2021-11-19, 14:08
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad menar du? När inte var är väl av större betydelse. Deltan är ju rätt ny, och detta tycks vara en metastudie av tidigare studier. Om du inte själv ids leta upp datumen för de ursprungliga observationerna så har du ingen poäng. Sorry. Fail.

Nej, deltan är inte ny och en global studie betyder att de tittar över hela världen inkl. delar där deltan inte är prevalent som i Sydamerika.
Citera
2021-11-19, 14:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Återigen visar du på din okunskap om sjukvård! Ett brutet revben eller två kan sluta mycket illa för en redan sjuk person. Galet av dig att förminska vårdolyckor! Sen stt du pratar om lindrig och medelsvår fetma är ännu galnare väldigt många i infektionsvården har svår fetma!
Ja, det har det säkert, men även de med lindrig fetma har visat sig ha större risk för svår Covid-19. Det beror, säkerligen, inte på fetthalten, i sig, utan på att diabetes och högt blodtryck är vanligare i den gruppen, jämfört med normalviktiga. Sedan kan jag, gott, tänka mig att t.ex de med svår fetma och diabetes kan behöva vårdas inom infektionsvården pga svårläkta sår, med stafylokocker.

Men du har, än så länge inte visat på att du vet vad du skriver om. Först var det patienter som blivit illa behandlade när de vårdas i respirator för Covid-19. Sedan upptill 8 sköterskor för att vända en respirator patient. Och sedan att ett brustet revben, orsakar, blodpropp.
Citera
2021-11-19, 14:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Smittläget "förvärras" trots vaccin. Även i länder med 100% vaccinerade(Gibraltar). Innan 2020 kallades det för "vinter". Dessutom fattar du själv varför fler fall hittas i länder med hög testning(gissa varför FHM nu ändrat sig och även vaccinerade ska testa sig). Det är så man dels hittar fall som annars skulle gått under radarn och dels så mat hittar falska positiva. För att öka fallen och skylla på det. I Sverige gick det ju dock inte. Vi har haft bra siffror i månader.m, så nu fick de lov att skylla på andra länders uppgång istället. I september säger regeringen att kanskekanske kommer det vaccinpass i framtiden, med då vid arrangemang med 15 000 eller fler deltagare. Nu redan innan otygen införs har målet flyttats och nu gäller 100 och uppåt. Och dagen efter kommer tal om att vi måste testa fler för att hitta fler fall och kunna införa fler restriktioner. Senast den 27/10 skrev FHM till regeringen och sa att vaccinpass INTE behövs och nu är det "FHM" som vill införa dem. Trots mirakel-vaccinet som skulle rädda allt och släppa oss fria(men det trodde såklart ingen vettig människa på). Samtidigt som detta händer i Sverige rampas det upp i resten av Europa. Som av en händelse sker det sådär koordinerat. Trots att läget i Sverige var lugnt för en vecka sedan. Sen kom orden. Vakna.

Och vad är verkligheten? Ett virus med IFR 0,15% som nästan enbart dödar gamla och sjuka. Till och med de äldsta löper högre risk med det mesta annat. Det är verkligheten.

Men du har rätt i att man inte kan styra över virus. Det visar studie efter studie . Virusgonna virus.

Och varför är det bara covid(IFR 0,15%) vi ska ha vaccinpass för? Varför är det bara ovaccinerade mot covid som "vi inte vill riskera att sitta bredvid"(som Helena Bergström sa. Trots att evenemang är överfulla=folk är inte rädda) ? Jag känner att jag måste få se ett intyg som visar att du inte har influensa, rhinovieus, norovirus, tbc, hepatit etc. Jag vill Och så se ett toxprov på dig så att du inte tar några droger. För att känna mig trygg så vill jag också se utdrag ur brottsregistret och titta i din journal så att du inte har någon historia av psykisk ohälsa. För säkerhets skull kanske en titt i familjehistorian vore bäst.... Ja, du fattar.

