Citat:
Ursprungligen postat av
Jag_Mej
Jag rekommenderar dig inte att göra det men om du nu har tänkt göra det kan jag iaf komma med lite input.
Gör detta till att börja med på ett fondkonto och inte ett ISK då du inte vill ha en insättning respektive ett uttag på 2 miljoner i deklarationen nästa år.
Om du förlorar pengar, passa då på att ta hem vinst i andra fonder så att du kan kvitta vinstskatten mot förlusten. Tänk på att dom fondförsäljningarna kan ta några dagar så att du är ute i god tid innan kalenderåret är slut.
Om du ska ut med pengarna ett visst datum, ha då åter igen i åtanke att det tar några dagar från försäljningen innan pengarna syns på kontot. Trist om pengarna inte hunnit in på kontot när du behöver dom. Den här informationen finns i informationsbladet för respektive fond.
Lycka till.
Det var den här typen av input jag ville ha!
Fråga 1: Varför vill jag inte ha 2 mkr i insättning och uttag på ISK på deklarationen nästa år? Tar det inte ut varandra när det ska schablonbeskattas???
Fråga 2: Jag har ju de andra fonderna på ISK-konto idag som schablonbeskattas. Det blir väl ingen reavinstskatt på de pengarna om jag säljer fonderna och tar hem vinsterna? Eller vad är det jag missar?
Fråga 3: Jag har ett uppskov på en tidigare såld bostad, kan jag kvitta fram uppskovet mot en ev förlust på fonderna?
Absolut, jag ska se till att i så fall sälja i tid.
Fan jag måste läsa på skattereglerna pronto! Och skillnaden mellan fondkonto och ISK. Tack för att du väckte tankarna.