• 1
  • 2
2021-11-19, 22:58
Medlem
NightWalker1s avatar
vad innebär detta? jag har redan betalat frakt och tullavgift när jag beställde från amazon
https://imgur.com/a/KBm5PiP
Citera
2021-11-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
vad innebär detta? jag har redan betalat frakt och tullavgift när jag beställde från amazon
https://imgur.com/a/KBm5PiP
Det är olika saker. Du ska inte bara betala tull, du ska visa papperet på det också när varan förs in i landet. Den ligger på Arlanda eller i Malmö eller nåt. Du kan klarera på ett kontor närmare dig själv. Eller så låter du transportören göra det åt dig mot en avgift.
Citera
2021-11-20, 00:10
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är olika saker. Du ska inte bara betala tull, du ska visa papperet på det också när varan förs in i landet. Den ligger på Arlanda eller i Malmö eller nåt. Du kan klarera på ett kontor närmare dig själv. Eller så låter du transportören göra det åt dig mot en avgift.
jag fick en länk från DHL där jag kan ge dom fullmakt att tullklarera.
står inget att jag måste göra detta och inte heller att jag kan gå in på ett kontor och klarera som du säger.
har beställt grejer från utlandet förut och aldrig tidigare stött på detta.
står heller inget om det kostar något
Citera
2021-11-20, 00:23
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
står inget att jag måste göra detta och inte heller att jag kan gå in på ett kontor och klarera som du säger.

Hade aldrig gjort det. Lyser spam all väg
Citera
2021-11-20, 00:26
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Hade aldrig gjort det. Lyser spam all väg
det tror jag inte det är. med länken kommer man till dhls sida. samma sida bokar jag om leverans
Citera
2021-11-20, 00:39
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
det tror jag inte det är. med länken kommer man till dhls sida. samma sida bokar jag om leverans
Då så, lämna in en fullmakt då istället för o fråga här
Citera
2021-11-20, 00:42
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Då så, lämna in en fullmakt då istället för o fråga här
du behöver inte svara om du inte vill
Citera
2021-11-20, 00:51
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
du behöver inte svara om du inte vill

Du har ju beställt en vara utanför EU och den ska förtullas, inte svårare än så. Vad tjatar du om? Klareringen är för sändningar från utomlands, tull är inom Eu
Om du handlat på ebay eller nått sånt o säljaren uppgett ett annat land den skickas från än verkligheten så kan du klaga hos den sajt du handlat från.
Citera
2021-11-20, 00:53
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Gå inte på detta skojeri så klart.
Citera
2021-11-20, 03:24
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Du har ju beställt en vara utanför EU och den ska förtullas, inte svårare än så. Vad tjatar du om? Klareringen är för sändningar från utomlands, tull är inom Eu
Om du handlat på ebay eller nått sånt o säljaren uppgett ett annat land den skickas från än verkligheten så kan du klaga hos den sajt du handlat från.
jag kan förstå om det är roligt att trolla och skojja med folk men jag är inte intresserad av sånt här.
svårt att veta hur man ska tolka dig när du först säger att det är låter som spam och sen är du plötsligt expert på området och säger att det ska tullklareras

Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Gå inte på detta skojeri så klart.
here we go again, fram och tillbaka
Citera
2021-11-20, 08:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Varför ringer du inte DHL kundservice och frågar detta.
Citera
2021-11-20, 09:44
Medlem
Citat:
Ja det är otydligt och omständligt. Och DHL:s sajt är värdelös, nästan så man tror det är scam fast det är på riktigt, det ska vara så där.

Angående import, ibland fastnar grejerna, ibland inte. Beror på avsändare, typ av vara, värde och även slumpen tror jag. Det hanteras nog delvis med AI och ibland flaggas paketet upp.

Fraktbolag och myndigheter kommer inte springa benen av sig för att överinformera eller lösa det åt dig, utan man får kolla upp och fixa själv om man vill få reda på alla alternativ om att klarera själv etc.

Du kan läsa lite här: https://www.tullverket.se/sv/privat/...9ca47c307.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in