2021-11-18, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
"För vecka 42 har hittills 23 bekräftade fall rapporterats avlidna. Av dessa var 3 ovaccinerade", skriver FHM.
Är iofs inget konstigt då minst 70% är vaccinerade. Så av de som dör borde de flesta vara vaccinerade, minst 7 av 10. Sen kanske några extra dör pga det oprövade vaccinet och oförsiktighet. (läs nonchalans)

/J
Citera
2021-11-18, 10:56
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag har också noterat denna koppling. Riktigt intressant. Känns som många antivaccers här ser sig som nationalister när de egentligen uppvisar ett antisvenskt beteende på samma sätt som Mena. Känns lite som de som försökte göra statskupp i USA och storma Kapitolium. De trodde de var "true americans" när de egentligen uppvisade ett totalt USA fientligt beteende och försökte störta det amerikanska statsskicket. Måste vara jobbigt för en del nu att stå på barrikaderna tillsammans med Menafolket mot Sverige.

Mycket svag analys.

Menar du att en nationalist inte kan vara emot den för tillfället styrande makten? Inte agera mot det man upplever som en kupp mot just nationen?

Du får omvärdera din uppfattning om vad en nationalist är.
Citera
2021-11-18, 10:57
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Vi pratar om en vecka här och inte hela pandemins period. Skulle vara intressant att se totalsiffror för ration mellan vaccinerade/ovaccinerade döda.

Att det ligger fler ovaccinerade än vaccinerade på iva vet vi redan.

Sen vill jag bara påpeka en sak, om vi fortsätter ha folk som inte är vaccinerade ute i samhället fördröjer vi pandemin och samtidigt stör man effekten av den massan som vaccinerat sig. Vaccinet kommer till slut avta i effekt eftersom pamdemin fortsätter där ute (pga ovaccinerade) och viruset muterar hela tiden.

Hade låt säga (teoretiskt) 100% av befolkningen vaccinerat sig från första början hade vi eliminerat covid-19. Men ju längre detta tjafs pågår spär vi på ännu mer och riskerar nya mutationer. Förstår du verkligen inte det?
Fortsätt intala dig själv det. Covid kommer ALDRIG försvinna tills i så fall ett botemedel kan hittas och vaccinen är inga botemedel. Ni kommer med största sannolikhet alla bli smittade av detta virus förr eller senare. 95% effektivitet på Pfizer påstod de i början. Nu krävs det Boosters som i Israel.

https://www.ft.com/content/a1b2fd70-71b5-4e91-be0b-553b0e1e2639

Så fortsätt ljug för dig själv i att vi kommer vaccinera bort viruset med det vaccinet vi har nu.

Pfizer är nu nere i 50% effektivitet efter bara 6 månader.

https://www.msn.com/en-us/health/medical/study-shows-pfizer-covid-19-vaccine-effectiveness-declines-after-six-months/ar-AAP8SWO

Så ta nu dina booster livet ut tills ditt immunförsvar är helt uppfuckat och lämna oss som redan varit smittade i fred.
Citera
2021-11-18, 10:58
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliderposoder
Vaccination eliminerar inte smittan. Läs en historiebok.

Den eliminerar pandemin om den sätts in i samhället som det skall.

Läs du en bok istället, vilken som. Det behöver du
Citera
2021-11-18, 11:00
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förklara gärna lite pedagogiskt varför dina faktorer skulle ha en inverkan på hur man analyserar resultatet.

Inte mitt jobb att förklara uppenbara självklarheter..
Citera
2021-11-18, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Tror snarare att DO kommer få en hel hög ärenden på sitt skrivbord om att folk blir nekade inträde på grund av "rasism" då de vägrat vaccinera sig.

Må så vara men DO kan ju slänga de anmälningarna i samma papperskorg som anmälningarna från 15-åringar som inte blir insläppta.
Citera
2021-11-18, 11:01
Medlem
Citat:
Jag tror att vi kan eliminera dödsfallen eller iva fallen, iaf minska ner det till en obefintlig nivå. När vi nått dit kommer så klart covid-19 lägga sig och staten kommer börja lätta på alla restriktioner.

