2021-09-14, 07:05
Moderator
v50s avatar
Expressen/Sifos senaste förtroendemätning för partiledarna, 1091 personer tillfrågades mellan 10-12/9

Stefan Löfven (S): 40 procent (+4)
Ulf Kristersson (M): 38 procent (0)
Nooshi Dadgostar (V): 32 procent (-1)
Annie Lööf (C): 29 procent (+2)
Jimmie Åkesson (SD): 28 procent (-2)
Ebba Busch (KD): 27 procent (+1)
Nyamko Sabuni (L): 14 procent (+4)
Per Bolund (MP): 11 procent (-1)
Märta Stenevi (MP): 9 procent (-2)

https://www.expressen.se/nyheter/expressensifo-lofven-lyfter-igen-efter-beskedet/
Citera
2021-09-14, 07:34
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vad drar för slutsatser kring Norgevalet? Tycks vara som vänsterrörelsen tar mark, lite överallt. Nästa valanhalt blir väl Tyskland om jag inte missminner mig. Så Socialdemokraternas högerekonomiska trans kanske släpper - om inte helt - delvis, lite beroende på hur allt slutar där. (Danska valet 2019 blev även framgångsrikt för socialliberala Radikale Venstre. Ett val som annars präglades av klimatsnack.) Och med snygg-Maggan i spetsen, helredo att svänga vänster, så finns goda skäl för högerdrömmarna att bli extra skitnödiga.

Ser lovande ut detta!

¡No pasarán!

Jag tror man skall vara försiktig med att dra slutsatsen att för att ett parti ökar/minskar i ett land kommer dess motsvarighet per automatik göra det i andra länder. Men likväl är det knappast kontroversiellt att hävda att det under många blåst högervindar i världen. Det finns indikationer på att detta börjar avta nu, men det är lite för tidigt för att säkert veta. Vi får nog helt enkelt vänta ett tag och se om högervinden vänt eller inte. Men oavsett vad man än önskar kommer vindarna en dag vända, på samma vis som de efterföljande vänstervindarna också kommer vända en dag. Det tycks ofta gå i cykler med reaktioner och motreaktioner, se F. Hegel (eller om man så vill K. Marx).

Personligen tror jag högervindar kommer fortsätta ytterligare några år till. Detta fråmst beroende på demografiska orsaker. Generation Z, varav många inte ens blivit röstberättigade än, har i undersökningar visar sig vara mer åt höger än föregående generationer i motsvarande ålder, samt den generationen de ersätter, babyboomen, ofta lutar åt vänster. Men då många länder idag har ett högerstyre och Coronan slagit till tror jag många tillfälligt beskyller hanteringen av denna på dem varför de tillfälligt kan minska. Dvs ett tillfälligt gupp nedåt i en i övrigt uppåtgående kurva.
Citera
2021-09-14, 08:25
Medlem
Emolls avatar
SD har fått mycket mediatid senaste veckan där Åkesson deltagit i flera program (bla expressen, TV4 m.m). Ska bli intressant o se om det påverkar deras opinionssiffror, vilket det borde. Skrev för 2 veckor sedan att media nu under ett tag systematiskt tystat SD genom att inte ge dem någon som helst mediatid. Men bara någon vecka efter det har SD fått en hel del utrymme i media. Annars har det ju ENDAST varit Sossarnas skitsnack som rulltats I sändning efter sändning på daglig basis.

Nästa opinion blir spännande.
Citera
2021-09-14, 08:31
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Vad drar för slutsatser kring Norgevalet? Tycks vara som vänsterrörelsen tar mark, lite överallt. Nästa valanhalt blir väl Tyskland om jag inte missminner mig. Så Socialdemokraternas högerekonomiska trans kanske släpper - om inte helt - delvis, lite beroende på hur allt slutar där. (Danska valet 2019 blev även framgångsrikt för socialliberala Radikale Venstre. Ett val som annars präglades av klimatsnack.) Och med snygg-Maggan i spetsen, helredo att svänga vänster, så finns goda skäl för högerdrömmarna att bli extra skitnödiga.

Ser lovande ut detta!

¡No pasarán!

Danska Socialdemokraterna är ju mer höger än SD i många frågor. Kan ju vara så att Norska Socialdemokraterna tar efter de danska och kör på deras spår med hårdare tag och mer krav. M.a.o allt sånt som inte kännetecknar svensk vänster.

Ni kanske får mer än ni önskar för.

Angående en vänstervåg så är det bara medialt snack. Blir noll skillnad i Tyskland med Merkel eller sossen. I Italien har Salvini gått starkt igen och kan mycket väl ta tillbaka makten där. För tidigt att ropa hej.
Citera
2021-09-14, 09:06
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:

Ser lovande ut detta!

¡No pasarán!

Norska valet påminner mycket om svenska valet 2018. Sossarna fick valet att handla om frågorna som de anser högern är väldigt svag kring.

Det kanske kan ses som ett misslyckande från högerns sida att driva sina frågor.

