2021-11-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Kläder från DHL betyder inte att de nödvändigtvis ska slå till mot en del av logistikkedjan.

Kan vara så att de är dressade för att plinga på hos en ”mäklare” igen nu då adiasriddarns lärt sig att det ofta är en framgångsrik metod.

Rån av privatperson i privatbostad på Östermalm kanske var målet.

Men då räcker det iofs om en person är bud-klädd.

Du får ju tänka ur vittnessynpunkt?

Skulle en nogger i förortsrustningen kliva in genom en port skulle folk på gatan lägga märke till det.

Skulle samma nogger med ett paket under armen i DHL-kläder kliva in i samma port skulle många inte ens lägga märke till det.

Gå in genom porten med ett par minuters mellanrum så lär få ens tänka på att en DHLare redan gått in där.
Citera
2021-11-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Rån är inte ett våldsbrott by default.

Visst kan det spåra ur, men polisen säger de förhindrat ett våldsbrott.

Kan man säga det om man förhindrat ett rån? Nej.

Rån är ett våldsbrott ur ett juridiskt perspektiv. Jag förstår vad du menar att det inte alltid innebär fysisk skada på någon men rån är stöld genom våld eller hot om våld. Olaga hot är också ett våldsbrott.
Citera
2021-11-19, 10:54
Medlem
Citat:
Visst men varför klä ut sig till DHL-personal och köra runt i en civil bil för det?

Vilket våldsbrott kan få packet att vilja göra det?

De hade förmodligen inte tänkt parkera bilarna helt synligt.

DHL-kläder är ganska smart. Dels för att personen bakom säkerhetsdörren på stället de vill råna är mer benägen att öppna om det står en person med DHL-kläder och ett paket i handen och dels för att de kan vandra ut med pengarna/varorna i lådorna utan att något vittne noterar dem.
Citera
2021-11-19, 10:58
Medlem
Dessa personer är nog de som genomförde ett rån i hemmet på Gärdet förra veckan.

Polisens presstalesperson menar att de endast vet att en personbil skulle kontrolleras.

Det verkar osannolikt att fem omärkta spaningsbilar helt sonika skulle dyka upp så fort på en kontroll av personbil, om det inte var så att polisen identifierat rånarna från förra veckan och inlett spaning i form av tvångsmedel/avlyssning för att agera när dessa personer återigen var i färd att begå ett liknande brott.

Spekulation såklart, skulle kunna vara något grövre.
Citera
2021-11-19, 10:59
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Har det inte vart massa personrån/rån i hemmet i dom områdena?

Tänker mig att dom flesta skulle öppna ifall någon skulle knacka på i full DHL-mundering utan att tänka efter.

Klockor? Bilarnycklar/värdesaker?
Tänker samma sak. Har varit många personrån i hemmen på Östermalm dom senaste åren. Nu senast hemma hos Martin Björk där ett gäng rånare trängde sig in och stal någon typ av svindyr märkesklocka. Om jag kommer ihåg rätt så utgav man sig för att vara just bud i det fallet (kanske var något annat rån?). Dom gripna i det här fallet bar ju DHL-uniformer.

Tror att det är ganska stor sannolikhet att det är samma sak nu men att polisen är på tårna och har avlyssnat och på så sätt förekommit rånarna.

Toppen!
Citera
2021-11-19, 11:01
Medlem
dex1s avatar
Apc620 regplåtar kommer från en 1serie fast karossen innan som den som krasha
Citera
2021-11-19, 11:03
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfax
Dessa personer är nog de som genomförde ett rån i hemmet på Gärdet förra veckan.

Polisens presstalesperson menar att de endast vet att en personbil skulle kontrolleras.

Det verkar osannolikt att fem omärkta spaningsbilar helt sonika skulle dyka upp så fort på en kontroll av personbil, om det inte var så att polisen identifierat rånarna från förra veckan och inlett spaning i form av tvångsmedel/avlyssning för att agera när dessa personer återigen var i färd att begå ett liknande brott.

Spekulation såklart, skulle kunna vara något grövre.
Det är väl en sådan där sak som polisen brukar säga när man av utredningstekniska skäl vill mörka att man har en pågående avlyssning alternativt att man har en hemlig informatör. "Hundägare på promenad hittar knarkgömma i skogen" är en annan sådan där klyscha polisen länge nämnde för media när det egentligen handlade om avlyssning/informatör.
Citera
2021-11-19, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Rån är ett våldsbrott ur ett juridiskt perspektiv. Jag förstår vad du menar att det inte alltid innebär fysisk skada på någon men rån är stöld genom våld eller hot om våld. Olaga hot är också ett våldsbrott.

Nej, sluta nu..
https://www.aklagare.se/ordlista/v/valdsbrott/
Citera
2021-11-19, 11:12
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dex1
Apc620 regplåtar kommer från en 1serie fast karossen innan som den som krasha
Verkar ägas av en ostraffad tjugonioårig svensk man från Sköndal. Bor i bostadsrätt med sambo. Verkar väldigt helylle alltihop. Dock kan jag inte se att bilen är anmäld stulen.
Citera
2021-11-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Verkar ägas av en ostraffad tjugonioårig svensk man från Sköndal. Bor i bostadsrätt med sambo. Verkar väldigt helylle alltihop. Dock kan jag inte se att bilen är anmäld stulen.
Väldigt nyligen stulen eller fake-plåtar?
(Eller fel reg-nr)
Citera
2021-11-19, 11:14
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Fortfarande: Vilket våldsbrott kan få packet att vilja göra det?

Rån är inte ett våldsbrott..

Våldsbrott = Brott som innebär våld mot en annan person, t.ex. mord och misshandel, men även våldtäkt.

Vild spekulation nu, men ungefär samtidigt var det en liknande insats vid musikhögskolan, bara några hundra meter därifrån. Bor mitt emellan dessa platser och det första som slår mig är att båda ligger precis vid tunnelbanenedgångar. (Insatsen på Karlavägen började med att bilen som flydde stod parkerad vid Östermalmstorg).
Citera
2021-11-19, 11:17
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Fortfarande: Vilket våldsbrott kan få packet att vilja klä ut sig till DHL-personal?

Rån är inte ett våldsbrott..

Våldsbrott = Brott som innebär våld mot en annan person, t.ex. mord och misshandel, men även våldtäkt.
Rån klassificeras rent tekniskt som ett tillgreppsbrott. Men, rån avses enligt brottsbalken handlingar där någon genom våld eller hot stjäl annans egendom. Och våld och hot kategoriseras som våldsbrott, så jag vet inte hur man gör där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in