2021-11-19, 20:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om några dagar får jag in 2 mkr på ett konto, som jag sen ska ut med 8 dec. Jag kommer alltså ha 2 mkr sittandes på ett nollräntekonto i 15 dagar - eller? Ska jag våga pytsa in allt i fonder och hoppas på 5% i avkastning på 15 dagar, vore ju mumma med en hundring bara på att låta pengarna vila i fonder istället för på ett nollräntekonto. 2,5% är 50000, inte dumt det heller.

Tänkte i så fall dela mellan Robur Technology, Robur Ny Teknik, Spiltan Aktiefond Stabil o Robur Acess USA.

Jag köper aldrig lotter men det här känns som hyfsade odds för en vinst. Jag har pengar att täcka upp en förlust om det skulle bli så, jag kan betala de 2 mkr den 8 dec även om spekulationen skulle slå fel. Sur förlust i så fall men jag klarar det.

Skulle ni göra det? Hur ofta får man en sån här chans till lätta pengar?

Varför skall alla pengarna uuut - o måste ALLA pengar uut just då
Citera
2021-11-19, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1335
Äh har du pengar att täcka förlusten så säger jag kör! Kan bli kul, värsta fall förlorar du några kronor
Lite så jag tänker.... I värsta fall tappar jag några kronor, men jag är så jäkla riskavert i vanliga fall så jag brukar aldrig förlora pengar. Kan väl få vara min tur att leva lite farligt 😁
Citera
2021-11-19, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Varför skall alla pengarna uuut - o måste ALLA pengar uut just då
Jag ska genomföra en affär en viss dag, och ja dessa pengar ska ut då. Genomför jag inte affären blir det problem.
Citera
2021-11-19, 20:52
Medlem
Jag_Mejs avatar
Citat:
Jag ska genomföra en affär en viss dag, och ja dessa pengar ska ut då. Genomför jag inte affären blir det problem.
Jag rekommenderar dig inte att göra det men om du nu har tänkt göra det kan jag iaf komma med lite input.

Gör detta till att börja med på ett fondkonto och inte ett ISK då du inte vill ha en insättning respektive ett uttag på 2 miljoner i deklarationen nästa år.

Om du förlorar pengar, passa då på att ta hem vinst i andra fonder så att du kan kvitta vinstskatten mot förlusten. Tänk på att dom fondförsäljningarna kan ta några dagar så att du är ute i god tid innan kalenderåret är slut.

Om du ska ut med pengarna ett visst datum, ha då åter igen i åtanke att det tar några dagar från försäljningen innan pengarna syns på kontot. Trist om pengarna inte hunnit in på kontot när du behöver dom. Den här informationen finns i informationsbladet för respektive fond.

Lycka till.
Citera
2021-11-19, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Mej
Jag rekommenderar dig inte att göra det men om du nu har tänkt göra det kan jag iaf komma med lite input.

Gör detta till att börja med på ett fondkonto och inte ett ISK då du inte vill ha en insättning respektive ett uttag på 2 miljoner i deklarationen nästa år.

Om du förlorar pengar, passa då på att ta hem vinst i andra fonder så att du kan kvitta vinstskatten mot förlusten. Tänk på att dom fondförsäljningarna kan ta några dagar så att du är ute i god tid innan kalenderåret är slut.

Om du ska ut med pengarna ett visst datum, ha då åter igen i åtanke att det tar några dagar från försäljningen innan pengarna syns på kontot. Trist om pengarna inte hunnit in på kontot när du behöver dom. Den här informationen finns i informationsbladet för respektive fond.

Lycka till.
Det var den här typen av input jag ville ha!
Fråga 1: Varför vill jag inte ha 2 mkr i insättning och uttag på ISK på deklarationen nästa år? Tar det inte ut varandra när det ska schablonbeskattas???
Fråga 2: Jag har ju de andra fonderna på ISK-konto idag som schablonbeskattas. Det blir väl ingen reavinstskatt på de pengarna om jag säljer fonderna och tar hem vinsterna? Eller vad är det jag missar?
Fråga 3: Jag har ett uppskov på en tidigare såld bostad, kan jag kvitta fram uppskovet mot en ev förlust på fonderna?

Absolut, jag ska se till att i så fall sälja i tid.

Fan jag måste läsa på skattereglerna pronto! Och skillnaden mellan fondkonto och ISK. Tack för att du väckte tankarna.
Citera
2021-11-19, 21:13
Medlem
Spelmissbrukvibbar på långa vägar. Du ser chanserna men ignorerar riskerna. Låt pengarna vara, på 15 dagar finns det ingenting vettigt att göra. Möjligen högräntekonto men det lär bli någon hundralapp max.
Citera
2021-11-19, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fatr
Spelmissbrukvibbar på långa vägar. Du ser chanserna men ignorerar riskerna. Låt pengarna vara, på 15 dagar finns det ingenting vettigt att göra. Möjligen högräntekonto men det lär bli någon hundralapp max.
Spelmissbruk? Jag har inte köpt en bingolotto på 20 år. 😂

Om jag inte hade andra medel att täcka ev förluster så att jag kan genomföra affären på tänkt datum skulle jag inte ens överväga detta. Jag är inte dumdristig men kan tänka mig att ta en övertänkt risk. "På 15 dagar finns inget vettigt att göra"? Det går att göra pengar över natt. Men jag håller med om att tidshorisonten är ett problem.
Citera
2021-11-19, 21:58
Avslutad
Har läst på skattereglerna och jag får en ökning av schablonskatten på ISK på 7500 om jag sätter in 2 mkr nu, o tar ut dem före årsskiftet. Oavsett vinst eller förlust på chansningen. Men schablonskatten är å andra sidan avdragsgill mot utgiftsräntor. Så då kan jag kvitta bort den. Eller?
Citera
2021-11-19, 22:06
Medlem
Citat:
Har läst på skattereglerna och jag får en ökning av schablonskatten på ISK på 7500 om jag sätter in 2 mkr nu, o tar ut dem före årsskiftet. Oavsett vinst eller förlust på chansningen. Men schablonskatten är å andra sidan avdragsgill mot utgiftsräntor. Så då kan jag kvitta bort den. Eller?

