2021-11-19, 08:08
  #25525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tack för klargörandet om L18!

Om någon hade jobbat med AK den aktuella dagen så hade PH säkerligen grävt fram det.

Så hon satt väl i receptionen själv i några timmar innan ALG dök upp.

Vill minnas att det var tänkt att just ALG skulle ha haft den bortresta väktarens hela pass.

Ett väldigt långt pass i så fall ...

Gick de ronder även på dagtid eller var det först efter kl. 18 eller nåt?

Såsom fakta ser ut i skrivande stund så verkar det onekligen som om hon jobbade helt ensam från åtminstone 16.45 till ca 20.10
Det var i sådant fall emot alla regler.Väktarna skulle vara två till antalet därför att receptionen inte skulle vara obevakad när en av väktarna tvingades ut på sin rond.
I fallet AK på kvällen den 28 Februari så måste hon exempelvis gå den stora låsningsronden på kvällen.Hon var med andra ord tvungen att kolla och låsa alla dörrar som ankom hennes rond efter arbetsdagens slut.Detta bör ha tagit åtminstone 45 minuter.

Det måste ha varit helt exceptionellt att jobba ensam.Varför kommer inte AK ihåg detta mindre än tre veckor senare när hon för första gången förhörs av PU?
Hon borde onekligen kommit ihåg det kan tyckas.
AK ser inte när SE går ut för att käka middag.
Varför?
Satt hon i receptionen så kan hon ju närmast omöjligen ha missat SE när han gick ut på kvällen.
Varför uppger AK konstant felaktigheter i flera olika förhör till olika personer?
Varför bryter hon emot sina regler och årgärdar inte den larmade bakdörren..den börjar väl larma redan runt 22.45 om jag inte minns fel?

Man kan fortsätta...varför dröjer hon sig kvar tillsammans med HO efter det att hennes pass slutat?
Detta betyder ju att hon lämnar Skandia med bil runt 23.30..osv,osv.

Jag påstår inte att det inte kan finnas naturliga förklaringar till alltihop..men det är sannerligen svårt att köpa att hon inte kommer ihåg om hon har jobbat helt själv på kvällen den 28 Februari.
Hon uppger den ena felaktiga personen efter den andra som hon säger sig jobbat med..felaktiga uppgifter alltihop.

AK uppträder konstigt,det måste man kunna säga.
Det kan naturligtvis även finnas en koppling till Contra..och då blir det intressant på riktigt allvar.
Inte alls märkligt att PH fick puls av henne.AK är ett litet mysterium.
__________________
Senast redigerad av Lookalike 2021-11-19 kl. 08:11.
Citera
2021-11-19, 08:11
  #25526
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
I artikeln i SvD säger SE att OP låg på rygg. Den 1 mars hade väl bara uppgifter om "skjuten i bröstet" kommit ut? Att OP blev skjuten i ryggen kom senare om jag inte missminner mig. I artikeln säger SE att OP låg på rygg. Så bör man ligga om man blivit skjuten i bröstet. Varför skulle GM-SE gissa på att OP låg på rygg?

Bra poäng, samtidigt som att standardsvaret ändå blir "en enkel gissning eftersom han hört om livräddande åtgärder"?

Någonstans bör väl gränsen gå för hur många onödiga lögner den här "gärningsmannen" ska fara med?
Det osannolika att han ändå går under radarn trots sitt lekande med elden....
Citera
2021-11-19, 08:11
  #25527
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Har för mig att Chevamannen Ljungvist sa något liknande, dock vet jag inte riktigt var just det kommer ifrån.
Är ganska säker på att TP skrev i boken att det var Ljungkvist. Gissar att både han och PU, åtminstone den senaste, har kollat på det där ett antal gånger och konstaterat att det åtminstone inte är SE.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-19 kl. 09:06.
Citera
2021-11-19, 08:29
  #25528
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Håller med, varför inte Glantz eller Fauzzi förhördes 2017-2020 är ett mysterium. Detsamma gäller Hages vän Johansson. SE nämner ju, att han pratade med (eller fick info) om att offret var OP från en ung tjej utanför Dekorima. Det borde väl rimligen vara någon av Johansson, Hage eller den där Lena (hon som kräktes, eller stod på huk och grinade vid Dekorimas avfasning). Den tjejen, borde ju faktiskt kunna bekräfta samtalet med SE, eller erinra sig att mannen var lik honom. Det skulle ju faktiskt vara värdefullt.

Nä, jag tror inte heller på Bohemia. Att GM smet in där, eller värmde upp där innan mordet, känns ologiskt. Tog mer upp det, eftersom vissa i tråden fått pippi på det, i en slags desperat jakt att ringa in SEs språngmarsch.

