Citat:
Ursprungligen postat av
persona.von.grata
Jag respekterar att du skriver det kursiva.
Men tänkte bemöta det fetade.
Känns det inte kontraproduktivt (eller aningen konspiratoriskt) att FHM slopade alla restriktioner bara för några veckor sedan?
Jo, det var kontraproduktivt. Många av de Tegnell-kritiska rösterna i forskarvärlden tyckte det var fel.
Samtidigt finns det ingen som vill se restriktioner en enda minut längre än det är absolut nödvändigt.
Sverige ligger just nu bra till både när det kommer till smittspridning i allmänhet och belastning på sjukvård.
Det skulle kunna vara så att smittspridningen inte tar fart på samma sätt vi nu ser i en rad europeiska länder. Tyvärr förefaller det osannolikt att Sverige skulle vara ett unikt undantag. Kan ju hoppas att det är så. WHO har en längre tid varnat för situationen i Europa och nu är vi påväg dit.
Vaccin är det bästa verktyget vi har just nu. Ingen ska tvingas med lagstiftning är min åsikt. Men om man frivilligt avstår kommer det bli konsekvenser i form av restriktioner.
Redan i dagsläget finns det ju en stark rekommendation från FHM att som ovaccinerad avstå från sammankomster, fortsätta hålla avstånd med mera. Jag tror många i gruppen oskyddade struntar fullständigt i det.
Jag hade hoppats att Sverige inte skulle behöva införa vaccinpass. Om smittspridningen ökar, vilket jag tror, kommer säkerligen kraven även innefatta restauranger och gym. Som läget är nu anser jag att det är rätt åtgärd. En majoritet är för vaccinpass i Sverige enligt flera opinionsmätningar.
Det tragiska/ironiska med det här är att anledningen till att det krävs åtgärder av det här slaget är antivaxxarna själva.
Det har förekommit mycket rena dumheter och desinformation kring vaccin. Allt ifrån depopulationsteorier, grafenoxid, 5G, nanomonster till medvetet vantolkad misstolkad forskning i propagandasyfte.
De flesta är källkritiska nog för att avfärda detta trams. Det finns dock allt för många får som tar allt som sägs på Newsvoice, Swebbtv och allt vad det heter som sanningar.
Jag säger inte att det är orsaken till samtliga som avstår vaccin, men jag har träffat på en allt för stor andel sådana människor.
Har ingen bra lösning på hur dessa ska ta sitt förnuft till fånga och ta chansen att vaccinera sig. En sak är jag som sagt helt övertygad om. Att hota med en lag om tvångsvaccin skulle få rakt motsatt effekt. Tack och lov finns det inte mycket till sådana diskussioner i Sverige.