Jag vet inte riktigt vad du tror, att vår regering försöker införa något slags diktatur med total befolkningskontroll, genom att skylla på coronan? Om jag minns rätt nu, så är du preppare också? Risken för det ser jag som 0; det har varit tvärtom i Sverige ju, våra makthavare har varit alldeles för mesiga. Men de börjar väl fatta nu, att det inte går längre.

Det kan absolut finnas anledning att hålla bättre koll på andra sjukdomar också. Ingen kan tycka det mer än jag. Här gäller det främst att vi måste börja sätta våra kära "flyktingar" i karantän. De har ju ofta både TBC och AIDS. Kan man göra det med husdjur som importeras, så kan man göra det med människor också. Det är ÄNNU värre om människor smittas med människosjukdomar, än om djur smittas med djursjukdomar, anser jag. Och likaså ska de i karantän igen, när de varit hemma och hälsat på hos familjen i hemlandet som de var tvungna att fly ifrån, p.g.a. att de annars skulle ha hedersmördats av samma familj...

Att man inför just covidpass, beror ju på att den sjukdomen skenar nu som ingen annan sjukdom gör. Skulle vi ha haft en skenande TBC-epidemi, så skulle det ha blivit TBC-pass i stället, det utgår jag ifrån. Sedan kan man av skäl som du också förstår, inte kolla varenda indvid för varje sjukdom som finns i landet... Corona är också speciellt på det sättet, att det smittar bara genom inandningsluften. Det gör inte flera av de sjukdomar som du räknade upp. Hepatit kräver antingen smittat vatten/mat eller sexuell kontakt, t.ex., och det väljer man ju själv om man vill ta risken. Men man måste ju våga andas inne på nattklubben, teatern eller bussen...

Jag vet bara att min dotter befinner sig i Bayern nu (gissa hur det känns för mig, trots att hon är dubbelvaccinerad), och där har de fått in så många coronapatienter på sjukhusen de senaste dagarna, att de varit tvungna att ställa in alla utom de mest akuta operationerna. Ambulanserna står på kö till akutmottagningen, och alla patienter får inte komma in. Det trieras hårt. De har även börjat flyga patienter till italienska sjukhus på andra sidan Alperna med helikopter... Corona är är en verklighet, tro mig!
Citera
2021-11-19, 14:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är solklart att riskgrupperna ska ha vaccinet först. Jag kan vänta, kan du?.

Ja, jag kan gärna vänta på min påfyllnadsdos, ifall det skulle behövas för att ge riskgrupperna snabbare tillgång till vaccin.

Jag ser på torsdagens presskonferens att arbetet med att ge 3:e dosen fortsätter att gå långsamt. Så här stor andel har fått 3 doser vaccin:

Särskilt boende, äldre än 65 år: 76%
Hemtjänst, äldre än 65 år: 47%
Övriga äldre än 80 år: 54%
Det ser inte bra ut. Ambitionen bör vara att antalet 3:e doser som ges nu, ska motsvara hur många 2:a doser som gavs för 6 månader sedan. Det skulle innebära att 10% av svenskarna borde ha fått 3:e dosen nu. Farten behöver ökas.
Citera
2021-11-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det är bara du som använder Sverigeradio (som med svt springer regeringens frågor).

Totalt off-topic dock.

Slinker bara in att SD för samma politik som Palme gjorde under sin tid. Så kanske därför det är "vänster" och inte nyliberalism skiten med värdegrund som pågår.

Du klarar inte av att se ursprungskällan (Novus) för att det rapporteras av Svt?

Annars kan vi ju kolla vidare på vaccineringsstatus för olika grupper.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-i-undergrupper/

Mycket ytisar från länder som inte sysslar med vintersporter som skippar vaccinet.

När det gäller inkomst så är de personer med lägst inkomst som är mest skeptiskt till sprutan. Skrämmande låg vaccineringsgrad för de med lägst inkomst.

När det gäller utbildning är det samma sak. De med lägst utbildning är de som är mest skeptiska mot vaccinet. "Livets hårda skola"-representanter (förgymnasial) har absolut lägst vaccinationstäckning. Har man lyckats med bedriften att hanka sig igenom gymnasiet så stiger vaccinationsgraden rejält för att sedan ta ytterligare ett skutt om man genomgått ytterligare utbildning efter gymnasiet - dvs högskola/universitet.

