Citat:
Ursprungligen postat av
TheyWillKillUsAll
BJJ har något som alla centraliserade (företrädesvis Japanska) stilar inte har. Ett självreglerande system där vad du presterar på mattan, antingen i tävling eller sparring, är ett tungt kriterie för att avancera i grader.
"Okej"... Så enligt dig kan en OS-eller VM-deltagare i Judo plötsligt få ett "svartbälte" i BJJ enbart på att denne troligen presterar ut folk på mattan och definitivt i tävling? Glöm inte bort att denne redan är ett "svartbälte" på denna internationella nivå. Lite mer standard behöver ni.
Sen föredrar jag en matta eller ett hårt golv (beroende på stil och om det är vapenträning eller inte) framför en säck eller en ring.
Citat:
Dina personliga anekdoter om att kasta eller låda ut folk betyder ingenting. Jag har strypt ut judosvartbälten, det betyder inte att jag tycker det är en kass stil.
Bra för dig. Varför så defensiv? Jag skrev att det är helt okej att träna och tävla BJJ, även om man då och då kastar eller låser ut folk på mattan som skall ha bättre koll på teknikerna än så. För så här är det; det finns folk på forumet som har en lång erfarenhet av många olika budoarter och sporter. För det betyder det inte att man ens är intresserad av att tävla eller gå runt på mattan och "strypa ut judosvartbälten", framför allt när man är 70+ i ålder.
Det låter mer på dig att du är en keyboardwarrior utan någon bred helhetssyn på Budo. Låter mer som att du tror att BJJ är något unikt och att det minsann är den bästa sporten. Vi andra anser att det är en budostil som alla andra med rötter i Kosen Judo. Helt okej att träna och köra, men knappast en sport som är allenarådande.
Nu diskuterade vi graderingssystemet och inte om du kan strypa ut "judosvartbälten" eller inte.
Citat:
Jag tror inte heller att Max Lindblad startade Stark för att uppfinna ett helt eget graderingssystem. Han lämnade Sveriges bästa klubb, så organisationen lär det inte varit fel på.
Så, organisationens status går, enligt dig, enbart på tävlingsmeriter? Du kan inte se att det finns en del andra föreningsfaktorer som kan ligga bakom varför man knoppar av från en "Svergies bästa klubb" och startar sin egen?
Att inte få gradera eller att inte bli graderad kan möjligen vara en sådan anledning, eller hur?
Citat:
Och du, det heter sparras, inte "spärras".
Det heter
randori och inget annat. Att förvränga en del av den fundamentala läran bakom BJJ var nog inte enligt Mitsuyo Maeda-Senseis vilja, eller hur? Det även om hans tolkning av Kodokans Tomita Tsunejiro-Shitenos läror senare förvrängdes av familjen Gracie. För inte var det nog så att Tsunejiro eller Maeda valde att förvränga Kano-Shihans distinktion mellan Do och Jutsu?