2021-11-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om några dagar får jag in 2 mkr på ett konto, som jag sen ska ut med 8 dec. Jag kommer alltså ha 2 mkr sittandes på ett nollräntekonto i 15 dagar - eller? Ska jag våga pytsa in allt i fonder och hoppas på 5% i avkastning på 15 dagar, vore ju mumma med en hundring bara på att låta pengarna vila i fonder istället för på ett nollräntekonto. 2,5% är 50000, inte dumt det heller.

Tänkte i så fall dela mellan Robur Technology, Robur Ny Teknik, Spiltan Aktiefond Stabil o Robur Acess USA.

Jag köper aldrig lotter men det här känns som hyfsade odds för en vinst. Jag har pengar att täcka upp en förlust om det skulle bli så, jag kan betala de 2 mkr den 8 dec även om spekulationen skulle slå fel. Sur förlust i så fall men jag klarar det.

Skulle ni göra det? Hur ofta får man en sån här chans till lätta pengar?
Shorta Bitcoin med rejäl hävstång. Minst 10x men helst 25x.
Citera
2021-11-19, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Jag tycker du ska köra. Du måste ju dock uppskatta hur mycket du är redo att förlora. Är det ok att förlora 5%?

Personligen hade jag försökt hitta någon lösning för att kunna använda stop loss på tex -5%. Typ köpa aktier istället. Blir såklart lite mekigare om du ska köpa ett gäng aktier + courtage.
5% hade varit surt men hanterbart. Tycker det blir mycket mekigare att köpa enskilda aktier men tack för tipset.
Citera
2021-11-19, 16:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen
Shorta Bitcoin med rejäl hävstång. Minst 10x men helst 25x.
Jag är inte så avancerad på finansiella instrument att jag fattar hur jag skulle göra. Jag får dessutom rysningar bara jag hör ordet Bitcoin. 🥶
Citera
2021-11-19, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
En 5-10% sättning skulle nog kunna hända på 15 dagar, speciellt nu när USA-börsen gått starkt den senaste månaden. Har du 100k att avvara ifall bettet går fel?
Vem har 100k "att avvara" ? Klart det skulle vara jäkligt surt, men ja jag har 100k att täcka upp med om chansningen går åt skogen.
Citera
2021-11-19, 18:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jag tänker mig att OM jag gör detta så hoppas jag på en liten uppgång direkt, så att jag får lite fallhöjd på chansningen. Då ligger jag kvar. Går det år fel håll säljer jag inom max 3 dar så att förlusten inte blir så stor.

Prylen är att snackar vi riktigt krasch... då snackar vi riktig krasch och du blir inte av med ditt innehav för ens halva priset. Det är därför krascher kommer med jämna mellanrum på dylika marknader. Ett stort parti reservdelar till V70 VET du att du alltid kan få ut 90 % för även om marknaden viker. Vid börspanik finns inga köpare.
Citera
2021-11-19, 18:13
Medlem
HarryManbacks avatar
Sprätt in allt på en aktie, även om risken blir knas. Eller flera.

nVidia 7,72 %
Tesla 6,46 %
AMD 5,55 %

ovan procent avkastning på 1 vecka.
Alla är några av mina toppaktier totalt.
Citera
2021-11-19, 18:20
Medlem
Jag gjorde något patetiskt försök till TA på en fond som jag var intresserad av och köpte in mig för ca en månad sedan, (detta är inget jag brukar göra)
Ligger 10% plus nu, dock var det inte 2 miljoner jag slängde in.
Citera
2021-11-19, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Prylen är att snackar vi riktigt krasch... då snackar vi riktig krasch och du blir inte av med ditt innehav för ens halva priset. Det är därför krascher kommer med jämna mellanrum på dylika marknader. Ett stort parti reservdelar till V70 VET du att du alltid kan få ut 90 % för även om marknaden viker. Vid börspanik finns inga köpare.
Du vet ju ingenting. En fond består av många aktier. En fond tappar inte så mycket på 3 dar. En enskild aktie är en annan sak.
Citera
2021-11-19, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Sprätt in allt på en aktie, även om risken blir knas. Eller flera.

nVidia 7,72 %
Tesla 6,46 %
AMD 5,55 %

ovan procent avkastning på 1 vecka.
Alla är några av mina toppaktier totalt.
Hm, jag handlar mest med fonder. Har bara köpt aktier undantagsvis och det har gått åt skogen. 😊 Tycker fonder är enklare, mer riskspridning för en amatör som inte orkar läsa på om varje enskilt företag. Kanske pytsar in lite stålars i dina tips dock på kul, men av andra medel då.
Citera
2021-11-19, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gitarian
Jag gjorde något patetiskt försök till TA på en fond som jag var intresserad av och köpte in mig för ca en månad sedan, (detta är inget jag brukar göra)
Ligger 10% plus nu, dock var det inte 2 miljoner jag slängde in.
Sedär, det funkade för dig. Ja, det är mest tidshorisonten jag är bekymrad för. Har ju inte tid att ta igen ett eventuellt tapp.
Citera
2021-11-19, 19:31
Medlem
dinmamma1335s avatar
Äh har du pengar att täcka förlusten så säger jag kör! Kan bli kul, värsta fall förlorar du några kronor
Citera
2021-11-19, 20:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Du vet ju ingenting. En fond består av många aktier. En fond tappar inte så mycket på 3 dar. En enskild aktie är en annan sak.

Tack! Rasar ALLT så rasar även fonden, i synnerhet om smal helt OMX-orienterad. Självklart över tid och i genomsnitt mindre volatilitet i en fond, en matematisk nödvändighet.

MEN! (ett riktigt Tony Irving "MÄNN!") nu snackar vi om att du ska förvalta dryga veckan och du KAN ju ha otur och precis tajma raset, grattis! Du kan också hitta en nynoterad guldklimp som fördubblas. Återigen är vi tillbaka på Gynekologstols roulettebord... som i Barretta-temat, är väl Sammy Davis Jr???, "Don´t do it!".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in