2021-11-20, 14:04
Medlem
Jag börjar undra om det, eftersom Sverige har förlängt perioden mellan första och andra dosen, är anledningen till att den fjärde vågen är försenad i Sverige. Finland gav också den andra dosen mer än två månader efter den första dosen, medan Danmark och Norge köpte ytterligare doser från andra länder och höll sig till 4-veckorsperioden.

Det finns redan många studier om att ju längre tid det går mellan doserna - antikropparna börjar falla, men den cellulära immuniteten mognar, blir starkare och immunsvaret är bättre.

Även Frankrike och Spanien har förlängt tiden mellan de två doserna och befinner sig i samma situation som Sverige, utan några tecken på en fjärde våg ännu, till skillnad från Österrike, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Danmark och Norge.
Citera
2021-11-20, 14:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ger dom Boosterdoser i Israel till alla åldersgrupper nu?

Det verkar vara från 12 år och inom 6 månader efter andra dosen. Om man inte tar den tredje dosen så drar de in vaccinpasset enligt den här artikeln:

https://www.nytimes.com/2021/10/03/world/israel-covid-booster.html

Smart tänkt men känns samtidigt lite jävligt om det ska hålla på så i all oändlighet.
Citera
2021-11-20, 14:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Jo jag förstod det. Men även en faktor 1,5 är stor. Skulle smittan färdas genom tre familjer på detta vis reduceras ju spridningen med en faktor 4 osv.

Ja bara det är bra.
Citera
2021-11-20, 14:09
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Frågan är väl om effekten är så stor att den kommer stoppa spridning helt.
Är det ej så så förskjuts bara tiden för alla att smittas.
Nej så är det inte riktigt även om det i vissa fall kan stämma. Är genomnittsspridningstalet mindre än ett så minskar samhällssmittan av ett visst virus. Men även små härdar hittar ju antagligen något trevligt hörn att "övervintra" i ( eg "översomra" )
Citera
2021-11-20, 14:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Jag börjar undra om det, eftersom Sverige har förlängt perioden mellan första och andra dosen, är anledningen till att den fjärde vågen är försenad i Sverige. Finland gav också den andra dosen mer än två månader efter den första dosen, medan Danmark och Norge köpte ytterligare doser från andra länder och höll sig till 4-veckorsperioden.

Det finns redan många studier om att ju längre tid det går mellan doserna - antikropparna börjar falla, men den cellulära immuniteten mognar, blir starkare och immunsvaret är bättre.

Även Frankrike och Spanien har förlängt tiden mellan de två doserna och befinner sig i samma situation som Sverige, utan några tecken på en fjärde våg ännu, till skillnad från Österrike, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Danmark och Norge.
Orsaken till att det inte börjat ännu i Sverige är att vi redan förra året låg ca 1 månad efter andra länder. t.ex. Belgien och Nederländerna.
Med stor sannolikhet kommer vi får en kraftig ökning igen. Det är nog det FHM har kommit fram till och därför kommer restriktionerna snart införas här också.
Citera
2021-11-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ger dom Boosterdoser i Israel till alla åldersgrupper nu?

Israel var ju först i världen att vaccinera större delen av befolkningen - de ligger flera månader före Europeiska länder.

Så här ligger de till med Dos 1, 2 och 3:

https://i.imgur.com/ObI9wK0.png

Ju lägre åldersgrupp desto lägre andel har fått tredje dosen vilket är normalt då de yngre fick Dos 2 senast.

T ex har ingen i åldersgruppen 12-15 fått booster. I åldersgruppen 16-19 så har lite över 30% fått booster men det är också många som får första dosen i denna åldersgrupp - dvs inte hunnit få 2:a dosen.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-11-20 kl. 15:02.
Citera
2021-11-20, 14:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Du gör logiska feltolkningar. Vaccin är inte något ondskefullt och farligt. Det räddar liv och skyddar i motsats till tvångssteriliseringar. De som likställer vaccination med tvångssteriliserinfar lever i en vanföreställning att det är något ondskefullt och farligt.

