2021-11-18, 21:02
Medlem
Låt ingen jävel sätta sig på er!

Vill du inte ta vaccinet, vik INTE ner dig!

Låt dem porta oss från arrangemang, restaurang, affärer, HÅLL UT.

För mig personligen är jag beredd att förlora jobb och hem för detta, ibland MÅSTE man välja den hårda vägen för att vara ärlig mot sig själv och sina principer!

Ge. Inte. Upp. Vänner.
Citera
2021-11-18, 21:03
Medlem
Jag är inte antivaxxare men jag har valt att inte ta vaccinet av två anledningar: 1) av principskäl tycker jag var och en har rätt att bestämma vad man vill stoppa in i sin egen kropp, 2) som ung och frisk person ser jag inga medicinska skäl för mig att ta vaccinet. Däremot respekterar jag den som är äldre eller i riskgrupp som vill ta vaccinet. Så länge det är valfritt är det fine med mig. Några konspirationsteorier om vaccinet tror jag inte på. Därför känns det tråkigt att klumpas ihop med antivaxxare. När det gäller vaccinationsbevisen som föreslagits hade jag hoppats att någon tidsgräns hade angetts, så man vet på ett ungefär hur framtiden ser ut. Jag tror även hela samhället bör fundera på hur vi ska organisera samhället framöver. Covid lär inte försvinna och är det rimligt att ovaccinerade ska stängas ute från kultur- och nöjesliv under några månader varje år (utgår från att vaccinationsbevisen lär krävas under vintermånaderna åtminstone), om vi tänker oss att detta scenario upprepas igen de kommande åren? Förhoppningsvis utvecklas bättre mediciner och vaccin framöver, men trots allt värt att fundera på.
Citera
2021-11-18, 21:04
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Nej sjukhusen klarade sig med nöd och näppe därav nedstängningar. Gå och gör din plikt pojk och ta ditt vaccin eller lev som incel.

Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
Vaccinet är effektivt till 97%. Mer information finns på Folkhälsomyndighetens hemsida om du genuint vill lära dig.

Desinformation för de som har lite koll.

Såna siffror talades om när vaccinet var nytt, sen har den dels sjunkit och dels har - även nyligen enligt svensk mainstream media - kraftigt avtagande effekt konstaterats med negligerbart låg effekt uppmätts, långt under 50 %.

Nyhet i USA, augusti 2021:
"In nursing homes, the effectiveness of the Pfizer and Moderna vaccines dropped to 53.1% during the surge in Delta variant cases this summer, the CDC calculated, down from 74.7%."
https://www.cbsnews.com/news/covid-vaccine-booster-shot-cdc-effectiveness/#app
Citera
2021-11-18, 21:04
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det vore ju en välbehövlig läxa för ovaccinerade, som alltid ska spela bättre vetande och kraxa om ens rättigheter. Det är ju inte så att det finns ett oändligt tålamod för just den sortens lättkränkta egoistiska världsbild .

Vilket menar du skulle var en läxa för ovaccinerade? Att passet blir kvar för alltid? Onekligen!

Du spelar väl minst lika bättre vetande själv som någon annan isåfall. Vad är problemet?

Utveckla vad som är egoism i att varna för ett digitalt kontrollsystem? Lever du också i tron att det handlar om att man missar hockeymatcher?
Citera
2021-11-18, 21:05
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Leta upp strömbrytaren till hjärnan, slå på den och läs detta: dom ovaccinerade skall vaccinera sig för att inte smitta dom vaccinerade. När någon kan förklara logiken bakom det så att jag förstår går jag raka vägen och tar spruttan

För att inte smitta ner ovaccinerade, och dom smittar varandra och hamnar på sjukan.
Citera
2021-11-18, 21:07
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Steg 1: frihetspass på större evenemang
Steg 2: frihetspass på gym, krogen, restauranger etc
Steg 3: frihetspass överallt?

Läskig utveckling.

Moskéer och kyrkor kommer nog att undantas. Ganska obegripligt eftersom tex Stockholms moské har 1200 - 1500 besökare samtidigt.

Citat:
Många medlemmar besöker dagligen moskén, och varje fredag så många som 1 200 till 1 500 personer.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vaccinpass-vacker-olika-reaktioner-hos-de-religiosa-samfunden

Om det blir så är det bara för att slippa kaos.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Det vore ju en välbehövlig läxa för ovaccinerade, som alltid ska spela bättre vetande och kraxa om ens rättigheter. Det är ju inte så att det finns ett oändligt tålamod för just den sortens lättkränkta egoistiska världsbild .

Omedveten inkompetens är ju den vanligaste förklaringen till denna rädsla och de kan man ju inte riktigt vara arga på dem för .. så då kan dessa åtgärder vara en god väg.,
Citera
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Sverige har inga planer på att kopiera Österrikes nya lagstiftning, så långt jag vet.

Själv är jag anhängare mer åt Singapores beslut att ovaccinerade ska bekosta sin egen vård ifall det går åt helsicke. Det är inte mer än rätt. Och kommer att innebära rätt många personliga ekonomiska problem eftersom vården på en IVA-plats går loss på mer än 10 000 per dygn. Men det låter väl rättvist ändå ?

Första vågen av C19 innebar rätt tuffa beslut av politiker när det inte fanns något vaccin alls i vissa europeiska länder, då fick inte en enda käft gå ut och handla utan ansiktsskydd och arbetsplatser stängdes ner, samt stora delar av småföretagarnas trottoarverksamheter bara stängdes ner.

Nu hänger det på de ovaccinerades beslut att inte dra sitt strå till stacken. Antivaxxarnas argument har tagit slut och återstår enbart att erbjuda en morot, eller rena uteslutningar a´la´Österike eller Singapore fram tills dess poletten trillar ner.

