2021-11-18, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 255M
Jag är inte ens från orten, jag är svensk, men tillskillnad från många "nationalister" här inne så ser jag verkligheten som så att svensken är idag alldeles för privilegierad för att inse allvaret för vad som komma skall. Det finns ingen beredskap, inget motstånd. Nordfront och annat löst pack blir bara skrattade åt rakt upp i deras ansikten, det är inget riktigt motstånd. Ett riktigt motstånd ska bära vapen, och gå in på varenda myndighet och blåsa skallen av förrädarna, precis som man gör i Afrika, Mellanöstern och Sydamerika. Men dessa människor som gör sådant ses som ociviliserade undermänniskor, för att de vägrar vika ner sig för världsordern.

Man kommer att göra vad man kan för att få hålla i dessa privilegier men dom kommer tas ifrån dig och alla andra också, tveka inte på det. Det jag säger är att det du målar upp med bara svenskar på stadion, puben/klubben osv är inget positivt. Det du säger är att vi svenskar är fega och du tror på riktigt att det inte kommer bli oreda av det här? Svensken sitter ju och pissar ner sig, räknar varje skott som går av från en pistol i orten och varje liv som tas. Vi har redan sett folk blivit skjutna öppet, i en galleria t.ex. Vad händer när Agneta och Stefan går ut ur matvarubutiken med sina matkassar efter att vaccinpass är en verklighet? Kassarna kommer tas ur deras händer och de kommer inte göra ett skit, förutom att ringa polisen. Polisen kommer dock inte kunna göra ett skit heller, de löser knappt några brott överhuvudtaget, vad tror du kommer att hända när aggressiviteten ökar ännu ett snäpp?

Jag hör vad du säger.. Jag är inte för vaccinpass heller om du tror det, men utfallet av den här politiken kommer bli som jag postade tidigare , många svenskar kommer inte ha några problem med det här, det har jag redan sett på ett tidigt stadium av den här pandemin.
Citera
2021-11-18, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ja, fast var är den auktoritära biten någonstans ? Snälla gå och vaccinera dig, annars så får du inte gå på sammankomster med fler än 100 st människor. Riktig auktoritär styre finner man i t.ex. Australien och Singapore, där Singapore har beslutat att riktig sjuka ovaccinerade får pröjsa vården ur egen ficka.

Tyskland rapporterar att borgmästarna i Leipzig och Dresden beslutat att införa en omedelbar 2 veckors lockdown. Som alla vet så har Tyskland en väldig varierande grad av vaccinationstäckning. Den är drygt 65% nationell, men faller i provinser som Sachsen där Leipzig och Dresden råkar ha den lägsta vaccinationsgraden i hela Tyskland ( ca. 50%). Inte minsta förvånad att stämningen är en aning sur mot de ovaccinerade. De är dom som hamnar på sjukhus och orsakar en lockdown med kommande konkurser för småföretagare,

Personligen ser jag bar anledning att protestera mot Australiens regering och kanske några enstaka till, men Sverige ? Jaaaa. Njäääääe
Det är auktoritärt ur ett svenskt perspektiv för Sverige. Man kan förstås relativisera saken med alla möjliga exempel på där det är värre. Om det känns bättre för dig så gör det för all del.
Citera
2021-11-18, 18:04
Medlem
PoljeXs avatar
Så du väljer att hellre smitta ner kollegor och sabotera din arbetsgivare via månaders sjukskrivning
Det blir ju en ren vinst för omgivningen om du dör på IVA istället.
Bete dig som en tänkande människa och vaccinera dig nu.

Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.
Kan arbetsplatser införa vaccinpass och sparka den som inte är vaccinerad? Det är väl i princip då jag kommer överväga att ta skiten.
Citera
2021-11-18, 18:05
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Därför att immunförsvaret har förstörts av "vaccinet".

Har hört det sedan diskussionen om vaccinet började. Personligen har jag inget tilltro till den teorin.

