Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Tack för kartorna! De får mig att fundera på en sak. Syster U har ju sagt att skogsstigen var den väg de alltid tog hem från stan. Men har det framkommit hur det var i de fall då Helena gick ensam - och speciellt när/om hon gick hem själv mitt i natten?
Om hon hade haft en efterhängsen kille med sig som promenadsällskap på vägen mot hemmet (om hon nu gick hem), skulle hon då verkligen ha gått den mörka, långa stigen genom skogsdungen - och riskerat (även om de hade gått åt var sitt håll innan stigen) att denne jobbige kille skulle dyka upp? I stället för att gå den längre vägen längs Marieforsleden med trafik, därefter vika ner på cykelvägen och där ha villor på sidan hela vägen hem. Det skiljde trots allt endast ett par hundra meter.
Jag kan ha missat den informationen, om den redan framgått av UA eller i media, men nu - med båda kartorna framför mig - blev frågeställningen aktuell.
Kommentar:
det är mycket känslor och, från vissa, invektiv i diskussionen om HAs väg hem.
Fakta är att vi inte vet om hon någonsin befann sig på stigen. Det som har antagits tala för det är att skorna hittas bredvid denna stig. Men dessa har med all sannolikhet slängts ut på var sin sida av stigen av GM. Om HA åkte bil så menar jag att det är fullt möjligt att hon satt i den vita bilen på väg S på cykelvägen, och att hon död eller levande fanns i bilen när den återvände N. Ringar och cerat kan ha fallit ut när HA + ryggsäck flyttades från passagerarsätet till bakluckan. Skorna placeras ut för att det skall se ut som att HA gick hem (ja, det är konstigt att de slängs ut i terrängen, men det gäller alla scenarion jag känner till!).
Att GM eller någon annan skulle släppt av HA flera hundra meter från hemmet passar dåligt in i både ett sexöverfall- eller hemskjutsning-scenario. Betydligt mer rimligt att köra henne ner till lekplatsen och göra närmanden där, vilket kan ha lett till brottet.
Till sist har vi kvar möjligheten attt brottet skedde någon helt annanstans och att hennes föremål placerades vid stigen på söndagen. Ringarna och ceratet ligger konstigt placerade, men skorna är å andra sidan av allt att döma just utplacerade (slängda), så det är 50/50.