Ju mer ni kämpar emot och vägrar vaccinera er kommer detta helvete förlängas, situationen som ni så mycket hatar, lika mycket som vi vaccinerade gör. Men ni fattar inte att ni jobbar emot er själva.

Det vaccinet gör idag är rädda liv. Förstår du? Folk vill inte dö. 15000 svenskar har redan dött, men det kanske du inte tror heller på

Vad är din lösning på att eliminera covid-19 pandemin? Berätta gärna
Sars Cov2 kommer dö ut av sig själv (dvs mutera till en ofarlig variant) som alla andra Coronavirus hittills.
Dubbel-trippel och kvadrupelvaccinerar man riskgrupperna, samtidig som resten av populationen utsätts för naturlig immunitet, så är vi klar inom kort.
Hade man inte hejdat spridningen, så hade vi (om man ser till hur Coronavirus oppför sig historisk) redan varit klara med pandemin.
I 2002/2003 gjorde vi inget, hade en hög överdödlighet bland äldre och överbelastat IVA.
Skillnad mot i dag? Politisk involverande och medias propaganda.
Citera
2021-11-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag förstår inte riktigt den här hysterin med att diskutera enbart Covid döda som den värsta händelsen.

Det har dött i runda slängar 170.000 svenskar sedan den här så kallade pandemin tog sin början.
Vad är det som gör att just dom 15000 ska listas? Hur många av dom 15000 som har tillskrivits Covid i sitt dödsattest hade varit i livet idag om Covid inte hade funnits.

Vidare så dör det runt 17000 människor per dygn av svält runt om i världen. Dom flesta är barn som har hela livet framför sig. Det dör fler människor av svält per år än vad som hittills har dött med Covid. Varför räddar man inte dom liven lika intensivt som man vill rädda vissa 70-90 åringar från att dö med Covid.

Med detta vaccin eliminerar man endast Covid under en kort period, sen blommar det upp igen.
Enda sättet att eliminera Covid är att människor blir smittade. Under tiden kan man ju så klart ge vaccinet till dom skröpliga och utsatta. Men genom att vaccinera alla så skjuter man bara upp det oundvikliga som ändå komma skall.

För övrigt så är det 150-160 miljoner fler människor på planeten idag än vad det var när pandemin tog sin början för 2 år sedan. Så Covid är på inte sätt något hot mot mänskligheten.

Kunde inte skrivit bättre själv! 👍
Citera
2021-11-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Äntligen, bra att man går in och styr upp.
Kommer vi se högre vaccinationsgrad i Rinkeby Botkyrka m.m. nu när vaccination blir ett krav för att gå på nattklubbar?
Såklart inte. Tror du de viker sig så lätt? kommer säkert komma olagliga lösningar ska du se
Citera
2021-11-18, 11:03
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Fortsätt intala dig själv det. Covid kommer ALDRIG försvinna tills i så fall ett botemedel kan hittas och vaccinen är inga botemedel. Ni kommer med största sannolikhet alla bli smittade av detta virus förr eller senare. 95% effektivitet på Pfizer påstod de i början. Nu krävs det Boosters som i Israel.

https://www.ft.com/content/a1b2fd70-71b5-4e91-be0b-553b0e1e2639

Så fortsätt ljug för dig själv i att vi kommer vaccinera bort viruset med det vaccinet vi har nu.

Pfizer är nu nere i 50% effektivitet efter bara 6 månader.

https://www.msn.com/en-us/health/medical/study-shows-pfizer-covid-19-vaccine-effectiveness-declines-after-six-months/ar-AAP8SWO

Så ta nu dina booster livet ut tills ditt immunförsvar är helt uppfuckat och lämna oss som redan varit smittade i fred.

Intalar mig inget utan går på fakta. Majoriteten av befolkningen är vaccinerade och dödstalen har sjunkit kraftigt. Det är fakta.

