2021-11-19, 01:36
Medlem
Så här avtalsparagrafen för lön och ersättningar ut i kollektivavtalet för Foodora-anställda.

https://tidningsbud.blogspot.com/p/foodora-avtal.html#.YK_qNqGexPY
Citera
2021-11-19, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Fungerar inte så längre, har du tagit ett sånt jobb när du t ex söker jobb som ingenjör kommer man bara tycka att du är konstig. Att det är något fel på dig som gör massa konstiga saker vid sidan om istället för att söka jobb och fila på sitt cv och andra meriter som alla andra. Fungerar om det är ett extrajobb medan du pluggar eller precis efter att du avslutat dina studier (förutsatt att du hade foodorajobbet medan du pluggade). Men att ta ett foodorajobb när du är mellan två ingenjörsjobb är big no no.

Man kan tycka att det är positivt att visa på arbetsvilja men det är en ungdomsgrej, när vuxna gör det är det bara pinsamt.

Jag säger inte att jag gillar att det är så här men så är det. Att det skulle fungera att ta ett sämre jobb medan man letar efter ett bättre är en borgerlig myt som tyvärr inte finns kvar i vår ekonomi och arbetsmarknad.
Nja, baserat på vad? När jag sökte mitt senaste ingenjörsjobb (detta var precis innan corona) så körde jag taxi och jag fick jobbet. Jag kanske hade tur och träffade skönaste arbetsgivaren? Vet ej, men jag tror inte att det finns någon forskning eller annat, bara mytbildning.

När jag pluggade var det en äldre man som gick och pluggade för att han inte hade något bättre för sig, han ville dock inte skriva det i sitt CV. Då kan man ju undra varför han ens var där från början.

Hade jag själv varit arbetsgivare hade jag sett mycket mer positivt på en som kör taxi eller pizzor medan de söker jobb, jämfört med en som bara sitter hemma och anser sig vara för fin för att jobba med annat. Nu när restriktionerna är över (och förhoppningsvis inte rullas ut igen) så ska jag börja söka taxijobb. Rent ekonomiskt lär det väl vara i paritet med mina bidrag från Försäkringskassan, men jag är frisk och stark, då blir det ganska fel att gå på bidrag.
Citera
2021-11-20, 22:24
Avslutad
Sett väldigt många etniska svenskar som levererar via foodora dock enbart via cykel.
Tänker spontant att dom har det som extrajobb utöver sitt heltidsjobb samt får till träningen samtidigt.

Betald träning helt enkelt. Vilket det är för dom som glider runt i uppförsbackar med cykel som inte är el och när man har massa lastning med sig.
Citera
2021-11-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Alla yrken är hedersvärda tycker jag. Jag är jävligt glad att folk jobbar med allt möjligt, att vi har våra egna områden samt "vågar" ta tillfälliga "skitjobb".
Springpojkarna är tillbaka men till skillnad från för när det var ungar som tjänade lite extra fickpengar efter skolan är det arbetskraftsinvandrare som är hit lurade för att jobba arslet av sig för svältlöner.
Citera
2021-11-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Nja, baserat på vad? När jag sökte mitt senaste ingenjörsjobb (detta var precis innan corona) så körde jag taxi och jag fick jobbet. Jag kanske hade tur och träffade skönaste arbetsgivaren? Vet ej, men jag tror inte att det finns någon forskning eller annat, bara mytbildning.

När jag pluggade var det en äldre man som gick och pluggade för att han inte hade något bättre för sig, han ville dock inte skriva det i sitt CV. Då kan man ju undra varför han ens var där från början.

Hade jag själv varit arbetsgivare hade jag sett mycket mer positivt på en som kör taxi eller pizzor medan de söker jobb, jämfört med en som bara sitter hemma och anser sig vara för fin för att jobba med annat. Nu när restriktionerna är över (och förhoppningsvis inte rullas ut igen) så ska jag börja söka taxijobb. Rent ekonomiskt lär det väl vara i paritet med mina bidrag från Försäkringskassan, men jag är frisk och stark, då blir det ganska fel att gå på bidrag.

Det är så det är helt enkelt. Det är så dom sociala reglerna har blivit uppsatta. Det går hand i hand med många andra ologiska saker på arbetsmarknaden t ex åldersdiskriminering. Som jag skrev vill jag inte att det ska vara så här utan skriver bara hur det ser ut.

