2021-11-18, 10:33
Medlem
Ny dag och sliter för det fria demokratiska samhället igår var inte en dröm.
Majoriteten jublar fortfarande.
Moderator kan stänga denna tråd som är medicinsk då samhället numera har slutat bekämpa pandemin ned utgång från vetenskap.
Citera
2021-11-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Fast den där statistiken är ju ganska värdelös eftersom fullvaxxade inte går och testar sig i samma utsträckning som ovaxxade när de har symptom för dom tror dom har fått en vanlig förkylning istället.

”För vi är ju vaccinerade nu” höhööhö

Nu pratade vi om genombrottsinfektioner och återinfektioner.

Samma sak kan ju sägas om de som haft Covid 19.

De testar sig inte för de har ju redan haft det.

Citat:
”För vi är har ju haft det nu” höhööhö

Man uppmanas att inte testa sig igen om man haft Covid 19 precis som den nu borttagna rekommendationen att man inte behöver testa sig om man vaccinerat sig.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/om-ditt-provsvar/positivt-test-for-covid-19/

Citat:
Ska jag ta ett nytt test vid förkylning om jag redan har haft konstaterad covid-19?
Om du inom de senaste sex månaderna haft covid-19, behöver du inte ta nytt prov vid förkylningssymtom. Du vet om du har haft covid-19 om du tagit prov för pågående infektion (pcr) eller att du efter tillfrisknandet testat dig för antikroppar.

Däremot ska du stanna hemma så länge du är sjuk. Blir du så pass sjuk att du behöver söka vård så gör läkaren en medicinsk bedömning av om du behöver lämna ett nytt prov.
Citera
2021-11-18, 10:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Egna reflektioner betyder allt! Eget tänkande! Dra egna slutsatser. En dag kanske du förstår att allt som står skrivet i böcker inte stämmer.
Dum slutsats. Hade alla människor tänkt som du gör så hade vi fortfarande varit i stenåldern.
Citera
2021-11-18, 10:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jaha! Därför sjukvårdspersonal springer i hazmat suit. För ett virus som har 50procent chans smitta någon du sover bredvid.
Du fattar väl att även om det är 5% att smitta så springer sjukvårdspersonal i skyddsutrustning. Dumt vore det annars.
Citera
2021-11-18, 10:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Okej då jag letar väl upp några artiklar på ämnet eftersom du håller god ton. Ta till dig dessa olika insikter och fundera på vad nettovinsten av massvaccineringen blir när 99% inte behöver vaccinet och det inte stoppar smittspridningen, kontra att endast vaccinera riskgrupperna kontinuerligt. Men framförallt fundera på varför man kräver vaccinpass då vaccinerade efter några månader med större sannolikhet sprider vaccin-resistens. Svaret är enkelt. Politik. Populära siffror är viktigare än nyttan.

1. Från en studie i Österrike angående vaccin-resistens

”Counterintuitively, when most individuals of the population have already been vaccinated but the transmission is not controlled the probability of emergence of a resistant strain was greatly increased.

By having a situation where you vaccinate everybody, a vaccine-resistant mutant actually gains a selective advantage. This means the vaccine resistant strain spreads through the population faster at a time when most people are vaccinated."

2. Från Kalifornien angående resistenta mutationer bland vaccinerade

”His team found that 78% of infections in fully vaccinated people among the study were caused by variants with these mutations, compared to 48% of the cases among unvaccinated people, who remained an easier target for earlier generations of the virus.”

”In summary, our results reveal that selection pressure in a highly vaccinated community (>71% fully vaccinated as of early August 2021) favors vaccine breakthrough infections from antibody-resistant VOCs such as the Gamma 12,32and Delta 12,13,21,25 variants, and that high-titer symptomatic post-vaccination infections may be a key contributor to viral spread.”
½
3. Från UK angående smittspridning bland vaccinerade (beställd av deras folkhälsomyndighet)

“Transmission reductions declined over time since second vaccination, for Delta reaching similar levels to unvaccinated individuals by 12 weeks for ChAdOx1 and attenuating substantially for BNT162b2.”

4. Från Qatar angående vaccinets effekt

”Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose.”

1. https://www.nature.com/articles/s41598-021-95025-3
2. https://www.mercurynews.com/2021/08/27/new-ucsf-study-vaccine-resistant-viruses-are-driving-breakthrough-covid-infections/
3. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.28.21264260v2
4. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114

Tack.
Att vaccinen minskar i effekt vet vi och det bästa hade varit att stänga ner medan vi vaccinerar. Men ingen vill ha nerstängningar, det motsäger inte det jag sade. Att gammavarianten kan vara ett problem såg vi i Guyana, dock blev ingen svårt sjuk och hybridimmunitet blir ett faktum.
Citera
2021-11-18, 10:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Uppenbarligen inte eftersom du saknar grundläggande kunskap så får du däng i den här tråden gång på gång inte bara från mig och den ende som inte förstår det är du!

Ditt uttalande är fortfarande varken en länk eller fakta, enbart personliga tyckande från dig. Jag börjar tro att du inte vet hur man gör när man länkar.
Citera
2021-11-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu pratade vi om genombrottsinfektioner och återinfektioner.

Samma sak kan ju sägas om de som haft Covid 19.

De testar sig inte för de har ju redan haft det.

Man uppmanas att inte testa sig igen om man haft Covid 19 precis som den nu borttagna rekommendationen att man inte behöver testa sig om man vaccinerat sig.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/om-ditt-provsvar/positivt-test-for-covid-19/

Tycker du man kan jämföra naturlig immunitet mot mRNA sprutorna?
Citera
2021-11-18, 10:41
Medlem
Citat:
Men du kan smitta oavsett symptom eller inte. En människa som är immun kan bära viruset och smitta andra förstår du!? Fatta hur idiotiskt de är med tex coronapass. Vaccinerade ska ju va skyddade så varför så rädda för ovaccinerade? Och är vaxxade inte skyddade så borde dom vara lika rädd för andra vaxxade som ovaxxade för alla sprider lika mkt virus!? Så vad är poängen med coronapass!?
Politik korruption pengar.
Citera
2021-11-18, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du fattar väl att även om det är 5% att smitta så springer sjukvårdspersonal i skyddsutrustning. Dumt vore det annars.

Inte i Hazmat iaf.
Citera
2021-11-18, 10:47
Medlem
Citat:
Reflektion. Sedan starten av pandemin har jag och min sambo knappt varit sjuka överhuvudtaget. Vi är båda vaccinerade.

Slutsats: Egna reflektioner betyder ingenting.
reflektion.
Jag är ovaccinerad och har inte varit sjuk, inte ens lite. Har även varit intim med en covidinfekterad människa, helt utan att bli smittad😰
Sjukt smittsam sjukdom..
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Inte i Hazmat iaf.
Finns det någon risk för smitta så har man rätt skyddsutrustning på sig.

Att kineser springer omkring i Hazmat och slår ihjäl hundar i lägenheter betyder inte att svensk personal också gör så.
Citera
Medlem
Citat:
Dum slutsats. Hade alla människor tänkt som du gör så hade vi fortfarande varit i stenåldern.

Stämmer delvis. Dumma människor vet inte vilken information dom ska ta till sig eller inte. Allt som står skrivet är såklart inte fel. Jag anser mig smart nog att veta vilken information jag tar till mig. Genom att lyssna på ”båda sidor” och sen göra en egen analys vad jag ska tro på och förhålla mig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in