Citat:
Ursprungligen postat av
8978wxu642
Fungerar inte så längre, har du tagit ett sånt jobb när du t ex söker jobb som ingenjör kommer man bara tycka att du är konstig. Att det är något fel på dig som gör massa konstiga saker vid sidan om istället för att söka jobb och fila på sitt cv och andra meriter som alla andra. Fungerar om det är ett extrajobb medan du pluggar eller precis efter att du avslutat dina studier (förutsatt att du hade foodorajobbet medan du pluggade). Men att ta ett foodorajobb när du är mellan två ingenjörsjobb är big no no.
Man kan tycka att det är positivt att visa på arbetsvilja men det är en ungdomsgrej, när vuxna gör det är det bara pinsamt.
Jag säger inte att jag gillar att det är så här men så är det. Att det skulle fungera att ta ett sämre jobb medan man letar efter ett bättre är en borgerlig myt som tyvärr inte finns kvar i vår ekonomi och arbetsmarknad.
Nja, baserat på vad? När jag sökte mitt senaste ingenjörsjobb (detta var precis innan corona) så körde jag taxi och jag fick jobbet. Jag kanske hade tur och träffade skönaste arbetsgivaren? Vet ej, men jag tror inte att det finns någon forskning eller annat, bara mytbildning.
När jag pluggade var det en äldre man som gick och pluggade för att han inte hade något bättre för sig, han ville dock inte skriva det i sitt CV. Då kan man ju undra varför han ens var där från början.
Hade jag själv varit arbetsgivare hade jag sett mycket mer positivt på en som kör taxi eller pizzor medan de söker jobb, jämfört med en som bara sitter hemma och anser sig vara för fin för att jobba med annat. Nu när restriktionerna är över (och förhoppningsvis inte rullas ut igen) så ska jag börja söka taxijobb. Rent ekonomiskt lär det väl vara i paritet med mina bidrag från Försäkringskassan, men jag är frisk och stark, då blir det ganska fel att gå på bidrag.