Skillnaden är att vänstern är mycket enade vad gäller värderingsfrågor. Det är inte högern. Hägern är splittrad och isolerad och därmed har vänstern en fördel av att kunna dominera debatten.
Citera
2021-09-14, 09:14
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Expressen/Sifos senaste förtroendemätning för partiledarna, 1091 personer tillfrågades mellan 10-12/9

Stefan Löfven (S): 40 procent (+4)
Ulf Kristersson (M): 38 procent (0)
Nooshi Dadgostar (V): 32 procent (-1)
Annie Lööf (C): 29 procent (+2)
Jimmie Åkesson (SD): 28 procent (-2)
Ebba Busch (KD): 27 procent (+1)
Nyamko Sabuni (L): 14 procent (+4)
Per Bolund (MP): 11 procent (-1)
Märta Stenevi (MP): 9 procent (-2)

https://www.expressen.se/nyheter/expressensifo-lofven-lyfter-igen-efter-beskedet/

Någon som har en kommentar/analys om Åkessons tapp?
Citera
2021-09-14, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Inom felmarginalen, men tydligt att han står och stampar på samma nivå.

Det som är intressant är att Stefan Löfven får högre siffror efter att han meddelat att han avgår som statsminister. Det uppfattas av en del som respektingivande och många drar en lättnadens suck.

Sabuni är nog den som är mest glad. Hon kämpar ju för att få fler att känna förtroende att L kommer vara en del av en borgerlig regering och inte en socialdemokratisk regering.

Slutligen, jag läste en analys om mp och c vad gäller skog och strandskydd. Tydligen har även mp väljarna större förtroende för Annie Lööf i den frågan än vad de har för sina egna språkrör.

Således, driver MP den frågan vidare lär de tappa väljare.
Citera
2021-09-14, 09:36
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Vet inte så mycket om den norska debatten. Kan tänka mig att många var missnöjda med den sittande regeringen (som i Sverige) och ville ha någon förändring efter många år. Var ju en regeringskris nyligen (som i Sverige) så saknades kanske trovärdigt alternativ. Ap kom väl med något utspel i migrationsrestrektiv riktning (som S i Danmark) men det kanske inte hade någon inverkan (som att använda en migrant ö med Uk eller liknande). Får intrycket att den norska högern är väldigt slak och PK. Normänn är nog rejält oljeskadade och välståndsskadade (Nav....). Det kommer gå bra för Norge oavsett regering på åtminstone både kort och medellång sikt tror jag, de verkar vara överens om det mesta egentligen över partigränserna. Tror inte den svenska debatten påverkas så mycket av Norge, snarare att Sverige förskräcker båda blocken i Norge (de ligger nog inte så långt efter Sverige som de tror och det kan gå fort utför i Norge men då kommer nog båda blocken att agera tror jag istället för inget som i Sverige men jag vet för lite).

Icke, Norges nya statsminister beundrar Löfven.
https://www.rights.no/2021/09/lofven-har-betydd-mye-for-meg-sier-jonas-gahr-store/
Citera
2021-09-14, 09:37
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Danska Socialdemokraterna är ju mer höger än SD i många frågor. Kan ju vara så att Norska Socialdemokraterna tar efter de danska och kör på deras spår med hårdare tag och mer krav. M.a.o allt sånt som inte kännetecknar svensk vänster.

Ni kanske får mer än ni önskar för.

Angående en vänstervåg så är det bara medialt snack. Blir noll skillnad i Tyskland med Merkel eller sossen. I Italien har Salvini gått starkt igen och kan mycket väl ta tillbaka makten där. För tidigt att ropa hej.

Norges nya statsminister beundrar Löfven!
https://www.rights.no/2021/09/lofven-har-betydd-mye-for-meg-sier-jonas-gahr-store/
Citera
2021-09-14, 09:43
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Åkessons nedgång är nog inom den statistika felmarginalen och inget att dra några större växlar på.

Sabunis och Löfvens uppgångar är nog däremot korrekta. Löven avtackas för lång trogen tjänst. Och Sabuni har varit aktiv i media och visat tydlighet och belönas för det.
Citera
2021-09-14, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Icke, Norges nya statsminister beundrar Löfven.

Uppfattar det som att Norrmänn ser svenskar och Sverige som helt galna och urspårade oavsett om de är vänster eller höger (väljarna). Att det som hänt här inte kan hända där. Att det är något specifikt naivt med just Sverige som skapat "tillståndet". Detta verkar vara vanligt bland européer i stort. I själva verket ligger Sverige sannolikt bara lite före Västeuropa tidsmässigt. Men jag kanske bara har gått på en myt...
Citera
2021-09-14, 09:52
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Uppfattar det som att Norrmänn ser svenskar och Sverige som helt galna och urspårade oavsett om de är vänster eller höger (väljarna). Att det som hänt här inte kan hända där. Att det är något specifikt naivt med just Sverige som skapat "tillståndet". Detta verkar vara vanligt bland européer i stort. I själva verket ligger Sverige sannolikt bara lite före Västeuropa tidsmässigt. Men jag kanske bara har gått på en myt...

Ja, du har gått på en myt. Själv ser jag Frankrike som ett skräckexempel med alla deras Allahu Akbar-vansinnesdåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in