2021-11-20, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo visst är det så. Kan absolut vara förklaringen.

Men andra tidigare hårt drabbade områden drabbas igen i en fjärde våg, t ex. Belgien (som dessutom har högre vaxx-grad än vi).

Det man behöver ta i beaktning är att en hel del länder runt i kring oss i Europa haft nedstängningar, vilket man sannolikt får 'betala' för nu
Citera
2021-11-20, 10:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad har du för underlag till dina påståenden?

Jag bygger mina påståenden på den här artikeln.

Intressant, och, kan vara ett alternativ till min hypotes om att det är hybridimmuniteten hos den svenska befolkningen som hindrar Delta-varianten av SARS-COV2 att dra igång sin högsäsong rejält i Sverige. För detta skulle kräva att vi hade ett enormt mörkertal vad gäller smittspridning i Sverige våren 2020, då vi testade så lite men höll samhället ganska öppet.

Alternativet är att, trots att vi inte har en extremt hög vaccintäckning, så är den väldigt jämnt fördelad. Du kanske kommer ihåg kartorna över vaccintäckningen i landet. De gick ner till kvartersnivå. Om nu regionerna jobbat väldigt hårt med att täppa till luckorna i vaccintäckningen, så kan det förhindra uppkomsten av klustersmitta.

Jag har ju, personligen, erfarenhet av just klustersmitta kom till min arbetsplats, troligen via en superspridare. Är det svårt för viruset att få till just klustersmitta, så är det också svårt för smittspridning att ta fart. Som det stod i artikeln: 10 procent av de smittade står för 80 procent av smittspridningen. De flesta smittkjedjor som uppkommer i en miljö som inte gynnar klustersmitta, dör ut av sig själva.

Men det kan också vara så att Sveriges relativt gynnsamma situation beror på en kombination av hybridimmunitet hos befolkningen, (dvs effektivt skydd mot SARS-COV2 genom både tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och vaccinen, alternativt dubbelvaccinerade som får en genombrottsinfektion), och jämnt fördelad vaccintäckning i Sverige.
Citera
2021-11-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant, och, kan vara ett alternativ till min hypotes om att det är hybridimmuniteten hos den svenska befolkningen som hindrar Delta-varianten av SARS-COV2 att dra igång sin högsäsong rejält i Sverige. För detta skulle kräva att vi hade ett enormt mörkertal vad gäller smittspridning i Sverige våren 2020, då vi testade så lite men höll samhället ganska öppet.

Jag har ju, personligen, erfarenhet av just klustersmitta kom till min arbetsplats, troligen via en superspridare. Är det svårt för viruset att få till just klustersmitta, så är det också svårt för smittspridning att ta fart. Som det stod i artikeln: 10 procent av de smittade står för 80 procent av smittspridningen.
Det tror jag mer beror på att de som smittat är mer sociala och rörliga än de som inte smittar mycket. Sen är ju siffrorna mest spekulation eftersom detta inte är en exakt vetenskap. Att Sverige har ett mycket högt mörkertal är det dock ingen tvekan om.
Citera
2021-11-20, 10:55
Medlem
Hur är det med Ivermektin? Verkar inte skydda så bra i Slovakien i alla fall som var det första land i EU där det tilläts och i Tjeckien används det väl också. Men i Japan och Indien kanske det har fungerat?
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=JPN~IND~SVK~CZE
Citera
2021-11-20, 10:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det man behöver ta i beaktning är att en hel del länder runt i kring oss i Europa haft nedstängningar, vilket man sannolikt får 'betala' för nu
Jo men poängen med mitt Belgien-exempel är att, oavsett nedstängning, så har det landet varit hårt drabbade tidigare (hårdare än Sverige). Dvs Belgien borde ha minst lika hög naturlig immunitet som vi, men de upplever ändå en 4e våg nu med många fler dödsfall per capita och 7 dagar än Sverige och Stockholm.
Citera
2021-11-20, 11:08
Medlem
Citat:
Jo men poängen med mitt Belgien-exempel är att, oavsett nedstängning, så har det landet varit hårt drabbade tidigare (hårdare än Sverige). Dvs Belgien borde ha minst lika hög naturlig immunitet som vi, men de upplever ändå en 4e våg nu med många fler dödsfall per capita och 7 dagar än Sverige och Stockholm.

Det är just detta som är knepigheten med att jämföra hur olika det kan slå i olika länder beroende vilka som bor i landet, hur man bor, samt hur man rör sig Många har skrikit i denna tråd varför vi i Sverige inte kunnat hantera detta som våra grannländer gjort och vi borde haft motsvarande smitto- och dödssiffror. Sverige har i de sista pandemierna/epidemierna (HongKong, Asiaten) drabbats betydligt hårdare historiskt. Vilket beror delvis på ovanstående

Jag tror exemplet med Belgien handlar om att de också har mkt utanförskapsområden/ghetton som inte våra grannländer har. Belgien har också haft nedstängning.