Precis, nej jag tycker inte alls att man gjorde allt man kunnat.
Spelar ingen roll att det var 35 år sedan, man borde åtminstone bett alla idag levande vittnen berätta allt vad de minns (tror sig minnas). Det är efterföljande analys av dessa uppgifter som får avgöra sen.. Det kanske inte ger ett smack, men det vet vi inget om nu. Och varför är/var det inte värt ett försök?
Citera
2021-11-19, 08:31
  #25529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Lämnade hon 23:30 med bil från Skandia så hämtade hon kanske upp någon i nöd ?

Engström?

Värt att notera är att AK körde en blå Audi 50. En sådan är inte helt olik en blå passat även om den är något mindre.
Citera
2021-11-19, 08:34
  #25530
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tycker det låter som tre olika röster. Hypotes:

JA: "... håller på och ringer ..."
JÅS: "de e bra"
SE: "Han vart skjuten!"
JA: "Därför att .. vi hörde bara ett skott!"

Såg att det är en snubbe på YouTube, som just nu går in väldigt djupt i det här. Han verkar ha fått fram ... "stor luva" eller "två gubbar" före det där med "mössa": https://www.youtube.com/watch?v=rfElOoNprHs Antagligen "stor luva" eftersom det är ett signalement som efterfrågas.

Vi får hoppas att denna ljudsnitsare kör lite "Blade Runner" på ovan transkriberade avsnitt med. Kanske går det att få fram lite mer info!


Tack för länk! Intressant. Jag använde ett liknande program för ljud (GoldWave), när jag lyssnade och jämförde. Mitt fokus var som sagt "Han vart skjuten!" och "vi hörde bara ett skott", enligt mig kommer dessa två yttranden tveklöst från en och samma person (JA). Och som sagt, jämför jag med när JA yttrar dessa ord och ordföljder i hovrätten 1989, år det klart som korvspad att det är JA. Enligt mig.
Citera
2021-11-19, 08:54
  #25531
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, nej jag tycker inte alls att man gjorde allt man kunnat.
Spelar ingen roll att det var 35 år sedan, man borde åtminstone bett alla idag levande vittnen berätta allt vad de minns (tror sig minnas). Det är efterföljande analys av dessa uppgifter som får avgöra sen.. Det kanske inte ger ett smack, men det vet vi inget om nu. Och varför är/var det inte värt ett försök?

På pricken skrivet.

Jag vet inte hur det funkar, om det var frivilligt att medverka i utredningen 2017-2020, att de som inte ville "önskades en fortsatt bra dag". Verkar konstigt. Det var ju inte en bilkrock de bevittnade (eller var i närheten av), utan ett statsministermord, och inte vilken statsminister som helst. Blev de inte ens tillfrågade, är det en skandal. På tre år borde samtliga ha kunnat förhöras. Att viktiga vittnen som AD, SG, HJ, KJ, NF, LN inte hördes är häpnadsväckande. Precis som grandvittnet Mårten hördes, borde även gandvittnena AK och MS ha hörts, med tanke på att det (högst sannolikt) är samme person de såg.

Har man struntat i att förhöra vissa personer, för att det ska stödja en vis teori, är det än konstigare, de skulle som sagt "återvända till brottsplatsen" utan skygglappar och "börja om från början". Det var ju ingen rättegång, där åklagare och advokater har möjlighet att välja vittnen. Varenda kotte som ännu är/var vid liv, borde ha tagits in till förhör, som du säger. Även de personer som fladdrat runt i media i modern tid, även om de stödjer tokskallen Hedberg och teatermordet.

På tre långa år. Borde man ha hunnit göra mer, eller allt, som fanns att göra. Man borde som sagt rett ut hela väktar-soppan inne på Skandia den aktuella kvällen, hört dem (de som är vid liv vill säga). Man har som sagt hört andra 80plus personer, varför inte väktarna?
Citera
2021-11-19, 09:26
  #25532
Medlem
catforwardpowers avatar
IM må ha en helt värdelös tidsuppfattning men han är så vitt jag vet det enda vittnet som är stilla och har uppsikt över mordplatsen. Alla andra vittnen rör sig på något sätt. Därför blir hans teori om en mördare som står och väntar vid Dekorima det mest troliga. Det gör också att SE frias helt från misstankar. Sen vet jag att människors olika tidsuppfattningar kan skilja väldigt mycket och många har inte alls koll på tiden. Däremot kunde IM se att det stod en man och väntade
Citera
2021-11-19, 09:39
  #25533
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
På pricken skrivet.

Jag vet inte hur det funkar, om det var frivilligt att medverka i utredningen 2017-2020, att de som inte ville "önskades en fortsatt bra dag". Verkar konstigt. Det var ju inte en bilkrock de bevittnade (eller var i närheten av), utan ett statsministermord, och inte vilken statsminister som helst. Blev de inte ens tillfrågade, är det en skandal. På tre år borde samtliga ha kunnat förhöras. Att viktiga vittnen som AD, SG, HJ, KJ, NF, LN inte hördes är häpnadsväckande. Precis som grandvittnet Mårten hördes, borde även gandvittnena AK och MS ha hörts, med tanke på att det (högst sannolikt) är samme person de såg.

