2021-11-18, 22:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag är lite så förtjust i honom heller så jag instämmer i att det kanske snarare kan ses som en kvalitetsstämpel om han är kritisk till något.

Men det jag ville åt var att det ovanliga med att en f.d. partiledare går ut med att han inte tänker rösta på det parti han varit medlem i under massor av år och t.o.m. lett under mång år. Då är det verkligen splittrat och bråkigt i partiet.

Ja de är ju helt kassa. Jag vet inget annat parti där en f.d. partiledare skulle göra så. Möjligtvis då Mikael Jansson som ju gått med i AfS.
Citera
2021-11-18, 23:18
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja de är ju helt kassa. Jag vet inget annat parti där en f.d. partiledare skulle göra så. Möjligtvis då Mikael Jansson som ju gått med i AfS.

Gudrun Schyman kanske? V --> F!
Citera
2021-11-19, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Skulle mycket väl kunna tänka mig att fjanten Alf Svensson skulle kunna gå ut offentligt och ta avstånd från KD vilket sekund som helst för att de "närmar sig" SD.
Citera
2021-11-19, 08:15
Medlem
greta75s avatar
Sådana här fjomperier måste oppositionen sluta med.

Från Omni:
Moderaternas krav: Inför vaccinpass för restauranger
https://omni.se/a/G36oMm

Om de nu tycker (vilket de inte gör egentligen) att gränsen borde dras pyttelite längre bort, håll ändå käft, eftersom de framstår som töntar när de försöker vinna så här små poänger.
Citera
2021-11-19, 10:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Skulle mycket väl kunna tänka mig att fjanten Alf Svensson skulle kunna gå ut offentligt och ta avstånd från KD vilket sekund som helst för att de "närmar sig" SD.

Hmm, ja det kanske är vanligare än man tror.
Citera
2021-11-19, 11:48
Medlem
Såg något om att SD hade någon panel där några ungdomar fick tala om svenskfientlighet. Inget annat parti dök upp, trots inbjudningar.

Detta är ju bra, dels ur ett anständighetsperspektiv (vilket existensberättigande har SD om det inte står upp för svenska ungdomar som råkar ut för hat?), men också spelteoretiskt eftersom det ger tillfälle att skapa en polarisering till övriga partier. Att visa att man inte är en dörrmatta till M, vilket kan locka S-väljare. Kan man ställa ultimativa krav på M i en fråga där M inte gärna kan trilskas, har man markerat en ledarställning i relationen. Samtidigt som det ju faktiskt kan locka svenska kvinnoväljare (mammor och far- och mormödrar, t ex) och är alltså en kombination av mjuk och hård fråga som SD behöver.

SD bör alltså ställa ultimativa, kategoriska krav om att man bara kommer stötta en regering som uppmärksammar också etniskt hat mot svenskar. Observera att "etniskt har mot svenskar" är en bättre formulering än "svenskfientlighet" som låter mer hemmasnickrat. SD måste börja äga ord som "svennejävel" och "svennehora" och trumma in det moraliskt förkastliga i att andra partier som vill belysa olika sorters etniskt hat mot judar, muslimer, afrikaner osv, inte bryr sig om svenska människor i underläge.
Citera
2021-11-19, 17:26
Medlem
Grevelesevis avatar
Ny Sifo ute!
Sossarna rusar.
Mätningen är gjord efter att Magdalena Andersson valdes till partiledare på kongressen i Göteborg. Enligt Sifos opinionschef Toivo Sjörén kommer väljarna in från flera håll.

– Det handlar både om de som kommer från Vänsterpartiet men också väljare som kommer över blockgränsen, ungefär lika mycket.
Framför allt handlar det om kvinnor under 50 år, säger han. (Kunde man ge sig fan på)
https://www.svd.se/svd-sifo-uppsving-for-s--mitt-i-forhandlingarna

Såssar: 28,9% +2,3
Kommunisterna: 9,3% -1,2
Miljömuppar: 3,6% -0,1
MittenPedofilerna: 8,1% +0,1
Folkpartiet: 2,3% (knappt mätbara snart och irrelevanta) -0,5
De kristna: 4,6% -0,4
Borgarna: 21 -0,9
Sverigepartiet: 20,3% +0,4
Citera
2021-11-19, 17:30
Medlem
Dagens Sifo

S 28,9 (+2,3)
MP 3,6 (-0,1)
V 9,4 (-1,2)
C 8,1 (0,1)

L 2,3 (-0,5)

M 21 (-0,9)
KD 4,6 (-0,4)
SD 20,3 (+0,4)

Mötperiod 8-18 november.

Sossarna ökar 2,3 procentenheter alltså, häften från V och resten från M, KD och L. Sjukt, men verkar som att all uppmärksamhet S fått senaste tiden haft effekt.

Verkar som att när det är regeringsstrul gynnar det S. Var samma efter valet 2018.

Positivt är de fortsatt låga siffrorna för MP trots klimatmöten samt att L fortsätter sjunka till sin lägsta nivå någonsin i Sifo. Undrar också om SD, KD och M kan gynnas något framöver över deras gemensamma budgetutspel.
Citera
2021-11-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
– Det handlar både om de som kommer från Vänsterpartiet men också väljare som kommer över blockgränsen, ungefär lika mycket.
Framför allt handlar det om kvinnor under 50 år, säger han. (Kunde man ge sig fan på)
Sjukt, det räckte alltså med att S valde en kvinna för att unga/medelålders kvinnor skulle börja lämna borgerliga partier för S... Pinsamt.

Lyckas MP kravla sig över 4% kommer de rödgröna ta hem en promenadseger om det här håller i sig.
Citera
2021-11-19, 18:16
Medlem
Inga väljare tycks ha kommit från SD när sossarna ökar. Det visar återigen att SD är ett eget parti och samtliga andra är olika schatteringar av samma parti.

Det andra viktiga är att Demoskops katastrofmätning för SD inte syns i Sifo. Om samma mönster visar sig i andra mätningar så kan vi avfärda Demoskops november-mätning som en statistical outlier.
Citera
2021-11-19, 18:48
Medlem
feministas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Sjukt, det räckte alltså med att S valde en kvinna för att unga/medelålders kvinnor skulle börja lämna borgerliga partier för S... Pinsamt.

Det är du som är pinsam. S valde Magdalena för att hon är mest kompentent och därmed valdes trots att hon är en kvinna ( S, M och SD är gubbpartier). Det är också det som lyfte opinionen.

Om det handlade om att hon var kvinna så finns det andra val för de inbitet borgerliga. Som Ebba, Sabuni och Annie Lööf.

Det blir Annie Lööf och C som korar vinnaren efter valet 2022 precis som 2018.
Citera
2021-11-19, 18:54
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

Lyckas MP kravla sig över 4% kommer de rödgröna ta hem en promenadseger om det här håller i sig.
Fast när folk inser att det inte blev bättre med en kvinna vid rodret utan ser att kaoset fortsätter så sjunker nog S siffror igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in