Vaccin kan jämföras med att tillsätta d vitamin i mjölk.
Varför tror du man genomförde tvångssteriliseringar enligt den akademiska disciplinen rashygiens principer om det inte var för att man ansåg sig göra något gott och rädda mänskligheten från förfall?

Ingen tvingar dig att dricka mjölk. Ingen stöter ut dig för att du inte dricker mjölk. Inga mjölkdrickarpass diskuteras för att få tillträde till evenemang.

Poängen är att trodde man att tvångssteriliseringar var något gott. Nu predikar man att massvaccinering, vaccinpass, och i vissa länder och sammanhang vaccintvång är något gott.

Är det? Varför tror du vi har en grundlagskyddad rättighet att inte påtvingas kroppsliga ingrepp?

Det är bara sunt att ha en befolkning som inte är på tok för följsam.
Citera
2021-11-20, 14:15
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det verkar vara från 12 år och inom 6 månader efter andra dosen. Om man inte tar den tredje dosen så drar de in vaccinpasset enligt den här artikeln:

https://www.nytimes.com/2021/10/03/world/israel-covid-booster.html

Smart tänkt men känns samtidigt lite jävligt om det ska hålla på så i all oändlighet.

TBE vaccin måste ges i fyra doser sen har man livslångt skydd. Tog min serie för två år sen. Det är ju fullt möjligt man får livslångt skydd efter tre coviddoser. Ingen vet än med säkerhet. Kunde slutat betydligt värre, sen har dom ju inte justerat rna än utan kör på originalet. Hade dom justerat så hade nog vaccinet haft 95% skydd för delta.
Citera
2021-11-20, 14:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Jo jag förstod det. Men även en faktor 1,5 är stor. Skulle smittan färdas genom tre familjer på detta vis reduceras ju spridningen med en faktor 4 osv.
Men det kan ju också vara så att vaccinerade är 50 % oförsiktig are, t ex diskuteras ju att bara tillåta vaccinerade delta i vissa evenemang. Om de kramas och pussas och dansar etc mer så väger det upp det lilla extra och snabbt försvinnande skydd de har.
Citera
2021-11-20, 14:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
TBE vaccin måste ges i fyra doser sen har man livslångt skydd. Tog min serie för två år sen. Det är ju fullt möjligt man får livslångt skydd efter tre coviddoser. Ingen vet än med säkerhet. Kunde slutat betydligt värre, sen har dom ju inte justerat rna än utan kör på originalet. Hade dom justerat så hade nog vaccinet haft 95% skydd för delta.

Nä ingen vet så det är bra att ha Israel som referens. Bilden jag länkade gav ju fina siffror efter boosterdosen, inte 95% men hyfsat nära, duger till mig i alla fall. Man kan ha olika åsikter om Judarna men de har i alla fall gått i bräschen för världen den här gången.

https://imgur.com/vVkDDmI

TBE ska jag också trycka i mig nu när man fått mersmak som skogsmulle.
Citera
2021-11-20, 14:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Innan Delta-varianten dök upp, så var Kina-viruset inte alls extremt smittsamt. Det var tvärtom ganska dåligt på att sprida sig. Dom flesta individer som smittades, spred viruset vidare till 0 andra personer. Men, trots den tröga smittsamheten, så hade viruset hade en fördel: under vissa speciella omständigheter, så kunde väldigt många individer smittas vid samma tillfälle. Med hjälp av dessa händelser med kraftig spridning, så hölls det genomsnittliga reproduktionstalet uppe.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ganska uppenbart att du inte har en aning om vad du talar om. från början sades det att det nygamla coronaviruset var extremt smittsamt. Har för mig att det talades om 5 gånger så smittsamt som influensavirus! Sen drogs den glädjesiffran ned en bit. Men att det skulle smittat trögt är så klart bara BS!
Inse fakta virus av alla sorter sprids extremt effektivt och letar sig normalt igenom en hel befolkning på några månader, men på grund av restriktioner isolering och rekommendationer så tog det nu några månader till…
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad har du för underlag till dina påståenden?