Har man struntat i att förhöra vissa personer, för att det ska stödja en vis teori, är det än konstigare, de skulle som sagt "återvända till brottsplatsen" utan skygglappar och "börja om från början". Det var ju ingen rättegång, där åklagare och advokater har möjlighet att välja vittnen. Varenda kotte som ännu är/var vid liv, borde ha tagits in till förhör, som du säger. Även de personer som fladdrat runt i media i modern tid, även om de stödjer tokskallen Hedberg och teatermordet.

På tre långa år. Borde man ha hunnit göra mer, eller allt, som fanns att göra. Man borde som sagt rett ut hela väktar-soppan inne på Skandia den aktuella kvällen, hört dem (de som är vid liv vill säga). Man har som sagt hört andra 80plus personer, varför inte väktarna?
Jag vet inte exakt hur förundersökningsledare arbetar, eller kan tänkas arbeta, men det verkar för mig troligt att KP ville samla så mycket bevis/indicer/besvärande omständigheter som möjligt mot SE, och "det är försvarets sida att göra motsatsen". En åklagare ser ju nödvändigtvis inte sin tjänst som en "sanningssökare", utan bara en del av flera, där försvaret är motparten och där domstolen har sista ordet. KP kanske inte tror att SE är GM, men anser att hans jobb är gjort och att "man har kommit så långt man kan begära".
Citera
2021-11-19, 09:49
  #25534
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
IM må ha en helt värdelös tidsuppfattning men han är så vitt jag vet det enda vittnet som är stilla och har uppsikt över mordplatsen. Alla andra vittnen rör sig på något sätt. Därför blir hans teori om en mördare som står och väntar vid Dekorima det mest troliga. Det gör också att SE frias helt från misstankar. Sen vet jag att människors olika tidsuppfattningar kan skilja väldigt mycket och många har inte alls koll på tiden. Däremot kunde IM se att det stod en man och väntade
AB gick några meter söderut från Bankomaten. AB hamnar då vid Dekorima. AB stod där och väntade och spanade söderut. AB minns ingen annan som också stod där, och IM såg bara en person. Det är därför väldigt troligt att IM blandade ihop GM med AB. Däremot sekunderna före mordet har IM full koll. Han säger till sina vänner att "nu jävlar händer det nåt". Det är sekunderna före och efter mordet som är mycket tillförlitligt i IM:s vittnesmål. Där verkar det som att GM stod och väntade, därför att IM säger att GM klev fram från väggen. Den mest logiska slutsatsen man kan dra av hans vittnesmål är att GM väntade vid Dekorima, men bara en kort stund. Alternativt att GM inte väntade vid Dekorima, det går ganska bra ihop med IM:s vittnesmål. Men att GM skulle ha stått vid Dekorima en längre stund kan nästan uteslutas.
Citera
2021-11-19, 10:00
  #25535
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag vet inte exakt hur förundersökningsledare arbetar, eller kan tänkas arbeta, men det verkar för mig troligt att KP ville samla så mycket bevis/indicer/besvärande omständigheter som möjligt mot SE, och "det är försvarets sida att göra motsatsen". En åklagare ser ju nödvändigtvis inte sin tjänst som en "sanningssökare", utan bara en del av flera, där försvaret är motparten och där domstolen har sista ordet. KP kanske inte tror att SE är GM, men anser att hans jobb är gjort och att "man har kommit så långt man kan begära".
Jag är rätt säker på att både spaningsledare Hans Melander och åklagare Krister Petersson är och var övertygade om att SE är den skyldige. Den optimism de båda utstrålade i februari 2020 kan inte bara haft att göra med att de tyckte att "de kommit så långt man kan begära". De enda "utredningsåtgärder" efter det var väl det sena negativa beskedet från NFC, "man kan inte knyta något vapen till de upphittade kulorna, endast avfärda" och att det aldrig varit möjligt att knyta ett vapen. Det vapen som undersöktes gick alltså inte att avfärda, men inte heller knytas på grund av kulornas kvalitet.
Citera
2021-11-19, 10:01
  #25536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
IM må ha en helt värdelös tidsuppfattning men han är så vitt jag vet det enda vittnet som är stilla och har uppsikt över mordplatsen. Alla andra vittnen rör sig på något sätt. Därför blir hans teori om en mördare som står och väntar vid Dekorima det mest troliga. Det gör också att SE frias helt från misstankar. Sen vet jag att människors olika tidsuppfattningar kan skilja väldigt mycket och många har inte alls koll på tiden. Däremot kunde IM se att det stod en man och väntade

Vem säger att SE frias helt från misstankar? Det tycker ju inte åklagaren iallafall. Som vem är det som friar honom HELT ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in