Skillnaden mellan hur alla säger att dom hade gjort om dom varit arbetsgivare och hur det sen faktiskt fungerar är extrem. Vilket är synd för det som folk verkar tycka är naturligt och logiskt när det kommer till arbetsmarknaden och företagandet är extremt mycket sundare än vad vi har idag.
Citera
2021-11-21, 11:24
Medlem
bezmenovs avatar
Tunga är dem! Häromdagen var det en svensk liten student som kom och ringde
Citera
2021-11-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
Jag har sökt dit två gånger som cykelbud..
Etnisk Svensk, aldrig ens fått ett svar trots att enligt min kompis har de behövt folk.

Diskriminering mot Svenskar sysslar det här företaget med.
De vet att du kommer säga upp dig inom 1 vecka. Alla dom här indierna gör det för UT och livhanken. Det är liksom affärsidén.
Citera
2021-11-29, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schengenvisering
De vet att du kommer säga upp dig inom 1 vecka. Alla dom här indierna gör det för UT och livhanken. Det är liksom affärsidén.
Okej men så är det inte, jag känner en som jobbar där han har jobbat ett par år.
Flera cyklister som kört på länge.

Men visst, det finns nog en del sådana personer också.

Men den risken för mig finns inte, då Foodora inte ens hörde av sig trots att de skriker efter folk..
Så jag bojkottar företaget nu, köper aldrig mer från dom.
Citera
2021-12-05, 14:44
Medlem
Lumbagos avatar
Förra fredagen genomförde polisen trafikkontroller av matleveransbud, i Göteborg. Eftersom budföretagen själva har så dålig koll, eller medvetet fuskar, är detta ett bra initiativ av polisen.

Citat:
– Kontrollerna av matbud resulterade i en grov olovlig körning, en olovlig körning och elva böter, berättar Johan Dahlström, gruppchef på trafikpolisen. En olovlig körning betyder att matbudet har kört utan ett giltigt körkort. En grov olovlig körning innebär att det är andra gången vi upptäcker att personen kör utan giltigt körkort i en av våra trafikkontroller.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/november/polisen-kontrollerade-matleveransbud-i-goteborg-under-fredagen-forare-korde-utan-giltigt-korkort/
Citera
2021-12-07, 20:36
Medlem
Jag ha tre företag i resturangbranchen, arbetar mycket med dem. Fucking heroes säger jag. Leverera hela tiden. Inte så mycket svennar mest blattar
Citera
2022-03-10, 17:27
Medlem
När jag var som mest desperat efter ett jobb så sökte jag till Foodora. (Något år sedan)
Två gånger sökte jag men fick inget svar trots att de sökte folk, jag hade en vän som jobbade där som även sa det (han är inte etnisk Svensk). Efter några veckor ringde jag upp och de sa "Vi söker inte etniska Svenskar för tillfället då vi satsar på mångfald" jag blev helt chockad. Jag sa att jag verkligen hade behövt jobbet och att jag cyklade flera mil i veckan så hade varit en bra medarbetare men fick ett NEJ trots att de sökte massa folk.

Är det så här ett företag ska agera tycker ni?
Jag kommer i alla fall ALDRIG beställa från Foodora mer nu när jag vet hur de diskriminerar Svenskar.
Ja för det är faktiskt diskriminering, jag var perfekt för jobbet men hade fel hudfärg eller kanske namn? Vet inte..
Citera
2022-03-20, 17:39
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
När jag var som mest desperat efter ett jobb så sökte jag till Foodora. (Något år sedan)
Två gånger sökte jag men fick inget svar trots att de sökte folk, jag hade en vän som jobbade där som även sa det (han är inte etnisk Svensk). Efter några veckor ringde jag upp och de sa "Vi söker inte etniska Svenskar för tillfället då vi satsar på mångfald" jag blev helt chockad. Jag sa att jag verkligen hade behövt jobbet och att jag cyklade flera mil i veckan så hade varit en bra medarbetare men fick ett NEJ trots att de sökte massa folk.

Är det så här ett företag ska agera tycker ni?
Jag kommer i alla fall ALDRIG beställa från Foodora mer nu när jag vet hur de diskriminerar Svenskar.
Ja för det är faktiskt diskriminering, jag var perfekt för jobbet men hade fel hudfärg eller kanske namn? Vet inte..

tänk om det hade varit tvärtom... då hade det blivit ramaskri i media.

Så det är alltså ingen idé för mig som e svensk att ens söka? kan man inte säga att man är utlänning eller kollar dom folks namn eller vadå dom vet ju inte vars jag e från
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in