• 1
  • 2
2021-11-20, 12:17
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja det är otydligt och omständligt. Och DHL:s sajt är värdelös, nästan så man tror det är scam fast det är på riktigt, det ska vara så där.

Angående import, ibland fastnar grejerna, ibland inte. Beror på avsändare, typ av vara, värde och även slumpen tror jag. Det hanteras nog delvis med AI och ibland flaggas paketet upp.

Fraktbolag och myndigheter kommer inte springa benen av sig för att överinformera eller lösa det åt dig, utan man får kolla upp och fixa själv om man vill få reda på alla alternativ om att klarera själv etc.

Du kan läsa lite här: https://www.tullverket.se/sv/privat/...9ca47c307.html
Al?
jag vill bara veta om det är något som kostar eller inte och om jag "måste" tullklarera för att få paketet.
jag fick idag även ett sms där det står att paketet är på väg från amazon, dag och tid det levereras.

sen står det obs: för tullklarering behöver vi din fullmakt.

ingen förklaring på vad det innebär eller om det är obligatoriskt eller inte
Citera
2021-11-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
Al?
jag vill bara veta om det är något som kostar eller inte och om jag "måste" tullklarera för att få paketet.
jag fick idag även ett sms där det står att paketet är på väg från amazon, dag och tid det levereras.

sen står det obs: för tullklarering behöver vi din fullmakt.

ingen förklaring på vad det innebär eller om det är obligatoriskt eller inte
Det är ju DU som importerar en vara så då är det DU som måste ta reda på hur du ska klarera etc. De måste inte informera eller göra ditt jobb. Om du vill ha grejerna så löser du det, annars händer inget, de bryr sig inte. All info finns i länken som jag postade.
Citera
2021-11-20, 14:18
Medlem
miikoss avatar
De ber dig besluta om att DHL ska vara tullombud för dig och göra deklarationen åt dig.

I annat fall så får man göra det själv på ett kontor vid Tullverket. (De finns inte i hela landet, så resor kan behövas då).

Att transportören erbjuder sig att vara tullombud är inget ovanligt, så gör alla transportörer.

Smidigast är att utse DHL som tullombud så utför de deklarationen åt dig, mot en expeditionsavgift. Ev, så kan avgiften ingå i frakten, beror på hur avtalet med avsändaren ser ut.

Om du redan har betalt till Amazon för moms och tullavgifter så kan man normalt få tullhantering genomförd utan avgift. Men det beror på om säljaren faktiskt har betalt och skickat datafilen korrekt.

Går säkert att klaga till Amazon om det blir dubbla avgifter.
Senast redigerad av miikos 2021-11-20 kl. 14:20.
Citera
2021-11-20, 15:09
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
De ber dig besluta om att DHL ska vara tullombud för dig och göra deklarationen åt dig.

I annat fall så får man göra det själv på ett kontor vid Tullverket. (De finns inte i hela landet, så resor kan behövas då).

Att transportören erbjuder sig att vara tullombud är inget ovanligt, så gör alla transportörer.

Smidigast är att utse DHL som tullombud så utför de deklarationen åt dig, mot en expeditionsavgift. Ev, så kan avgiften ingå i frakten, beror på hur avtalet med avsändaren ser ut.

Om du redan har betalt till Amazon för moms och tullavgifter så kan man normalt få tullhantering genomförd utan avgift. Men det beror på om säljaren faktiskt har betalt och skickat datafilen korrekt.

Går säkert att klaga till Amazon om det blir dubbla avgifter.
äntligen någon som hjälper
synd att inte dhl kan vara lite mer tydliga om vad saken handlar om. men antar att det bästa är att ge dhl fullmakten för tullklareringen och om det dyker upp någon räkning så kontaktar jag amazon för att få tillbaka summan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in