2021-11-18, 02:32
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
det är mycket känslor och, från vissa, invektiv i diskussionen om HAs väg hem.

Fakta är att vi inte vet om hon någonsin befann sig på stigen. Det som har antagits tala för det är att skorna hittas bredvid denna stig. Men dessa har med all sannolikhet slängts ut på var sin sida av stigen av GM. Om HA åkte bil så menar jag att det är fullt möjligt att hon satt i den vita bilen på väg S på cykelvägen, och att hon död eller levande fanns i bilen när den återvände N. Ringar och cerat kan ha fallit ut när HA + ryggsäck flyttades från passagerarsätet till bakluckan. Skorna placeras ut för att det skall se ut som att HA gick hem (ja, det är konstigt att de slängs ut i terrängen, men det gäller alla scenarion jag känner till!).

Att GM eller någon annan skulle släppt av HA flera hundra meter från hemmet passar dåligt in i både ett sexöverfall- eller hemskjutsning-scenario. Betydligt mer rimligt att köra henne ner till lekplatsen och göra närmanden där, vilket kan ha lett till brottet.

Till sist har vi kvar möjligheten attt brottet skedde någon helt annanstans och att hennes föremål placerades vid stigen på söndagen. Ringarna och ceratet ligger konstigt placerade, men skorna är å andra sidan av allt att döma just utplacerade (slängda), så det är 50/50.

Ja, dessvärre är det så; vi har ingen fakta som bestämt säger att Helena ens gått på skogsstigen. Tänk om vi kunde säga: "Det här och det här, det vet vi i alla fall med säkerhet."

Vad som än hände, så tror jag att lekplatsen och området runt omkring spelar roll i händelseförloppet. Någonting som är klart i alla fall, är att hon fördes därifrån, eftersom hennes kropp inte fanns kvar. Levande eller död, det kan man bara spekulera i.
Citera
2021-11-18, 03:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, dessvärre är det så; vi har ingen fakta som bestämt säger att Helena ens gått på skogsstigen. Tänk om vi kunde säga: "Det här och det här, det vet vi i alla fall med säkerhet."

Vad som än hände, så tror jag att lekplatsen och området runt omkring spelar roll i händelseförloppet. Någonting som är klart i alla fall, är att hon fördes därifrån, eftersom hennes kropp inte fanns kvar. Levande eller död, det kan man bara spekulera i.

Men vi har heller aldrig hört polisen nämna ett enda ord om en annan, trolig brottsplats. (Och inom begreppet brottsplats ryms allt från mord, dråp, vållande till annans död, misshandel, kidnappning, frihetsberövande mer mera.) Vi har heller aldrig hört ett enda ord om en annan plats som skulle kunna knytas till Helenas försvinnande. Till syvende och sist har vi fynden i Kohagen och vid lekplatsen. Plus "Hannas" vittnesmål. Och när det gäller "Hannas" vittnesmål har det tagits upp många gånger i media, bland annat av Pelle Jenvén, i radiodokumentären etc. "Hanna" ges trots allt ett ganska stort medialt utrymme, och jag tolkar det som att "Hannas" vittnesmål trots allt väger tungt. Jag personligen kan med ledning av allt det som hittills är känt inte dra någon annan slutsats än att Helena kom till Kohagen och att något hände där. Jag är övertygad om att också polisen och Kalla fall resonerar på samma sätt.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-18 kl. 03:32.
Citera
2021-11-18, 03:24
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Är det så långt du kommit i dina spekulationer?
Citera
2021-11-18, 08:54
Medlem
Citat:
Varifrån kommer uppgiften om guldring/-ar? Står det i boken? Det har väl hela tiden talats om två silverringar?

Bland annat här: (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Rubin22, Rotvagnen, mfl.
Citera
2021-11-18, 09:56
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Varifrån kommer uppgiften om guldring/-ar? Står det i boken? Det har väl hela tiden talats om två silverringar?
Tror det var Saida som helst ville ha guldring?
Men sen om det var vad hon fick, har inte framkommit vad jag sett?
Det kanske inte fanns någon guldring?
Citera
2021-11-18, 10:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Men mitt inlägg hade ingenting med er ursprungsdiskussion att göra. Jag undrade om det kommit fram info om Helena brukade gå genom skogsdungen även ensam på natten. Det enda inlägget hade med anjoshort att göra, var att h*n lagt in två kartor. Men du blandade in den användaren ändå - precis som i detta ditt svar.

