-21, 16:45
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Det är precis vad som är på väg att inträffa, vår grundlagsskyddade rörelse och mötesfrihet KOMMER begränsas på obestämd tid från och med den 1/12 OM du inte vaccinerar dig.
Det innebär defakto att för att åtnjuta den friheten som för några år sedan var absolut så MÅSTE du genomgå ett medicinskt ingrepp.
Alldeles korrekt analys av nuläget och den stundande framtiden.
För en stund sedan pratade du dock om påtvingade medicinska ingrepp, har du övergett den argumentationen nu?
Citera
2021-11-21, 16:50
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Alldeles korrekt analys av nuläget och den stundande framtiden.
För en stund sedan pratade du dock om påtvingade medicinska ingrepp, har du övergett den argumentationen nu?

Det jag beskriver är så kallat "mjukt tvång" där du tvingas att genomgå ett medicinskt ingrepp om du vill ta del av saker som du enligt grundlagen har rätt till att ta del av.

Tvång är inte bara att med kraft och våldskapital påtvinga din vilja, det kan som i det här fallet vara att neka folk rättigheter i hopp om att de kommer göra som du vill.
Citera
2021-11-21, 17:06
Medlem
Får vi se om de backar och godkänner genomgången sjukdom och negativt test ändå, så alla ska se dem som Goda och Resonliga människor.
Citera
2021-11-21, 17:14
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Det jag beskriver är så kallat "mjukt tvång" där du tvingas att genomgå ett medicinskt ingrepp om du vill ta del av saker som du enligt grundlagen har rätt till att ta del av.

Tvång är inte bara att med kraft och våldskapital påtvinga din vilja, det kan som i det här fallet vara att neka folk rättigheter i hopp om att de kommer göra som du vill.
Som sagt, de grundlagsskyddade rättigheter du hänvisar (mötes- och rörelsefriheten) till kan helt lagligen begränsas i lag. Bland annat för att skydda samhället från farsot. Reglerna för det finns att läsa i regeringsformen.

Påtvingade kroppsliga ingrepp är som huvudregel otillåtna enligt regeringsformen, men även rätten att slippa dem kan begränsas enligt bestämmelserna i regeringsformen.

Jag uppfattade det som att du hävdar att de bestämmelser som träder i kraft den 1 december skulle vara olagliga. Stämmer det att du hävdar det?
Citera
2021-11-21, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillMiller
Hans påstående stämmer enligt svenska intensivvårdsregistret. Du kan kolla upp det själv.
Har du kollat upp att det stämmer? Jag har letat och hittar inget som tyder på att det stämmer. Om du har länken/länkarna, vänligen lägg in den/dem i ditt svar.
Citera
2021-11-21, 17:19
Medlem
Citat:
Enig.
Vaccination är per definition ett medicinsk ingrepp.
Motsatsord till frivillig är tvång.
Om du arbetar på ett av områden som kommer omfattas av kravet, eller önskar delta, så tvingas (mot din vilja/önskan) du att göra ett medicinsk ingrepp.

Citat:
Tvång: Det att någon förmår en person att utföra handlingar den annars inte skulle gjort.

Jag vill absolut ponera att vaccinationskravet som kommer gälla från 1/12, gör att många känner sig tvungen att genomgå ett medicinsk ingrepp man annars inte skulle gjort.
Citera
2021-11-21, 17:29
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Jag vill absolut ponera att vaccinationskravet som kommer gälla från 1/12, gör att många känner sig tvungen att genomgå ett medicinsk ingrepp man annars inte skulle gjort.
Jag är osäker på varför du väljer verbet ”ponera” av alla tänkbara alternativ här. Dess gängse betydelse gör nämligen att det inte passar in i sammanhanget, så jag tror att du har fått något om bakfoten.

Apropå att få ords betydelser om bakfoten: Orden tvång och tvungen har lite olika betydelser beroende på sammanhang.

Den som vill ha lön är t ex som regel tvungen att arbeta.

Den som vill slippa frysa i Sverige om vintern är som regel tvungen att ta på sig kläder innan hen går utomhus.

Och vill man betala för maten man vill köpa i affären tvingas man inte sällan stå i kö.

Hur funkar ens liv när man inte kan hålla isär de vardagstvång jag gett exempel på ovan från tvång som faktiskt inte går att undkomma? Med tanke på hur du argumenterat borde du vara rätt person att fråga. Blir livet till en enda lång mardröm med tvång, tvång, tvång så långt ögat når?
Citera
2021-11-21, 17:29
Medlem
Citat:
Som sagt, de grundlagsskyddade rättigheter du hänvisar (mötes- och rörelsefriheten) till kan helt lagligen begränsas i lag. Bland annat för att skydda samhället från farsot. Reglerna för det finns att läsa i regeringsformen.

Påtvingade kroppsliga ingrepp är som huvudregel otillåtna enligt regeringsformen, men även rätten att slippa dem kan begränsas enligt bestämmelserna i regeringsformen.

Jag uppfattade det som att du hävdar att de bestämmelser som träder i kraft den 1 december skulle vara olagliga. Stämmer det att du hävdar det?

Men för att hävda att det föreligger krav på medicinska ingrepp pga farsot och att man får inskränka dessa grundlagsskyddade rättigheter så ska det ha gjorts en proportionalitetsbedömning. Nu finns det ju alternativ till kravet på endast vaccinering medelst negativa test samt bevis på genomgången sjukdom med tillhörande naturlig imunnitet att tillämpa, varför det knappast kan ses som rimligt att endast kräva vaccination för att inte inskränka mötesfrihet etc etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in