2021-11-21, 00:02
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Munskydd har aldrig skyddat andra. Det vara bara ett påhitt för att skydda narrativet om munskyddet.

När man gjort vettiga studier på senare tid ser man 10% skydd typ för surgical mask men bara för den som bär skyddet. Inget skydd för andra.

Nja det finns studier som visar att det finns ett skydd för andra. Det har funnits i minst ett år nu.
Citera
2021-11-21, 00:02
Medlem
Citat:
Är inte du hänsynstagande? Du sprider ju smitta också. Jag förstår inte varför samhället ska vara öppet för dig. Det är varken hänsynsfullt eller solidariskt att göra lockdown för 20 procent av befolkningen.

Ovaccinerade försvinner inte från jordens yta för att de stängs ute från en teater. De umgås bara någon annanstans istället. Det hjälper knappast smittspridningen om de har hemmafest istället.

Det här handlar bara om diskriminering och fördomar. Man vill inte umgås med ovaccinerade av hygieniska skäl, och stänger dem ute.

Jag skulle vilja säga att jag och min familj är extremt hänsynstagande. Vi vidtog betydligt tuffare åtgärder som inskränkte våra liv ordentligt där i början på pandemin. Dels för oss själva, men framförallt för de äldre, svaga och för hjältarna i sjukvården.

Jag är dock uppvuxen och fostrad i en annan tid, där laget var viktigare än jaget. Där solidaritet var ett nyckelord och där det fanns en balans mellan rättigheter och skyldigheter.
Citera
2021-11-21, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Jo, men man kan dö i en bilolycka trots att det egentligen var blodförlusten som tog livet.
Blodförlusten? Oftare dör nog folk i bilolyckor av organsvikt eller bruten nacke etc.
Det helt sinnessjuka med convid är att den alltid räknas som dödsorsak medan influensa sällan gör det? Vad är skillnaden ?Båda kan sluta med lunginflammation och död om man har otur
Citera
2021-11-21, 00:04
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Ok, men inbillar inte vaccinerade att de smittar mindre, om ens alls? Nu vet vi ju att det inte stämmer, men ändå.

Jag hade känt mig duktigt blåst om jag hade gått runt med munskydd efter att ha tagit två sprutor. Men det är jag det. Som tur är verkar de flesta dela min uppfattning för jag ser aldrig munskydd längre.

Ingen aning om vad folk i allmänhet tror, har inte gjort någon undersökning.

Din uppfattning verkar lite skev. Det finns gott om folk i Stockholms lokaltrafik som just nu har munskydd.
Citera
2021-11-21, 00:05
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Blodförlusten? Oftare dör nog folk i bilolyckor av organsvikt eller bruten nacke etc.
Det helt sinnessjuka med convid är att den alltid räknas som dödsorsak medan influensa sällan gör det? Vad är skillnaden ?Båda kan sluta med lunginflammation och död om man har otur

Influensa och Covid räknas på exakt samma sätt när det kommer till döda av eller med.
Citera
2021-11-21, 00:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, det var bara 5,833 fall totalt. Andelen sjuka ovaccinerade är nästan lika lågt som andelen genombrottsinfektioner.

Du säger att det inte är en katastrof med så lite genombrottsinfektioner. Men för en ovaccinerad räckte det för att införa apartheid. Vissa djur är mer jämlika.

Njae då det bara är tre miljoner som är ovaccinerade så är det mer än dubbelt så många ovaccinerade i förhållande till vaccinerade. Det kan fort bli ännu värre om vi har otur.

Apartheid, nazism, fascism, ja ni har många epitet på det. Ni skrek som stuckna grisar när man införde restriktioner för alla medan pensionärerna var i husarrest. Nu skriker ni för att ni hamnar i husarrest. Pensionärerna gnällde mindre än vad ni gör. Vet du vad, om det får ett slut på pandemin så kan jag ta en husarrest också i solidaritet med er ett par månader, jag överlever det med. Nöjd?
Citera
2021-11-21, 00:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
1 % av de som smittas som ej är vaccinerad utanför riskgrupper kräver intensivvård och ännu fler annan vård. Där är samhällets utmaning varvid man önskar få alla som kan att vaccinera sig.
Hittills i Sverige ca 8000 på IVA och 1,2 miljoner bekräftat smittade.

Alltså inte ens en procent av de hittills bekräftat smittade har vårdats på IVA.

I verkligheten finns sannolikt långt över 1,2 miljoner verkligt smittade eftersom asymptomatiska sällan testas, det testades mkt lite i början, och under en period testades inte vaccinerade.

Så hur räknade du fram dina siffror, om man får fråga? Presentera gärna dina beräkningar.
Citera
2021-11-21, 00:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Ingen aning om vad folk i allmänhet tror, har inte gjort någon undersökning.

Din uppfattning verkar lite skev. Det finns gott om folk i Stockholms lokaltrafik som just nu har munskydd.

Oj, vilken tragisk syn det måste vara. De flesta är säkert vaccinerade också. 82% i Sverige är fullvaccinerade.
Citera
2021-11-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Om du tror på fullaste allvar att det bara kommer att handla om några få månader är du dum i huvudet. När regeringen väl har fått smak på sådan här makt så släpper den inte den ifrån sig villigt. Det ser vi genom att regeringen vill förlänga den "tillfälliga" pandemilagen ytterligare. Den skulle först ha upphört i september i år, sedan förlängdes den till januari nästa år och nu vill de förlänga den ytterligare till maj nästa år. Tror du att det kommer ta slut i maj? Självklart inte.

Självklart förstår jag att detta bara är ett första steg. Inom kort kommer dörrar att svetsas igen och till slut kommer t o m Flashback och internet att stängas ner. Till slut kommer vi att sitta där själva och bara dö i våra pojkrum, inte ens mamma kommer att bädda våra sängar och komma med frukost....
Citera
2021-11-21, 00:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du brukar skriva klokt, men det där är trams. Du kan inte beräkna skyddseffekten med den uppställningen.

Sant. Men det visar att antalet genombrottsinfektioner är få. Och den diskussionen det gällde var en studie om smitta i hushåll där alla är vaccinerade men någon blir smittad av en vaccinerad i hushållet. I det fallet kan man i princip använda det som skyddseffekt för ett fullvaccinerat hushåll.
Citera
2021-11-21, 00:10
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Ok boomer! Regeringen kommer skicka en liten fin pärlplatta till dig, gjord av högstadieeleven Ahmed 35 år, som tack för att du tar ditt samhällskontrakt på allvar.

Ej boomer. Dock uppenbart att du tillhör snöflingegenerationen.
Citera
2021-11-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag skulle vilja säga att jag och min familj är extremt hänsynstagande. Vi vidtog betydligt tuffare åtgärder som inskränkte våra liv ordentligt där i början på pandemin. Dels för oss själva, men framförallt för de äldre, svaga och för hjältarna i sjukvården.

Jag är dock uppvuxen och fostrad i en annan tid, där laget var viktigare än jaget. Där solidaritet var ett nyckelord och där det fanns en balans mellan rättigheter och skyldigheter.
Hur kan det vara solidariskt att frysa ute 20% av befolkningen från samhället?

Det är som att kalla sig en "bra polare" för att man är kompis med 80% av klassen och mobbar 20%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in