2021-11-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sprider dina kompisar mer smitta än du, eller varför tycker du att de ska frysas ut från samhället samtidigt som du får leva normalt?

Att vaccinerade sprider mindre smitta och blir mindre sjuka är klarlagt sen länge. Mina kompisar fryses inte ut, vi kommer att umgås ungefär som vanligt och dom gnäller inte även om dom är lite ängsliga av sig. Dock väldigt hänsynstagande och tänker på andra, vilket många lättkränkta här på FB inte gör
Citera
2021-11-20, 23:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
44% av fallen var vaccinerade i senaste veckorapporten (v45).

Se denna post:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-11-20, 23:41
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Nämner FHM ens munskydd längre? Det är väl främst fokus på vaccin vad jag vet. Vaccinpass och det köret. Svenskar tog aldrig till sig det där med att bära munskydd, kanske för att det aldrig var tvång att bära det.

Vill du bära munskydd så ska du fortsätta med det, men om du gör det för att du ska förhindra nya restriktioner så är det nog förgäves.

Jag kommer bära munskydd när det kommer behövas.

Vad FoHM nämner eller inte nänmer är inte intressant då de under två års tid konsekvent varit sist på bollen och haft fel oftare än rätt.

Faktum är att FoHM är nog den myndighet som jag lyssnar minst på. Helt ointressanta byråkratiska dönickar med kronisk beslutskramp.
Citera
2021-11-20, 23:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det borde ju handla om huruvida man bär på smitta eller ej, inte om man är vaccinerad eller ej, eftersom vaccinet inte alls skyddar något vidare mot smitta. Dvs befinner man sig nära en vaccinerad person kan denna mycket väl vara en smittspridare.

Finns absolut ingen anledning att betrakta och behandla ovaccinerade som paria. Det säger ju inget om huruvida man bär på smitta eller ej, eller om man är mottaglig eller ej.

Just därför blir vaccintvång och vaccinpass bara löjliga.

1 % av de som smittas som ej är vaccinerad utanför riskgrupper kräver intensivvård och ännu fler annan vård. Där är samhällets utmaning varvid man önskar få alla som kan att vaccinera sig.
Citera
2021-11-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Och? Du är "biased" om någon...

Bärandet av andningsskydd är den mest effektiva smittskyddsåtgärden för att minska covid-19 fall.
Nej det torde såklart vara isolering, men nu är ju inte convid den dödsfest som vissa här och där inbillat sig.
Citera
2021-11-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du kan ju hålla dig till fakta istället för att hitta på massa fantasier om mig och slänga in i debatten.
Det får dig bara att se Löjlig ut.

Så vad är totalitärt?
Att inte få gå på evenemang utan tvångsvaccinering?
Att inte få behålla sitt arbete?
Att slängas i fängelse?

Allt detta är idag verklighet eller förbereds i världen.
Trist för samhällen att det finns folk utan intellekt att förstå vidden av det dom förespråkar som tex du som hjälper till att införa detta

Finns ingen som tvingar dig att vaccinera dig. Under några få månader av ditt liv, mitt i en pandemi, kommer lättkränkta och narcissistiska du att få umgås i lite mindre sällskap inomhus. Ta det som en man och gå vidare!
Citera
2021-11-20, 23:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag ser inte Anders Tegnell som en trovärdig person.

Vi får i alla fall ge honom en eloge för att han kavlade upp ärmen och tog AstraZenecavaccinet, det var kaxigt med allt gnäll om biverkningar som pågick.
Citera
2021-11-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
1 % av de som smittas som ej är vaccinerad utanför riskgrupper kräver intensivvård och ännu fler annan vård. Där är samhällets utmaning varvid man önskar få alla som kan att vaccinera sig.
Du drar upp fantasisiffror. Du menar kanske att en procent av de som blir allvaligt sjuka behöver intensivård? De flesta.som smittas blir ju knappt sjuka alls.
Citera
2021-11-20, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Att vaccinerade sprider mindre smitta och blir mindre sjuka är klarlagt sen länge. Mina kompisar fryses inte ut, vi kommer att umgås ungefär som vanligt och dom gnäller inte även om dom är lite ängsliga av sig. Dock väldigt hänsynstagande och tänker på andra, vilket många lättkränkta här på FB inte gör
Är inte du hänsynstagande? Du sprider ju smitta också. Jag förstår inte varför samhället ska vara öppet för dig. Det är varken hänsynsfullt eller solidariskt att göra lockdown för 20 procent av befolkningen.

Ovaccinerade försvinner inte från jordens yta för att de stängs ute från en teater. De umgås bara någon annanstans istället. Det hjälper knappast smittspridningen om de har hemmafest istället.

Det här handlar bara om diskriminering och fördomar. Man vill inte umgås med ovaccinerade av hygieniska skäl, och stänger dem ute.
Citera
2021-11-20, 23:51
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det torde såklart vara isolering, men nu är ju inte convid den dödsfest som vissa här och där inbillat sig.

Uppenbarligen inte för dig.

Ännu.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I en situation där det rådde brist på vaccin, så skulle jag även se det som solidariskt att du lät dina vaccindoser gå till personer i större behov av vaccin.
Man borde få välja att donera sina vaccindoser till tredje världen. Då framstår man som god och moraliskt högtstående om man avstår till förmån till bättre behövande. Som ett slags u-landshjälp, ett bistånd, en välgörenhetsdonation. Sverige klarar sig ändå, utan mina vaccindoser, det är jag övertygad om. Tredje världen däremot behöver all hjälp de kan få.
Citera
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Var det inte smittspridning som avsågs? Brukar du ofta flytta målstolparna i debatter?
Senast redigerad av Lost.Villain 2021-11-20 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in