Dessutom , inte minst i många länder har många antivaxxare betalat med sitt liv för sådana inte bekräftade teorier. Framförallt i det förlovade USA , där 60% är överviktiga, med dålig kondis och metabola sjukdomar , där har många haft anledning att tänka om på dödsbädden
Citera
2021-11-18, 18:07
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Så du väljer att hellre smitta ner kollegor och sabotera din arbetsgivare via månaders sjukskrivning
Det blir ju en ren vinst för omgivningen om du dör på IVA istället.
Bete dig som en tänkande människa och vaccinera dig nu.

De flesta där är vaccinerade så det är ingen fara
Citera
2021-11-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Svaret på den här skiten borde ju rimligtvis att öka effektiviteten av testning. Varför har det inte tagits fram mer effektiva och billiga snabbtest? Istället kör man den enkla, men extremt harmfulla vägen, med restriktioner och vaccinpass. Det är fan helt jävla efterblivet.

Michael Mina, Harvard förespråkar snabbtest för att vaccinen inte förhindrar transmission. Däremot hindrar det att en liten minoritet blir svårt sjuka. Snabbtest, ungefär som gravidtest så får du svar rätt omgående och kan då avgöra om du ska stanna hemma eller inte.

https://www.harvardmagazine.com/2021/michael-mina

Dra åt helvete Agnes Wold!
Citera
2021-11-18, 18:08
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tozinameran
Det är auktoritärt ur ett svenskt perspektiv för Sverige. Man kan förstås relativisera saken med alla möjliga exempel på där det är värre. Om det känns bättre för dig så gör det för all del.

Ja, någon måste ju relativisera hur riktig auktoritära regeringar kan bli, för att sätta kraftorden i ett sammanhang. En av de få gånger då relativiseringar fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2021-11-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel
Absolut så kan det ändras. Fackförbund är politiserade och köps av politiker enkelt via förhandlingar.

Tesen var dock att om arbetsgivaren kräver vaccin var det enda som kunde få hen att överväga vaccinet, och idag kan arbetsgivaren inte göra det. Så idag har man med denna anledning inga skäl till att ta vaccinet.

Det kan såklart vara ändrat till imorgon.
Ja precis det KAN ändras?

Varför menar du att dom kan göra den ändringen imorgon men inte idag? Är det något speciellt med just torsdagar?

Här har du frågan igen IOM att du hade glömt vad diskussionen gällde.

Citat:
Kan arbetsplatser införa vaccinpass och sparka den som inte är vaccinerad?
Citera
2021-11-18, 18:09
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostfrallan39
Skulle det funka att visa upp positivt antikroppstest?

Nej, det skulle inte funka eftersom det skulle funka om inga av div idéer på åtgärder mot covid-influensan infördes. Samhället skulle inte fungera sämre eller bli farligare utan åtgärder, åtgärderna begränsar det. Även genom att politiker ges makt över rädda och lydiga (jämte praktiska problem, sämre ekonomi mm).

Åtgärden är eftergivande till agendan att denna influensa kräver att alla människor kontrolleras en massa. Fauci och Big Pharma har, med stöd av globalister som vill införa biopass och global valuta, fått politiker att ägna sig åt åtgärder som misslyckade "vaccinationer", så att Pfizers vinst ökat från 3 till 30 mdr dollar.

(Kanske politiker fått direkta direktiv ovanifrån, där vaccinpass diskuterat här kanske önskats av FN-organ eller EU... Magdalena A och covid-alarmisten Ulf K kanske gör mer skada där gråsossen Löfven bromsade?)

