Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Eftersom maken nekar till inblandning så kan man fråga sig om hon försökt lifta till Ystad efter det sista mötet med honom och blivit överfallen av någon okänd person som träffat på henne av en slump?

Att attacker av detta slag inträffar händer från tid till annan, alla känner väl till Lisa Holms försvinnande men det finns en rad andra fall i södra Sverige där kvinnor blivit överfallna av okända personer .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RrKov2/ny-man-gripen-for-hundran-i-blekinge
(FB) Försökte våldta liftande kvinna - döms till fängelse och utvisning, Kil, 2021
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b52dMl/domd-for-livsfarlig-attack-vid-busshallplats

Man kan fråga sig om polisen målat in sig i ett hört när de enbart verkar fokusera på den häktade maken?

Det låter som du tror att män är okontrollerbara mördare som så fort tillfället ges, ger dom sig på en försvarslös kvinna. Så är det inte! Kvinnor träter lika mycket som män och kan vara väldigt listiga. Du har ju själv postat länkar om detta.
Citera
2021-11-18, 14:48
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om hon är strypt ligger det nära till hands att hon även blivit slagen. Inte heller ovanligt att offret tömmer tarmen och urinblåsan vid strypning. Har kroppen befunnit sig i hans bil har dom goda chanser att hitta spår.

Ok tack. Jag är inte så kunnig inom detta område ;-)
Citera
2021-11-18, 14:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det låter som du tror att män är okontrollerbara mördare som så fort tillfället ges, ger dom sig på en försvarslös kvinna. Så är det inte! Kvinnor träter lika mycket som män och kan vara väldigt listiga. Du har ju själv postat länkar om detta.

Tack men jag presenterade en alternativ hypotes till hennes försvinnande, du vill ju bara hålla på och tjata om Cezary hela tiden?

Du såg länkarna i mitt tidigare inlägg, det finns ju inget i nuläget som motsäger att B kan ha träffat på en okänd mansperson om hon nu liftade eller gick och att han sen är inblandad i hennes försvinnande?

Kvinnorna som blev attackerade av okända män har dessutom med stor sannolikhet träffat andra personer strax innan de blev överfallna men dessa blev ju knappast misstänkta för inblandning?

Jag tror att du och flera andra skribenter har målat in er i ett hörn när ni hela tiden gnatar om Cezary?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2021-11-18 kl. 14:59.
Citera
2021-11-18, 15:00
Medlem
Citat:
Tack men jag presenterade en alternativ hypotes till hennes försvinnande, du vill ju bara hålla på och tjata om Cezary hela tiden?

Du såg länkarna i mitt tidigare inlägg, det finns ju inget i nuläget som motsäger att B kan ha träffat på en okänd mansperson om hon nu liftade eller gick och att han sen är inblandad i hennes försvinnande?

Du nämner hela tiden att inget motsäger. Med det tankesättet kan du hålla på i evigheter utan att komma fram till något vettigt, vilket iof är precis det du håller på med.

Du måste vända på det och se vad som talar FÖR. Är det någonting som talar för att en okänd mansperson....eller kvinnoperson har med hennes försvinnande att göra?
Citera
2021-11-18, 15:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Du nämner hela tiden att inget motsäger. Med det tankesättet kan du hålla på i evigheter utan att komma fram till något vettigt, vilket iof är precis det du håller på med.

Tack så hemskt mycket men eftersom vi inte vet vad som hänt så finns det spekulationer, du kan ju inte sätta munkavle på andra skribenter bara för att deras teorier inte passar dig och din smått tokiga fixering vid Cezary?

Citat:
Du måste vända på det och se vad som talar FÖR. Är det någonting som talar för att en okänd mansperson....eller kvinnoperson har med hennes försvinnande att göra?

Det är inte alls omöjligt att den försvunna kvinnan kan ha blivit överfallen av en okänd person av en ren slump.

Det finns inga sannolikhetskalkyler här, brott inträffar ofta bara av slumpen, dvs offren råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.

Du är helt enkelt fastlåst i tanken att Cezary är den enda möjliga hypotesen, man kan dessutom fråga sig vad syftet är när du förkastar alla andra teorier förutom maken som GM?
Citera
2021-11-18, 15:34
Medlem
Citat:
Tack så hemskt mycket men eftersom vi inte vet vad som hänt så finns det spekulationer, du kan ju inte sätta munkavle på andra skribenter bara för att deras teorier inte passar dig och din smått tokiga fixering vid Cezary?

Det är inte alls omöjligt att den försvunna kvinnan kan ha blivit överfallen av en okänd person av en ren slump.

Det finns inga sannolikhetskalkyler här, brott inträffar ofta bara av slumpen, dvs offren råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.

Du är helt enkelt fastlåst i tanken att Cezary är den enda möjliga hypotesen, man kan dessutom fråga sig vad syftet är när du förkastar alla andra teorier förutom maken som GM?

Där har du helt fel. En av anledningarna till att maken sitter häktat är just för att det med stor sannolikhet är han, som har med hennes försvinnande att göra vare sig du gillar det eller inte.