Det finns inga ursäkter längre. Kanske om ni går och testa er en gång i veckan och skaffar tillfälliga covidpass den vägen (Vilket är fullt möjligt om man ska ut och resa t.ex.) Att visa upp tillfälliga negativa tester för covid skulle man tycka var möjligt även om man står i kön till ett stort julbord
Har man betalat skatt ska man väl ha rätt till sjukvård vaxxad eller inte. I så fall med din logik borde vi förbjuda de som inte betalat in tillräckligt med skatt att besöka vården.

Men gärna för mig. Hade jag kunnat betala 30-40 mindre i skatt hade jag också kunnat stå själv för mina eventuella sjukvårdskostnader.
Citera
2021-11-18, 21:08
Medlem
Citat:
För att inte smitta ner ovaccinerade, och dom smittar varandra och hamnar på sjukan.

Jaha, så vaccinerade löper ingen som helst risk att bli smittade? Det låter ju toppen! Då kommer ju följdfrågan, vad gör det om alla ovaccinerade skulle smitta varandra? Det är ju bara typ 20% av Sveriges befolkning. Och en liten promille av dessa kommer behöva sjukhusvård, så det kommer ju inte belasta sjukvården nämnvärt. Eftersom den tom klarade av pandemin med 100% ovaccade
Citera
2021-11-18, 21:09
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Sverige har inga planer på att kopiera Österrikes nya lagstiftning, så långt jag vet.

Själv är jag anhängare mer åt Singapores beslut att ovaccinerade ska bekosta sin egen vård ifall det går åt helsicke. Det är inte mer än rätt. Och kommer att innebära rätt många personliga ekonomiska problem eftersom vården på en IVA-plats går loss på mer än 10 000 per dygn. Men det låter väl rättvist ändå ?

Första vågen av C19 innebar rätt tuffa beslut av politiker när det inte fanns något vaccin alls i vissa europeiska länder, då fick inte en enda käft gå ut och handla utan ansiktsskydd och arbetsplatser stängdes ner, samt stora delar av småföretagarnas trottoarverksamheter bara stängdes ner.

Nu hänger det på de ovaccinerades beslut att inte dra sitt strå till stacken. Antivaxxarnas argument har tagit slut och återstår enbart att erbjuda en morot, eller rena uteslutningar a´la´Österike eller Singapore fram tills dess poletten trillar ner.

Det finns inga ursäkter längre. Kanske om ni går och testa er en gång i veckan och skaffar tillfälliga covidpass den vägen (Vilket är fullt möjligt om man ska ut och resa t.ex.) Att visa upp tillfälliga negativa tester för covid skulle man tycka var möjligt även om man står i kön till ett stort julbord

https://www.youtube.com/watch?v=5hfYJsQAhl0

"What you've just said is one of the most insanely idiotic things I have ever heard. At no point in your rambling, incoherent response were you even close to anything that could be considered a rational thought. Everyone in this room is now dumber for having listened to it. I award you no points, and may God have mercy on your soul."
Citera
2021-11-18, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Kan du vänligen peka på någon som helst "riktig" forskning som pekar på att det du påstår skulle ha någon som helst relevans?!

Ja absolut! Antibiotikaresistens behöver jag väl inte backa upp, det är ju allmän kunskap. Fundera på hur dessa olika insikter samspelar i ett större perspektiv. Titta sedan på Gibraltar, Danmark och andra länder med hög smittspridning och låg andel naturligt immuna.

Dessvärre får denna typ av forskning och slutledningsförmåga inget utrymme i debatten. Det klassas ju som antivaxx och censureras i varenda kanal oavsett hur legitimt det är.

1. Från en studie i Österrike angående vaccin-resistens

”Counterintuitively, when most individuals of the population have already been vaccinated but the transmission is not controlled the probability of emergence of a resistant strain was greatly increased.

By having a situation where you vaccinate everybody, a vaccine-resistant mutant actually gains a selective advantage. This means the vaccine resistant strain spreads through the population faster at a time when most people are vaccinated."

2. Från Kalifornien angående resistenta mutationer bland vaccinerade

”His team found that 78% of infections in fully vaccinated people among the study were caused by variants with these mutations, compared to 48% of the cases among unvaccinated people, who remained an easier target for earlier generations of the virus.”

”In summary, our results reveal that selection pressure in a highly vaccinated community (>71% fully vaccinated as of early August 2021) favors vaccine breakthrough infections from antibody-resistant VOCs such as the Gamma 12,32and Delta 12,13,21,25 variants, and that high-titer symptomatic post-vaccination infections may be a key contributor to viral spread.”

3. Från UK angående smittspridning bland vaccinerade (beställd av deras folkhälsomyndighet)

“Transmission reductions declined over time since second vaccination, for Delta reaching similar levels to unvaccinated individuals by 12 weeks for ChAdOx1 and attenuating substantially for BNT162b2.”

4. Från Qatar angående vaccinets effekt

”Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose.”

1. https://www.nature.com/articles/s41598-021-95025-3
2. https://www.mercurynews.com/2021/08/27/new-ucsf-study-vaccine-resistant-viruses-are-driving-breakthrough-covid-infections
3. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.28.21264260v2
4. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114
Senast redigerad av hasse3344 2021-11-18 kl. 21:12.
Citera
2021-11-18, 21:10
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Fakenews, det finns ingenting alls som tyder på att vaccinen inte skulle ha någon som helst effekt på smittspridning.

Här kan du se att smittspridningen är lika stor i länder oavsett hur stor del av befolkningen som vaccinerats.

https://coronavirus.jhu.edu/map.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in