2021-11-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Stock to Flow är inget Plan B hittat på utan en vanlig model för att försöka göra förutsägelser.

Den lovar ingenting den pratar om sannolikheter, så sluta försöka slå vad om absoluta priser vid givna tidpunkter. Du vinner bara poänger hos folk som inte heller förstår...

Jo, men modellen som han presenterar är ju inte något bra. Om man hänvisar till modellen, honom samtidigt som modellen kollapsar totalt, då är ju han ingen att lyssna på, eller?

Absoluta priser är inte viktiga men man kan se vart det barkar. Du sa att Bitcoin kommer stå i flera miljoner dollar om 5 år, det är rena rama fantasier och det vet du om. För du skrev ''100 gånger pengarna''. Bara att räkna på vad som krävs för att man ska få 100 gånger pengarna om man köper in sig och går ''all in'' nu. Att man ska uppnå det på 5 år, alltså förlåt?

Dina trendlinjer och indikatorer har ingen edge via ditt gratis tradingview konto. Det är oftast så jag kan se att någon är en nybörare.

Det handlar om att ha en fet lön och att investera smart. Som sagt, vi får väl se vem som har rätt.
Citera
2021-11-19, 21:23
Medlem
Citat:
Nej du får tycka så om du vill.
För 5 år sedan var Bitcoin värd 500 dollar och nu 60k dollar.
Kanske har jag fel och det det tar 6 år att nå 5M dollar, kanske tar det 7 år.

Poängen jag försökte förmedla, att uppsidan på en investering är enorm och nersidan är begränsad, kvarstår iaf.

Ju större BTC blir desto långsammare kommer BTC växa. Bara för BTC gjort 100x senaste 5 åren betyder inte att den kommer göra 100x igen de kommande 5 åren. Det skulle vara helt orimligt matematiskt.
Citera
2021-11-19, 21:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Jo, men modellen som han presenterar är ju inte något bra. Om man hänvisar till modellen, honom samtidigt som modellen kollapsar totalt, då är ju han ingen att lyssna på, eller?

Du skall göra en samlad bedömning innan du går in i någon investering. Bara idioter lyssnar på en enda källa. Om det var det du menade, så är vi eniga.
Citera
2021-11-19, 21:26
Medlem
Citat:
Jag kommer gråta hela vägen till banken när den bara nådde till 8 miljoner och jag skall då tänka på dig...

Jo, fast inom vilket tidsspann? Det är ju det som är frågan. När kommer Bitcoin nå 8 miljoner?

Lyssnar man på dig så får du ju det som att låta att man kan få 100 gånger pengarna inom 5 år och att man ska satsa allt man har (det är vad du har skrivit) och jag menar att det är rena rama fantasier. Kanske kan hända på väldigt lång sikt, inom 5 år? Absolut inte.

Tror inte ens 10 miljoner dollar enligt PlanB modellen uppnås vid 2030.

Det spelar ingen roll om den går till 8 miljoner om du inte har investerat enorma summor. Att vinna några miljoner är inget, du har vunnit anser jag om du vinner flera tiotals miljoner, men då behöver du som sagt investera en del, du har inte 1 miljon om du är under 25 och sitter på ett gratis tradingview konto, ledsen.

Vem bryr sig vad Bitcoin kanske når om du är gammal och gaggig?
Citera
2021-11-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Ju större BTC blir desto långsammare kommer BTC växa. Bara för BTC gjort 100x senaste 5 åren betyder inte att den kommer göra 100x igen de kommande 5 åren. Det skulle vara helt orimligt matematiskt.

Det förstår inte han, han snackar om att någon ska investera hela sitt kapital och att Bitcoin kan gå till 100 gånger pengarna om 5 år, det är ju helt orimligt. PlanB snackar om 10 miljoner dollar till 2030, känns inte heller särskilt rimligt under den tidshorisonten.