Det är väldigt ovanligt med mord där offer och gärningsman är obekanta för varandra.

Tycker du det är konstigt att jag inte köper teorin om en helt främmande gm, utan någon som helst motivering förutom att inget talar emot det?
Citera
2021-11-18, 16:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Där har du helt fel. En av anledningarna till att maken sitter häktat är just för att det med stor sannolikhet är han, som har med hennes försvinnande att göra vare sig du gillar det eller inte.

Det är ännu mer sannolikt att hon har försvunnit frivilligt som hon gjorde i Polen 2013 när hon övergav barnen och dåvarande maken. Och det vare sig du gillar det eller inte.

Citat:
Det är väldigt ovanligt med mord där offer och gärningsman är obekanta för varandra.

Men såna fall inträffar trots allt från tid till annan. Det är inte alls så ovanligt som du tror. Bara för ett par dagar blev en kvinna attackerad mitt i natten på Södermalm i Tanto av en okänd man, hon hade tur som slapp undan levande.

Citat:
Tycker du det är konstigt att jag inte köper teorin om en helt främmande gm, utan någon som helst motivering förutom att inget talar emot det?

Det finns ingenting konstigt med att spekulera i olika scenarion om vad som kan ha hänt, när människor blir överfallna av okända gärningsmän så händer det av en slump. Du vill ju istället närmast tvinga in Cezary som GM?

Det finns förövrigt ett flertal fall i Sverige där barn, kvinnor och män försvunnit där det senare har upptäckts att dom blivit mördade av personer dom inte haft någon personlig koppling till.

Du kan ju inte hävda att det är en omöjlighet i det aktuella fallet med den försvunna kvinnan i Malmö?
Citera
2021-11-18, 17:33
Medlem
Citat:
Det är ännu mer sannolikt att hon har försvunnit frivilligt som hon gjorde i Polen 2013 när hon övergav barnen och dåvarande maken. Och det vare sig du gillar det eller inte.

Men såna fall inträffar trots allt från tid till annan. Det är inte alls så ovanligt som du tror. Bara för ett par dagar blev en kvinna attackerad mitt i natten på Södermalm i Tanto av en okänd man, hon hade tur som slapp undan levande.

Det finns ingenting konstigt med att spekulera i olika scenarion om vad som kan ha hänt, när människor blir överfallna av okända gärningsmän så händer det av en slump. Du vill ju istället närmast tvinga in Cezary som GM?

Det finns förövrigt ett flertal fall i Sverige där barn, kvinnor och män försvunnit där det senare har upptäckts att dom blivit mördade av personer dom inte haft någon personlig koppling till.

Du kan ju inte hävda att det är en omöjlighet i det aktuella fallet med den försvunna kvinnan i Malmö?

Utgångspunkten är att mer eller mindre allt är möjligt. Sen lägger man pussel allteftersom uppgifter trillar in.

Har man bara uppgifter om att ett mord har begåtts tror dom flesta att en man är mördad av en annan man. Kommer det senare fram att offret är en kvinna riktar man misstankarna mot en bekant man till offret (för att statistiken säger det). Visar det sig att att den bekanta mannen är den sista kända som setts tillsammans med offret stärks misstankarna. Kommer det fram att kvinnan anmält mannen för misshandel och hot stärks misstankarna ytterligare osv osv.

Ungefär där är vi nu. Fynd har gjorts som skickats på analys som antingen stärker eller försvagar misstankarna mot den häktade.

Du är givetvis fri att presentera vilka ideer och teorier du vill.
Citera
2021-11-18, 17:42
Medlem
sybels avatar
Från Sds:
– Vi vill ha iakttagelser i Ystad och framför allt på Södra Dragongatan under kvällen den 24 september, och naturligtvis också uppgifter om den här saknade axelremmen från väskan, berättar Jonas Karlberg.

Verkligen sent på det! Är det någon som minns några iakttagelser 2 månader tillbaka? Jag minns inte ens var jag befann mig.
Citera
2021-11-18, 17:55
Medlem
MadZero99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Från Sds:
– Vi vill ha iakttagelser i Ystad och framför allt på Södra Dragongatan under kvällen den 24 september, och naturligtvis också uppgifter om den här saknade axelremmen från väskan, berättar Jonas Karlberg.

Verkligen sent på det! Är det någon som minns några iakttagelser 2 månader tillbaka? Jag minns inte ens var jag befann mig.

Känns ju rätt slarvigt av polisen, att det inte blir förs nu.
Citera
2021-11-18, 17:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Från Sds:

Det verkar som polisen helt schabblat bort chansen att se något från ev övervakningskameror på macken. 😖
Citera
2021-11-18, 18:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadZero99
Känns ju rätt slarvigt av polisen, att det inte blir förs nu.
Ja, man undrar lite vad de sysslar med, hur ledningen fungerar, hur rutinerna ser ut och vilka prioriteringar som görs. Kan allt verkligen skyllas på personalbrist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in