Nej, skatteeffekten är bara 1875 kr. Schablonskatten räknas på kapitalunderlaget * 0,375%. Kapitalunderlaget är summan av värdet på kontot vid utgången av varje kvartal (vilket är noll i detta fallet eftersom du inte håller pengarna över ett kvartalsskifte) + insättningarna under året (2 msek) och sen delar man allt detta med 4. Alltså, 2 000 000 / 4 = 500 000 = kapitalunderlag och sen tar man det gånger 0.375% och får fram 1875 kronor i total skatt.

Att investera i fonder på en 15 dagars horisont är idiotiskt och är basically gambling. Dina odds är kanske 51% att du gör vinst och 49% att du gör förlust, d.v.s. basically som att flippa ett mynt. Lycka till med dina investeringar!

EDIT: Funderade lite mer på det nu, och efter skatteeffekten så är det nog ganska precist 50/50 huruvida du tjänar pengar eller förlorar pengar.
Senast redigerad av izzeww 2021-11-19 kl. 22:10.
Citera
2021-11-19, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av izzeww
Nej, skatteeffekten är bara 1875 kr. Schablonskatten räknas på kapitalunderlaget * 0,375%. Kapitalunderlaget är summan av värdet på kontot vid utgången av varje kvartal (vilket är noll i detta fallet eftersom du inte håller pengarna över ett kvartalsskifte) + insättningarna under året (2 msek) och sen delar man allt detta med 4. Alltså, 2 000 000 / 4 = 500 000 = kapitalunderlag och sen tar man det gånger 0.375% och får fram 1875 kronor i total skatt.

Att investera i fonder på en 15 dagars horisont är idiotiskt och är basically gambling. Dina odds är kanske 51% att du gör vinst och 49% att du gör förlust, d.v.s. basically som att flippa ett mynt. Lycka till med dina investeringar!

EDIT: Funderade lite mer på det nu, och efter skatteeffekten så är det nog ganska precist 50/50 huruvida du tjänar pengar eller förlorar pengar.
Du har helt rätt, skatteeffekten blir 1875 kr. En middag på stan typ.

Du säger att jag har 50/50 att tjäna eller förlora pengar. Men det finns ju möjligheten att jag går plus minus noll också, dvs samma alternativ som om pengarna står på nollräntekontot i 15 dagar. Så jag tänker att jag har 1/3 att jag går plus, 1/3 att jag går plus minus noll och 1/3 del att jag går minus. Jag tycker inte det är dåliga odds. Så bra odds att tjäna pengar snabbt är det sällan man har.

Skulle vilja veta mer om trenden på aktiemarknaden i december månad över åren. Hur ser det ut, finns det någon "allmän trend" att marknaden brukar gå åt ena eller andra hållet?
Citera
2021-11-19, 22:43
Medlem
Jag_Mejs avatar
Citat:
Det var den här typen av input jag ville ha!
Fråga 1: Varför vill jag inte ha 2 mkr i insättning och uttag på ISK på deklarationen nästa år? Tar det inte ut varandra när det ska schablonbeskattas???
Fråga 2: Jag har ju de andra fonderna på ISK-konto idag som schablonbeskattas. Det blir väl ingen reavinstskatt på de pengarna om jag säljer fonderna och tar hem vinsterna? Eller vad är det jag missar?
Fråga 3: Jag har ett uppskov på en tidigare såld bostad, kan jag kvitta fram uppskovet mot en ev förlust på fonderna?

Absolut, jag ska se till att i så fall sälja i tid.

Fan jag måste läsa på skattereglerna pronto! Och skillnaden mellan fondkonto och ISK. Tack för att du väckte tankarna.
Både insättningen och uttaget från ISK kommer att vara grund för beskattning enligt schablon.

Nej, är ditt nuvarande fondinnehav placerat i ett ISK får du inte kvitta vinster mot eventuella förluster på en vanligt fondkonto.

Mitt förslag grundade sig på att dina fonder som genererar vinst låg på ett fondkonto så du vid en eventuell förlust på "2-miljoners-bettet" hade kunnat sälja av dom fonderna för att trigga en reavinst du kunde kvitta dig med och sedan köpt tillbaks fonderna igen. Det hade dragit ner risken en aning då du hade kapital idag att ta en eventuell förlust.

Vad gäller värdeutveckling på bostad så tvivlar jag att du kan kvitta vinst mot värdepappersförlust men där vet jag ärligt talat inte vad som gäller.
Citera
2021-11-19, 23:00
Medlem
Jag_Mejs avatar
Och med risk för att vara övertydlig; håll som sagt koll på dagarna innan pengarna dyker på fondkontot efter försäljning men håll också koll på bryttider, röda dagar och vilken bank du använder.

Dagarna det tar innan pengarna syns på fondkontot är bankdagar, dvs vanliga arbetsdagar.

Om du tex säljer en fond som har brytpunkt klockan 14 på en fredag klockan 16 kommer du inte ha pengarna på ditt konto förrän på torsdagen, förutsatt att det är en vanlig arbetsvecka utan röda dagar inklämda.

Om du dessutom använder dig av en nätmäklare så brukar det kunna ta ytterligare en arbetsdag innan du får dom överförda till din vanliga bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in