Jag är född i Sverige av svenska föräldrar, jag har utbildat mig efter gymnasiet och jag tjänar bra med pengar (jag skattefuskar också) - statistiskt sett så måste jag ju vara vaccinerad.

Är man dock född i mellanöstern, bara läst grundskola (om ens det) och tjänar dåligt - ja då är man statistiskt sett inte vaccinerad.

Men det kanske är i Rinkeby och Tensta vi hittar den nya högern?
Citera
2021-11-19, 14:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, jag kan gärna vänta på min påfyllnadsdos, ifall det skulle behövas för att ge riskgrupperna snabbare tillgång till vaccin.

Jag ser på torsdagens presskonferens att arbetet med att ge 3:e dosen fortsätter att gå långsamt. Så här stor andel har fått 3 doser vaccin:

Särskilt boende, äldre än 65 år: 76%
Hemtjänst, äldre än 65 år: 47%
Övriga äldre än 80 år: 54%
Det ser inte bra ut. Ambitionen bör vara att antalet 3:e doser som ges nu, ska motsvara hur många 2:a doser som gavs för 6 månader sedan. Det skulle innebära att 10% av svenskarna borde ha fått 3:e dosen nu. Farten behöver ökas.

Det blir väl fart på dem först när det börjar trilla in folk på akuten. Det klassiska, reagera istället för att agera, verkar sitta i ryggmärgen där uppe. Låt oss hoppas att vi slipper det.
Citera
2021-11-19, 14:45
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du klarar inte av att se ursprungskällan (Novus) för att det rapporteras av Svt?

Annars kan vi ju kolla vidare på vaccineringsstatus för olika grupper.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-i-undergrupper/

Mycket ytisar från länder som inte sysslar med vintersporter som skippar vaccinet.

När det gäller inkomst så är de personer med lägst inkomst som är mest skeptiskt till sprutan. Skrämmande låg vaccineringsgrad för de med lägst inkomst.

När det gäller utbildning är det samma sak. De med lägst utbildning är de som är mest skeptiska mot vaccinet. "Livets hårda skola"-representanter (förgymnasial) har absolut lägst vaccinationstäckning. Har man lyckats med bedriften att hanka sig igenom gymnasiet så stiger vaccinationsgraden rejält för att sedan ta ytterligare ett skutt om man genomgått ytterligare utbildning efter gymnasiet - dvs högskola/universitet.

Jag är född i Sverige av svenska föräldrar, jag har utbildat mig efter gymnasiet och jag tjänar bra med pengar (jag skattefuskar också) - statistiskt sett så måste jag ju vara vaccinerad.

Är man dock född i mellanöstern, bara läst grundskola (om ens det) och tjänar dåligt - ja då är man statistiskt sett inte vaccinerad.

Men det kanske är i Rinkeby och Tensta vi hittar den nya högern?

Förstår inte vad du vill komma med din wall of text.

Svenskar vaccinerar sig och invandrare inte.

Ok, tack för informationen, eller något.
Citera
2021-11-19, 14:46
Medlem
-VECKA 46 Smittade och döda- (FHM rapporterade 16-19 nov)

Totalt= 6264 smittade(+887, +16%) & 28 döda(+3) = 224 smittade/död(+9)
snitt= 895 smittade/dag(+127)
snitt= 4.0 döda/dag(+0.43)