Sen har medias prat om detta, bannande av andra åsikter än alarmism såsom fake news, "antivaxxers" mm fått de flesta att tro på behov av åtgärder. Ensidighet med antagande att en vaccinationsgrad långt under 100 % är problematisk körs ständigt i media.
Citera
2021-11-18, 18:10
Medlem
ChiefenKings avatar
Vad är vitsen för alla som vaccinerat sig om allt ska stänga ner gång på gång? Stäng in alla som vägrar vaccinera sig och kalla de för hot om allmänfarlig ödeläggelse om de är ute i det fria. Får räcka det nedstängningar nu.
Senast redigerad av ChiefenKing 2021-11-18 kl. 18:11. Anledning: Autocorr
Citera
2021-11-18, 18:11
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Hmmm... Hur var det nu, var inte vaccinpass en konspirationsteori uppdiktad av foliehattar?

Möjligt folk tycket det . Inget jag står bakom.
Citera
2021-11-18, 18:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imagineif
Tack för infon, baserade mitt inlägg på kunskap från israeliska studier från augusti/september.

Jag läste den andra länken du skickade, gick till källan och tittade på studien. Risken för att hamna på sjukhus av covid-19 efter genomgången infektion är 8.7%, respektive 5.1% för dubbelvaccinerade utan tidigare genomgången infektion. 8.7% korrigerar de sedan efter en massa parametrar de inte hänvisar till och det blir 549% större chans. Siffrorna låter skyhöga. Men jag tackar för länken och ska läsa det i lungan ro runt jul.

Om du orkar får du gärna förklara varför de inte inkluderar mer information kring att de justerade siffrorna till just ”5.5 gånger”.
Alltså som de säger och jag också försökt säga är att jämförande studier på immuniteten inte låter sig göras med enkelhet. Här redovisar man detta och gör också jämförelse mot den israeliska studien:
/.../In this multistate analysis of hospitalizations for COVID-19–like illness among adults aged ≥18 years during January–September 2021 whose previous infection or vaccination occurred 90–179 days earlier, the adjusted odds of laboratory-confirmed COVID-19 were higher among unvaccinated and previously infected patients than among those who were fully vaccinated with 2 doses of an mRNA COVID-19 vaccine without previous documentation of a SARS-CoV-2 infection. Secondary analyses that did not adjust for time since infection or vaccination or adjusted time since infection or vaccination differently as well as before and during Delta variant predominance produced similar results. These findings are consistent with evidence that neutralizing antibody titers after receipt of 2 doses of mRNA COVID-19 vaccine are high (5,6); however, these findings differ from those of a retrospective records-based cohort study in Israel,†† which did not find higher protection for vaccinated adults compared with those with previous infection during a period of Delta variant circulation. This variation is possibly related to differences in the outcome of interest and restrictions on the timing of vaccination. The Israeli cohort study assessed any positive SARS-CoV-2 test result, whereas this study examined laboratory-confirmed COVID-19 among hospitalized patients. The Israeli cohort study also only examined vaccinations that had occurred 6 months earlier, so the benefit of more recent vaccination was not examined. This report focused on the early protection from infection-induced and vaccine-induced immunity, though it is possible that estimates could be affected by time. Understanding infection-induced and vaccine-induced immunity over time is important, particularly for future studies to consider.
Du kan läsa hela studien här där man också redovisar begränsningarna i den. Du hittar säkert svaret där:

Laboratory-Confirmed COVID-19 Among Adults Hospitalized with COVID-19–Like Illness with Infection-Induced or mRNA Vaccine-Induced SARS-CoV-2 Immunity — Nine States, January–September 2021

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7044e1.htm

Jag tror nog att de har ganska bra koll när de kommer fram till denna estimat:
/.../Among COVID-19–like illness hospitalizations among adults aged ≥18 years whose previous infection or vaccination occurred 90–179 days earlier, the adjusted odds of laboratory-confirmed COVID-19 among unvaccinated adults with previous SARS-CoV-2 infection were 5.49-fold higher than the odds among fully vaccinated recipients of an mRNA COVID-19 vaccine who had no previous documented infection (95% confidence interval = 2.75–10.99).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in