GRANNAR: Jag förhåller mig skeptisk till grannar och försöker hålla dem på avstånd. Vi har inget annat gemensamt än att vi råkar bo på samma ställe. Jag accepterar dem men jag vill inte ha med dem att göra och därför hälsar jag inte på dem. Börjar man hälsa på dem finns det risk att man får någon snackare på halsen - eller värre.
KOLLEGER: Det jobbar drygt 120 pers på min arbetsplats. Jag hälsar på mina närmaste medarbetare (5 pers), min chef, receptionisterna, samt företagets ägare när han tittar förbi. Jag tar sällan initiativ till att hälsa på övriga men jag besvarar förstås deras hälsningar om de tvunget måste hälsa. Jag är väl en av de där motvilliga hälsarna som TS beskrev. Det är så opraktiskt att hålla på och hälsa hela tiden.
TS undrade hur vi vill bli bemötta. Jag kan ju bara svara för mig själv men jag hade varit nöjd om grannar och kolleger teg och skötte sitt.
Citat:
Ursprungligen postat av
lakritc
Säger också alltid "hej", även om det bara är för att jag känner igen personen ifråga. För mig handlar det om att visa grundläggande respekt. Sedan är det ju en mänsklig reaktion att söka kontakt med de vi är bekanta med; det är så vår art har överlevt.
T.ex. grannar är ju nödvändigtvis inte folk som man är bekant med. Det är en minst lika mänsklig överlevnadsreaktion att bemöta dem med misstänksamhet eftersom man upplever dem som potentiella hot. Stranger danger.