Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Vad har du för underlag till dina påståenden?
Jag bygger mina påståenden på
den här artikeln.
Intressant, och, kan vara ett alternativ till min hypotes om att det är hybridimmuniteten hos den svenska befolkningen som hindrar Delta-varianten av SARS-COV2 att dra igång sin högsäsong rejält i Sverige. För detta skulle kräva att vi hade ett enormt mörkertal vad gäller smittspridning i Sverige våren 2020, då vi testade så lite men höll samhället ganska öppet.
Alternativet är att, trots att vi inte har en extremt hög vaccintäckning, så är den väldigt jämnt fördelad. Du kanske kommer ihåg kartorna över vaccintäckningen i landet. De gick ner till kvartersnivå. Om nu regionerna jobbat väldigt hårt med att täppa till luckorna i vaccintäckningen, så kan det förhindra uppkomsten av klustersmitta.
Jag har ju, personligen, erfarenhet av just klustersmitta kom till min arbetsplats, troligen via en superspridare. Är det svårt för viruset att få till just klustersmitta, så är det också svårt för smittspridning att ta fart. Som det stod i artikeln: 10 procent av de smittade står för 80 procent av smittspridningen. De flesta smittkjedjor som uppkommer i en miljö som inte gynnar klustersmitta, dör ut av sig själva.
Men det kan också vara så att Sveriges relativt gynnsamma situation beror på en kombination av hybridimmunitet hos befolkningen, (dvs effektivt skydd mot SARS-COV2 genom både tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och vaccinen, alternativt dubbelvaccinerade som får en genombrottsinfektion), och jämnt fördelad vaccintäckning i Sverige.