Jag bygger mina påståenden på den här artikeln.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Den artikeln stöder mig mer än dig. Har du ens läst den ordentligt?

Jag tycker att artikeln stöder det jag hävdade. Den ursprungliga varianten av viruset var extremt smittsam under vissa speciella förhållanden. Sådana förhållanden kunde utlösa stora utbrott, med många människor som smittades samtidigt. Men när dessa speciella förhållanden inte rådde, så var viruset ganska dåligt på att spridas.

Citat ur artikeln:
Most of the discussion around the spread of SARS-CoV-2 has concentrated on the average number of new infections caused by each patient. Without social distancing, this reproduction number (R) is about three. But in real life, some people infect many others and others don't spread the disease at all. In fact, the latter is the norm, Lloyd-Smith says: "The consistent pattern is that the most common number is zero. Most people do not transmit."

That's why in addition to R, scientists use a value called the dispersion factor (k), which describes how much a disease clusters. The lower k is, the more transmission comes from a small number of people. In a seminal 2005 Nature paper, Lloyd-Smith and co-authors estimated that SARS—in which superspreading played a major role—had a k of 0.16. The estimated k for MERS, which emerged in 2012, is about 0.25. In the flu pandemic of 1918, in contrast, the value was about one, indicating that clusters played less of a role.

... They concluded that k for COVID-19 is somewhat higher than for SARS and MERS. That seems about right, says Gabriel Leung, a modeler at the University of Hong Kong. "I don't think this is quite like SARS or MERS, where we observed very large superspreading clusters," Leung says. "But we are certainly seeing a lot of concentrated clusters where a small proportion of people are responsible for a large proportion of infections." But in a recent preprint, Adam Kucharski of LSHTM estimated that k for COVID-19 is as low as 0.1. "Probably about 10% of cases lead to 80% of the spread," Kucharski says.
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Och är ett och ett halvt år gammal. Kunskapen om viruset har nog ökat en hel del sedan dess!

Ja, artikeln är gammal. Mitt inlägg handlade om virusets egenskaper innan den mer smittsamma Delta-varianten dök upp.
Citera
2021-11-20, 14:33
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför tror du man genomförde tvångssteriliseringar enligt den akademiska disciplinen rashygiens principer om det inte var för att man ansåg sig göra något gott och rädda mänskligheten från förfall?

Ingen tvingar dig att dricka mjölk. Ingen stöter ut dig för att du inte dricker mjölk. Inga mjölkdrickarpass diskuteras för att få tillträde till evenemang.

Poängen är att trodde man att tvångssteriliseringar var något gott. Nu predikar man att massvaccinering, vaccinpass, och i vissa länder och sammanhang vaccintvång är något gott.

Är det? Varför tror du vi har en grundlagskyddad rättighet att inte påtvingas kroppsliga ingrepp?

Det är bara sunt att ha en befolkning som inte är på tok för följsam.

Det här ligger lite utanför tråden men det är ett återkommande tema att antivaxxers gärna drar likhetstecken med lobotomi, sterilisering och ingrepp i kroppen med vaccination. Vaccin är vetenskapligt belagt räddar miljontals liv och gör livskvalitén bättre för alla. Det är som att påstå att man ska ha frihet att få kloakvatten i sin kran om man vill. Har man den vanföreställningen att vaccin skadar och förorsakar död och förintelse så vill man naturligtvis göra allt för att motverka vaccination. Eftersom antivaxxers så gärna drar likhetstecken med sterilisering (vilket är absurt) så kan jag också göra (o)logiska resonemang med skolplikt, krigstjänstgöring och massa andra samhällskontrakt vi tvingas till mot vår vilja.

Det stora problemet är all denna vantolkning av forskningsresultat att vaccinerna skulle skada som är farligt. Nu kommer Sverige aldrig att genomföra tvångsvaccinering då man troligen ändå inte kommer få dom som behöver vaccination att ta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in