2021-11-21, 12:56
Medlem
Klappasäftens avatar
Nu börjar vintern och jag undrar vilket material som är mest värmande. Kan ni rangordna dem från 1 till 5 där fem är det mest värmande och passar för vinterklimat.

Polyester
Nylon
Bomull
Ull
Polyamid

Jag har beslutssvårigheter när det kommer till att köpa vinterkläder. Gillar ej kyla så vilket material ska man köpa när det kommer till vinterkläder?
Citera
2021-11-21, 12:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Ull givetvis. // Förtydligande. Tre av dem du räknar upp är att räkna som plast. Det kan funka som vindskydd, tex en jackas yttersta lager. Bomull är bra, men behåller fukt och det vill man inte (undantag finns, som mellanlager). Ull är fantastiskt både på sommar och vinter, men vissa säger att det kan lukta lite "blött". Dun bör förstås vara med på listan. Så talar du om underkläder eller inre lager är svaret ull (fast så får man fundera på praktiska och ekonomiska aspekter, kallingar för 700 kr som inte kan tvättas så högt och inte är jätteslitstarka kanske inte är rätt varje dag). Ytterlager såsom jacka snarare dun, och tex nylon mot vinden. Inget "värmer". Är det iskallt kan man ha tex elsulor.
Senast redigerad av Jordgubbe 2021-11-21 kl. 13:07.
Citera
2021-11-21, 13:10
Medlem
Tarrous avatar
Du menar mest isolerande? Hursomhelst, kvalitetsdun är oslagbart!
Citera
2021-11-21, 13:17
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Ett problem med varma dunjackor är att man ofta klarar sig från att ha värmande underlag eftersom det då blir för varmt, så under har man kanske bara en t-shirt, problemet uppstår då att när man blivit rånad på den dyra dunjackan så fryser man som sjutton.

I övrigt håller jag med angående ull, det är en höjdare när det gäller t ex strumpor och övriga underkläder.
Citera
2021-11-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ull givetvis. // Förtydligande. Tre av dem du räknar upp är att räkna som plast. Det kan funka som vindskydd, tex en jackas yttersta lager. Bomull är bra, men behåller fukt och det vill man inte (undantag finns, som mellanlager). Ull är fantastiskt både på sommar och vinter, men vissa säger att det kan lukta lite "blött". Dun bör förstås vara med på listan. Så talar du om underkläder eller inre lager är svaret ull (fast så får man fundera på praktiska och ekonomiska aspekter, kallingar för 700 kr som inte kan tvättas så högt och inte är jätteslitstarka kanske inte är rätt varje dag). Ytterlager såsom jacka snarare dun, och tex nylon mot vinden. Inget "värmer". Är det iskallt kan man ha tex elsulor.

Kashmir är varmare än ull.
Citera
2021-11-21, 15:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FCMN
En sorts ull alltså, som kräver mer cash. Tex den här tycker jag är lite gullig, perfekt om man ska på bandy.
Citera
2021-11-21, 16:20
Medlem
Citat:
En sorts ull alltså, som kräver mer cash. Tex den här tycker jag är lite gullig, perfekt om man ska på bandy.

Så är det. Å andra sidan ett mycket skönt material. Använder nästan uteslutande under vintern.

Fin klänning! Perfekt till portföljen
Citera
2021-11-21, 20:12
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Nu börjar vintern och jag undrar vilket material som är mest värmande. Kan ni rangordna dem från 1 till 5 där fem är det mest värmande och passar för vinterklimat.

Polyester
Nylon
Bomull
Ull
Polyamid

Jag har beslutssvårigheter när det kommer till att köpa vinterkläder. Gillar ej kyla så vilket material ska man köpa när det kommer till vinterkläder?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Ett problem med varma dunjackor är att man ofta klarar sig från att ha värmande underlag eftersom det då blir för varmt, så under har man kanske bara en t-shirt, problemet uppstår då att när man blivit rånad på den dyra dunjackan så fryser man som sjutton.

I övrigt håller jag med angående ull, det är en höjdare när det gäller t ex strumpor och övriga underkläder.

Citat:

Citat:

Citat:
Så är det. Å andra sidan ett mycket skönt material. Använder nästan uteslutande under vintern.

Fin klänning! Perfekt till portföljen

Ett problem med dun är att det ser så pösigt ut. Att man ser ut som en ballong. Plus det riskerar att läckas om ett stygn går upp. Jag är ute efter material som både andas, håller värmen och står emot kalla vindar.
Citera
2021-11-22, 01:32
Medlem
Kokt ull, även kallat valkat ylle eller boiled wool är riktigt varmt. Varmare än kashmir imo.
Citera
2021-11-22, 20:14
Moderator
sosweets avatar
En ulltröja och en vindtät jacka borde räcka om du inte ska bestiga ett berg eller på kolla bandy i timtal.

Nu är ju människor olika frusna av sig, men dun ser jag mer som något man har om man verkligen ska stå stilla eller vistas i extrema temperaturer (eller när en dröm om att bli rånad).
Citera
2021-11-23, 16:25
Medlem
bees avatar
Varmaste jackan tycker jag är dem fyllda med gås dun, om man inte ska köra med el uppvärmning då...
Citera
2021-12-06, 19:13
Medlem
Felstavarens avatar
I min vintergarderob har jag en mix av naturliga och syntetiska material.

För en klassisk look kör jag på byxor, tröja och mössa i ull samt skor, jacka och handskar i skinn.

För en sportigare look blir det kläder i tekniska material, typ powerhoodie, jacka i primaloft och sock-boots i plast och goretex.

Det finns fantastiska kläder i syntetmaterial som faktiskt har en hel del fördelar mot naturmaterial, men skall man köpa något i bra kvalité så blir det oftast minst lika dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in