*TREND sommar & höst 2021*
vecka 27 = 1660 smittade
vecka 28 = 1747 (..+87, +5,2%)
vecka 29 = 2512 (..+765, +44%)
vecka 30 = 3241 (..+729, +29%)
vecka 31 = 4498 (..+1257, +39%)
vecka 32 = 5609 (..+1111, +25%)
vecka 33 = 6437 (..+828, +15%)
vecka 34 = 6829 (..+392, +6,1%)
vecka 35 = 7112 (..+283, +4,1%)
vecka 36 = 7492 (..+380, +5,3%)
vecka 37 = 6965 (..-527, -7.0%)
vecka 38 = 4425 (..-2540, -36%)
vecka 39 = 4248 (..-177, -4.0%)
vecka 40 = 4167 (..-81, -1.9%)
vecka 41 = 4111 (..-56, -1.3%)
vecka 42 = 4063 (..-48, -1.2%)
vecka 43 = 5516 (..+1453, +35.8%)
vecka 44 = 5582 (..+66, +1.2%)
vecka 45 = 5377 (..-205, -3.7%)

vecka 46 = 6264 (..+887, +16%)

-LÄGET JUST NU-
https://www.bildtagg.se/file/xjc9c3hb8flxvwiqi90gqu4
Citera
2021-11-19, 14:47
Medlem
Jag vet inte följande har publicerats i tråden tidigare
Austria plans compulsory Covid vaccination for all

Austria is to become the first European country to make vaccinations against Covid 19 mandatory, and will go into its third nationwide lockdown for at least 10 days from Monday, the chancellor, Alexander Schallenberg, has announced.
https://www.theguardian.com/world/2021/nov/19/austria-plans-compulsory-covid-vaccination-for-all
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-11-19 kl. 14:49.
Citera
2021-11-19, 14:51
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag vet inte följande har publicerats i tråden tidigare
Austria plans compulsory Covid vaccination for all

Austria is to become the first European country to make vaccinations against Covid 19 mandatory, and will go into its third nationwide lockdown for at least 10 days from Monday, the chancellor, Alexander Schallenberg, has announced.
https://www.theguardian.com/world/2021/nov/19/austria-plans-compulsory-covid-vaccination-for-all

Postade för några timmar sedan.

Detta blir extremt spännande att se. Hela spektaklet med vaccinet m.m. är mer ett spel för politikerna numera för att införa sin fascism-fetisch.
Citera
2021-11-19, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
-VECKA 46 Smittade och döda- (FHM rapporterade 16-19 nov)

Totalt= 6264 smittade(+887, +16%) & 28 döda(+3) = 224 smittade/död(+9)
snitt= 895 smittade/dag(+127)
snitt= 4.0 döda/dag(+0.43)

*TREND sommar & höst 2021*
vecka 27 = 1660 smittade
vecka 28 = 1747 (..+87, +5,2%)
vecka 29 = 2512 (..+765, +44%)
vecka 30 = 3241 (..+729, +29%)
vecka 31 = 4498 (..+1257, +39%)
vecka 32 = 5609 (..+1111, +25%)
vecka 33 = 6437 (..+828, +15%)
vecka 34 = 6829 (..+392, +6,1%)
vecka 35 = 7112 (..+283, +4,1%)
vecka 36 = 7492 (..+380, +5,3%)
vecka 37 = 6965 (..-527, -7.0%)
vecka 38 = 4425 (..-2540, -36%)
vecka 39 = 4248 (..-177, -4.0%)
vecka 40 = 4167 (..-81, -1.9%)
vecka 41 = 4111 (..-56, -1.3%)
vecka 42 = 4063 (..-48, -1.2%)
vecka 43 = 5516 (..+1453, +35.8%)
vecka 44 = 5582 (..+66, +1.2%)
vecka 45 = 5377 (..-205, -3.7%)

vecka 46 = 6264 (..+887, +16%)

-LÄGET JUST NU-
https://www.bildtagg.se/file/xjc9c3hb8flxvwiqi90gqu4

Skenande smittspridning trots en drastisk minskning av testandet, behövs nog både vaccinpass och en eventuell lockdown - för ovaccinerade iallafall.
Citera
2021-11-19, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Skenande smittspridning trots en drastisk minskning av testandet, behövs nog både vaccinpass och en eventuell lockdown - för ovaccinerade iallafall.
ökar nog ändå ska du se...så du behöver inte nojja över att det skulle gå ner..
Senast redigerad av ArganaS 2021-11-19 kl. 15:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in