Ju längre ni stretar emot vaccinet dessto värre blir det för alla, inklusive vaccinerade eftersom den kollektiva effekten av den uteblir. Eller iaf reduceras. Ju längre detta pågår drar vi ut på helvetet och då behövs det ytterligare en dos till eftersom ni vägrare drar ut på skiten. Fattar du inte det? Ni stoppar ju hela vaccinets framgång genom att vägra detta. Då måste vi andra ta fler doser pga er. Hade ni bara vaccinerat er från början hade det inte behövts.

Det är denna koppling ni inte verkar förstå. Ofattbart för mig att det ska vara så svårt
Citera
2021-11-18, 11:04
Medlem
mvpys avatar
Elevator pitch:

* Tittat på nuvarande data i Sverige så är vaccinet ungefär 82% effektivt mot sjukdom.

* Samma data visar att det är ungefär 96% effektivt mot svår sjukdom (dvs. att hamna på IVA)

Beräkningar:

a, Andel genombrottsinfektioner är ungefär 35% [1]. Vaccintäckningen är ungefär 75% [2].

Effektiviteten mäts genom den relativa sannolikheten att få infektionen som vaccinerad relativt till en ovaccinerad. Den är

1-0.35/(1-0.35)*(1-0.75)/0.75=0.82

b, Mellan Juli 1 och Oktober 24 har 305 personer behandlats på IVA. Av dessa är 54 fullvaxccinerade. Dvs. ungefär 18%. Resterande är antingen delvis vaccinerade eller ovaccinerade [1]. Jag räknar båda dessa som ovaccinerade. Medianåldern för denna grupp är över 50, och vaccinationstäckning är också högre och runt 85% [2].

Effektiviteten är således

1-0.18/(1-0.18)*(1-0.85)/0.85=0.96

Beräkningarna följer reglerna för betinga sannolikhet medelst Bayes rule och kan hittas här

(FB) En snabblektion i Bayes teorem (med applikation på covidvaccinets effektivitet)

Dessa är standard och används världen över.

Det är även intressant att titta på Figur 6 i [3] .

Referenser

[1] folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

[2] https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning/

[3] https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-i-undergrupper/

EDIT: Det ska väl läggas till att det här är anledningen till varför vaccinpass är en bra idé.
Senast redigerad av mvpy 2021-11-18 kl. 11:06.
Citera
2021-11-18, 11:05
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Here we go again. Wataboutismen når nya höjder ser jag

Bara för folk dör av andra orsaker betyder det inte att vi ska sluta bry oss om tillkommna dödsorsaker som tex ett nytt virus i samhället. Tänk såhär. Hade inte vi infört några som helst restriktioner i världen och samtidigt kommit med ett vaccin, hur tror du dödstalen hade sett ut?

Sen att du rationaliserar bort 15000 döda i covid är väldigt okänsligt av dig. Folk som har förlorat sina anhöriga tycker nog inte som du. Men visst, så länge det inte drabbar dig är väl allt ok?

Så sa jag också, tills jag blev riktigt sjuk och faktiskt höll på att dö. Innan jag vaccinerade mig det vill säga.

Att låta folk smittas helt fritt är din lösning va? Men tänk om jag inte vill det. Tänk om jag inte har lust att offra min mamma med underliggande sjukdom för att du ska kunna vara där ute och dricka bärs och gå på koncert? Tänk om vi kunde hjälpas åt istället och göra allt för att skydda våra nära och kära, att hjälpas åt att minimera dödstalen tillsammans istället för att bara överge oss själva till viruset?

Vore det inte något värt att kämpa för?

Dom flesta kommer att få Covid vare sig dom vill eller ej...

Vaccintillverkarna har skapat en övertro hos politikerna och en stor del av folket på att vaccinet ska lösa hela problemet. Det kommer det inte att göra. Inte i sin helhet. Det ska bli intressant den dagen då den stora massan inser detta.
Den här massvaccinationen kommer att bli detta århundradets stora skandal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in