Region Sthlm är sannolikt en av de värst drabbande regionerna i hela Europa, vilket vi förhoppningsvis har glädje av nu. Man har hört häpnadsväckande historier om hur folk i våra ghetton betett sig, syrianerna i Södertälje t ex, men de har fått betala ett högt pris i form av död också.
Citera
2021-11-20, 11:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
från och med den 1 februari ska alla österrikare tvingas vaccinera sig, enligt Schallenberg.
https://www.sydsvenskan.se/2021-11-20/hogerpopulister-samlas-i-coronaprotester

Är det en gemensam EU lag man väntar på och som kommer att innefatta samtliga ovaccinerade inom EU?
Citera
2021-11-20, 11:42
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är just detta som är knepigheten med att jämföra hur olika det kan slå i olika länder beroende vilka som bor i landet, hur man bor, samt hur man rör sig Många har skrikit i denna tråd varför vi i Sverige inte kunnat hantera detta som våra grannländer gjort och vi borde haft motsvarande smitto- och dödssiffror. Sverige har i de sista pandemierna/epidemierna (HongKong, Asiaten) drabbats betydligt hårdare historiskt. Vilket beror delvis på ovanstående

Jag tror exemplet med Belgien handlar om att de också har mkt utanförskapsområden/ghetton som inte våra grannländer har. Belgien har också haft nedstängning.

Region Sthlm är sannolikt en av de värst drabbande regionerna i hela Europa, vilket vi förhoppningsvis har glädje av nu. Man har hört häpnadsväckande historier om hur folk i våra ghetton betett sig, syrianerna i Södertälje t ex, men de har fått betala ett högt pris i form av död också.
Jag tittar tillbaka på mina inlägg och såg att det fanns en väldig överrepresentation hos invandrargrupper i april 2020. Man hävdade också att det i Sverige fanns väldigt många olika strains med olika geografiskt ursprung då, vilket illustrerades med diverse grafer.
Dock tycker jag mig inte se spår av detta i coronakommisionens rapport. Där pekas återigen alpresenärerna ut vad jag kan se, och tex det somaliska communityt skall ha fått det av "taxichaufförerna". Har man nu glömt resenärer från Iran och England eller har det visats att det bara var klustret alpsvenskar som tog hit smittan?
Citera
2021-11-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men deltan slog inte igenom förrän mot slutet av den perioden, så därför är resultatet inte rättvisande för nuvarande förhållanden. Det var först i juli som deltan blev dominerande i USA, och den tidsperiod du anger är december till augusti. Ser du problemet?

https://www.wsj.com/amp/articles/what-makes-the-delta-variant-of-covid-19-so-dangerous-for-unvaccinated-people-11627637402

Vaccinet ger ju ett i princip lika bra skydd mot Delta enligt andra undersökningar.

Undersökningen jag länkade till tar också upp detta med att genombrottsinfektionerna ökade på slutet men detta kunde inte bevisas bero på Delta utan att tiden sedan personerna fick vaccinet började närma sig 5-7 månader.

Samma studie:

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7034e4.htm

Citat:
The VE point estimates declined from 91% before predominance of the SARS-CoV-2 Delta variant to 66% since the SARS-CoV-2 Delta variant became predominant at the HEROES-RECOVER cohort study sites; however, this trend should be interpreted with caution because VE might also be declining as time since vaccination increases and because of poor precision in estimates due to limited number of weeks of observation and few infections among participants.
Citera
2021-11-20, 12:11
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Om man jämnför Sverige med i princip alla andra länder så finns det 2-3 viktiga skillnader. Ingen nedstängning av samhället. Ingen nedstängning av skolan. Ingen frekvent användning av munnskydd.

Att vi struntat i dessa panikåtgärder har jag hela tiden tyckt varit bra då det enligt mig bara fördröjer det oundvikliga.
Detta ser vi nu runt om i världen, alla kommer smittas.

Att 42% av våra barn hade antikroppar i slutet av September visar att våran befolkning ligger långt före resten av världen när det gäller exponering av viruset.
Detta faktum att vi har naturlig immunitet på nästan halva befolkningen verkar människor här inne inte förstå vikten av.

Det viktigaste av allt är nog också att dom som är mest kritiska till vaccinet också är dom som haft överlägset högst smittspridning och därmed störst andel med naturliga antikroppar.
Citera
2021-11-20, 12:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Om man inte får tvinga folk att vaccinera sig så måste vi ta bort skolplikten för den är jämförbar med sexuella övergrepp?

Ok…

Det var aw som jämförde vaccination med övergrepp jag gjorde en logisk liknelse för att påvisa absurditeten i aws argument.
Citera
2021-11-20, 12:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vaccinet ger ju ett i princip lika bra skydd mot Delta enligt andra undersökningar.

Undersökningen jag länkade till tar också upp detta med att genombrottsinfektionerna ökade på slutet men detta kunde inte bevisas bero på Delta utan att tiden sedan personerna fick vaccinet började närma sig 5-7 månader.

Samma studie:

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7034e4.htm
Hur förklarar du då att Frankrike har fler vaccinerade än ovaccinerade IVA - patienter?

Och om effekten av vaccinet avtar så snabbt som du säger så ger det ju inget vidare skydd jämfört med ovaccinerade naturliga immunitet. Risken för biverkningar bör dessutom öka med antalet gånger folk tvingas ta det, flera hundra gånger under en livstid verkar det som.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-20 kl. 12:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in