Lite självmedvetenhet måste man ha.
Citera
2021-11-19, 21:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Fine.
Men om det tar 5 eller 6 eller kanske 7 år att 100x:a har ingen större inverkan på huruvida det kan vara värt att investera i dag.
Citera
2021-11-19, 21:31
Medlem
Citat:
Det förstår inte han, han snackar om att någon ska investera hela sitt kapital och att Bitcoin kan gå till 100 gånger pengarna om 5 år, det är ju helt orimligt. PlanB snackar om 10 miljoner dollar till 2030, känns inte heller särskilt rimligt.

Lite självmedvetenhet måste man ha.

10M USD kan vara rimligt, men förmodligen inte till 2030 nej.

Citat:
Fine.
Men om det tar 5 eller 6 eller kanske 7 år att 100x:a har ingen större inverkan på huruvida det kan vara värt att investera i dag.

Jo det har stor betydelse för folk som bara bryr sig om avkastning. Man försöker alltid hitta den bästa ROI. Time is money. Tid finns alltid med i ekvationen.
Citera
2021-11-19, 21:32
Medlem
Citat:
Fine.

Så om någon investerar vid låt oss säga 60k dollar så måste Bitcoin gå till ungefär 6 miljoner dollar inom 5 år för att 100x:a sina pengar. Kan du förklara hur det är rimligt? Det är ju bara rena rama fantasier och att ge ett sådant råd till nybörjare?

Du ser exponentiell tillväxt som aldrig stannar av och du tittar på historisk data, tror du kommer skjuta dig själv i foten rejält med sådana där antaganden.

Visst, jag tror också Bitcoin på sikt kommer gå upp men du har en orimlig förväntan som inte kommer realiseras.

6 miljoner dollar inom 5 år - kommer inte hända.

10 miljoner dollar vid 2030 - kommer inte hända.
Citera
2021-11-19, 21:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om den går till 8 miljoner om du inte har investerat enorma summor. Att vinna några miljoner är inget, du har vunnit anser jag om du vinner flera tiotals miljoner, men då behöver du som sagt investera en del, du har inte 1 miljon om du är under 25 och sitter på ett gratis tradingview konto, ledsen.
Precis, ju längre man väntar desto mindre blir vinsten för en.
Om du kan göra mer pengar på något annat under dessa 8 år, så skall du satsa på det.

Citat:
Vem bryr sig vad Bitcoin kanske når om du är gammal och gaggig?

Håller med är man runt 70 år så kanske det är bättre att spendera pengarna än att försöka 100x:a dom tills dess man är 80 år.
Citera
2021-11-19, 21:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jo det har stor betydelse för folk som bara bryr sig om avkastning. Man försöker alltid hitta den bästa ROI. Time is money. Tid finns alltid med i ekvationen.

Ja, men det förutsätter att du hittar något som förväntas prestera bättre givet risken det också innebär. Fine är man högpresterande entreprenör med sjukt bra affärsidé, men vi talar väl i generella termer nu och inte undantagsfall...
Citera
2021-11-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ja, men det förutsätter att du hittar något som förväntas prestera bättre givet risken det också innebär. Fine är man högpresterande entreprenör med sjukt bra affärsidé, men vi talar väl i generella termer nu och inte undantagsfall...

Absolut. Jag snackar bara om ROI. BTC har presterat bra över tid. Men ETH har faktiskt utpresterat BTC t.ex. Alltså har det varit bättre att äga ETH än BTC ur rent ROI-perspektiv.
Citera
2021-11-19, 21:39
Medlem
Citat:
Precis, ju längre man väntar desto mindre blir vinsten för en.
Om du kan göra mer pengar på något annat under dessa 8 år, så skall du satsa på det.

OK, hur mycket ligger du inne med nu i Bitcoin? Eller är det för en privat fråga? Bitcoin måste gå till ganska rejäla höjder för att du förmodligen ska lyckas tjäna en rejäl hacka.

60k till 6 miljoner är cirka 100 gånger pengarna. Med 100 lax så blir det cirka 10 miljoner, inte så pjåkigt men det är en ganska hög ribba. Jag vet inte många som är under 25 år som inte har ärvt pengar som sitter på 1 miljon och som kör all in i bitcoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in