Citat:
Ursprungligen postat av
Linisen76
Läser detta i FASS ( för vårdpersonal)
”Vid kontinuerlig behandling kan tolerans till den sederande effekten utvecklas, medan tolerans till den anxiolytiska effekten ej brukar uppträda.”
Tycker det låter märkligt! Det innebär ju att om man använder den i medicinskt syfte mot ångest så utvecklar man inte tolerans, eller vad??
Visst, beroende utvecklar man ju men trodde tolerans även också utvecklades. Låter konstigt att det står så?!
Någon som har koll?
Vet du vad orden
sederande och
anxiolytiska innebär?
Jag tycker det är svårt att fatta begreppet anxiolytisk , men kan säga att om något slutar vara sederande så har det absolut tappat en funktion.
Jag förstår inte hur du gjorde den slutsatsen som du gjort.
Tar man en stesolid i syfte för att använda sederande egenskaper så är de betydande, de är knappast som sederande inte har en medicinsk funktion.
Om jag skulle försöka förklara vad jag tror händer så är det att stesolid i sina sederande egenskaper faktiskt styr bort tankar som orsakar det mentala jobbiga, lite som att sluta tänka på det.
Medans anxiolytisk rör ämnet anxiety vilket i sig sänker frekvensen av det kroppsliga som inträffar vid ångest.
Så den mentala tryggheten försvinner och de blir istället en fråga om sänka kroppsligt obehag, då krävs en doshöjning eftersom de blir mer påfrestande psykiskt att stabilisera kroppsliga nivåer.