OT. Vad är det för antagande du gör, när du skriver: "andra saker som snortas upp i Ajnosnortarens näsa". Vad syftar du på att personens näsa snortar upp?
Jag håller med dig.
Även om H kanske brukade gå stigen ensam, gör man verkligen det den tiden på natten, igenom skogen?
Jag skulle åtminstone ta en mer upplyst väg, nära till civilationen.
Citera
2021-11-18, 10:02
Medlem
Citat:

GW: "På eftermiddagen. Polisen skickar dit en hundförare...hittar första skon.
Nästa dag genomför man en större avsökning och då hittar man den andra skon.
Att hon skulle ha gått hem, det stämmer inte. Någon taxi har vi inte hittat.
Vi har säkrat spår efter en bil där det här brottet har inträffat.
Fynden ligger precis sidan med där bilen stått parkerad. Alla dom här fynden ligger samlade på samma ställe."
https://www.youtube.com/watch?v=gq4l1r0NQ2k
Citera
2021-11-18, 10:25
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag håller med dig.
Även om H kanske brukade gå stigen ensam, gör man verkligen det den tiden på natten, igenom skogen?
Jag skulle åtminstone ta en mer upplyst väg, nära till civilationen.

Kan man möjligtvis tänka sig att Ulrika är bättre på att bedöma Helenas väg än vi är?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-11-18 kl. 10:27.
Citera
2021-11-18, 10:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tror det var Saida som helst ville ha guldring?
Men sen om det var vad hon fick, har inte framkommit vad jag sett?
Det kanske inte fanns någon guldring?

Jo, minst en guldring fanns det, den som försvann via Saida. Om det fanns ytterligare någon vet jag faktiskt inte.
Citera
2021-11-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jo, minst en guldring fanns det, den som försvann via Saida. Om det fanns ytterligare någon vet jag faktiskt inte.

Apropå ringarna finns det ju många olika uppgifter. Dels uppgiften att de var ställbara, vilket brukar vara billiga turistringar. Om de inte har fast omkrets finns det ingen anledning att ta av sig dem även om fingrarna skulle svullna på en fullt frisk 22-åring. Såvitt jag känner till är guldringar sällan ställbara i storleken. Hur som helst, var det guldringar så måste de vid den här tidpunkten vara värda kanske 500 kronor. Det är väl ingenting man stoppar i en halvöppen ryggsäck löst? Förefaller oklokt.
Ryggsäcksteorin tycker jag låter väldigt konstruerad, men har väl blivit mer eller mindre en GW-sanning.
Citera
2021-11-18, 17:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Kan man möjligtvis tänka sig att Ulrika är bättre på att bedöma Helenas väg än vi är?
Jag har inte sagt något annat!
Men vad jag vet har hon inte sagt om H brukade gå där själv kl.2 på natten?
Men det kanske hon gjorde ofta efter utgång nattetid, vad vet jag som du också uttryckligen framfört?
Noterat BOSS.
Citera
2021-11-18, 17:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Apropå ringarna finns det ju många olika uppgifter. Dels uppgiften att de var ställbara, vilket brukar vara billiga turistringar. Om de inte har fast omkrets finns det ingen anledning att ta av sig dem även om fingrarna skulle svullna på en fullt frisk 22-åring. Såvitt jag känner till är guldringar sällan ställbara i storleken. Hur som helst, var det guldringar så måste de vid den här tidpunkten vara värda kanske 500 kronor. Det är väl ingenting man stoppar i en halvöppen ryggsäck löst? Förefaller oklokt.
Ryggsäcksteorin tycker jag låter väldigt konstruerad, men har väl blivit mer eller mindre en GW-sanning.
Jag tror inte heller hon tog av sig ringarna och lade dem löst i ryggsäcken.
Varför skulle hon det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in