2021-11-16, 21:30
Medlem
Jag skriver inte så ofta på denna tråd men läser allt. Tråkigt med anjosnortaren som bara försöker förvilla all fakta som tas upp. Det verkar ibland som han bara jävlas här...
Citera
2021-11-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du är inte lite oförskämd!...Varför är du så löjlig ....Du drog dig inte ens från att göra spektakel ....raljerade du över .... Vet hut, människa!...det fetade bottennappet! ...knepig och helt omöjlig person ....

Allt detta i ett enda inlägg. 3871 rovfågelinlägg, nästan alla i Helenafallet, extraherade man alla otrevliga ord blev det en hel bok.
Grattis Tråden till underhållningen.
Citera
2021-11-17, 00:05
Medlem
Kincops avatar
Jag har försökt hitta vad som var BW's alibi under tidsperioden HA anses ha försvunnit.
Någon som vet?
Citera
2021-11-17, 01:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Jag har försökt hitta vad som var BW's alibi under tidsperioden HA anses ha försvunnit.
Någon som vet?

Nej, tyvärr. Han har skyltat öppet med att han ska ha träffat Helena "på torget" när hon skulle gå hem. Om detta är sant eller inte är svårt för de flesta av oss i tråden att veta. Någon form av alibi verkar han ju uppenbarligen ha, hoppas bara att det inte är "konstruerat/påhittat".
Citera
2021-11-17, 02:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Jag skriver inte så ofta på denna tråd men läser allt. Tråkigt med anjosnortaren som bara försöker förvilla all fakta som tas upp. Det verkar ibland som han bara jävlas här...

Det är svårt att läsa ajnoshort, men tyvärr känns det allt som oftast som att ajnoshorts agenda i tråden är att skapa osäkerhet om precis allt - även om sådant som faktiskt är känt. Inte ens en polismans egna ord i radiodokumentären från 2017 verkar duga, utan sparkas nonchalant undan av ajnoshort.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-17 kl. 02:05.
Citera
2021-11-17, 02:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Alternativa vägar för Helena 1992. Skillnaden är knappt 200 meter:

https://ibb.co/zPfdsjY

Tack för kartorna! De får mig att fundera på en sak. Syster U har ju sagt att skogsstigen var den väg de alltid tog hem från stan. Men har det framkommit hur det var i de fall då Helena gick ensam - och speciellt när/om hon gick hem själv mitt i natten?

Om hon hade haft en efterhängsen kille med sig som promenadsällskap på vägen mot hemmet (om hon nu gick hem), skulle hon då verkligen ha gått den mörka, långa stigen genom skogsdungen - och riskerat (även om de hade gått åt var sitt håll innan stigen) att denne jobbige kille skulle dyka upp? I stället för att gå den längre vägen längs Marieforsleden med trafik, därefter vika ner på cykelvägen och där ha villor på sidan hela vägen hem. Det skiljde trots allt endast ett par hundra meter.

Jag kan ha missat den informationen, om den redan framgått av UA eller i media, men nu - med båda kartorna framför mig - blev frågeställningen aktuell.
Citera
2021-11-17, 07:05
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tack för kartorna! De får mig att fundera på en sak. Syster U har ju sagt att skogsstigen var den väg de alltid tog hem från stan. Men har det framkommit hur det var i de fall då Helena gick ensam - och speciellt när/om hon gick hem själv mitt i natten?

Om hon hade haft en efterhängsen kille med sig som promenadsällskap på vägen mot hemmet (om hon nu gick hem), skulle hon då verkligen ha gått den mörka, långa stigen genom skogsdungen - och riskerat (även om de hade gått åt var sitt håll innan stigen) att denne jobbige kille skulle dyka upp? I stället för att gå den längre vägen längs Marieforsleden med trafik, därefter vika ner på cykelvägen och där ha villor på sidan hela vägen hem. Det skiljde trots allt endast ett par hundra meter.

Jag kan ha missat den informationen, om den redan framgått av UA eller i media, men nu - med båda kartorna framför mig - blev frågeställningen aktuell.

Alla med ett IQ över 100 inser att om Helena jagats så kan hon ha drivits i vilken riktning som helst.

Om du vill fundera i nya banor kan du också kanske fundera över hur det kan komma sig att en användare diskuterar stigen i månader och trots det producerar en "karta" där stigen slutar vid Hällristningsvägen fast alla insatta vet att stigen mynnade ut på platsen där ringar, cerat och spår i asfalten fanns. Du kan ju också fundera över hur det kommer att samma användare, som är så intresserad av rätta stigar, helt missar var ringarna återfanns och efterfrågar platsen så sent som för några dagar sedan. All denna "research" och ändå går inte fakta in!

Kanske är det andra saker som snortas upp i Ajnosnortarens näsa som gör att det blir fel hela tiden eller finns det en agenda att dra bort uppmärksamheten från Kohagen?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-11-17 kl. 07:09.
Citera
2021-11-17, 08:27
Medlem
Citat:

Det lät ju vettigt även om jag hade tänkt precis tvärtom.

Går man ensam hem så väljer man inte mörka skogspartier utan upplysta vägar där man syns och ser lättare.
Däremot hade hon sällskap av en kille (dock ingen jobbig jäkel) utan någon man litar på vågar man gå genom skogen.

Men är vägen genom skogen den självklara vägen kanske hon hellre tar den för att slippa någon.
Citera
2021-11-17, 09:49
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
Jaha nä ingen specifik vet inte ens vad alla dessa förkortningar betyder än, började läsa i slutet av tråden och jobbar mig mot början.
Har inte ens kommit ifrån 2021 så det är ju några år kvar men hittar ändå detta typ av upplägg då folk också refererar tidigare inlägg.
Då historier utökas eller helt ändras känns det som man slösar allas tid och energi på någons fantasier istället för att komma framåt.
Kan ju vara att att andra lägger ord i någons mun också.
Men är det någon som bara minns mer och mer ju fler år som går, speciellt om det är något man kunnat säga från början (kommit ihåg) är det svårt att tro på.

Ett exempel som jag sett men nu överdriver för att förklara.

-Jag såg han tvätta bilen veckan efter.

-Jag såg han tvätta bilen ordentligt på söndag morgon.

-Jag såg han tvätta bilen tidigt på söndagen både inne och utvändigt med klorin

-Jag såg han tvätta bilen tidigt på söndag morgon morgon med kemikalier och så eldade han saker på tomten.

osv.

Alltså man vill driva en tes men då den tappar fart/intresse försöker man föra upp den på bordet igen ännu mer övertydlig.

Ville bara veta hur ni brukar hantera det då detta tar onödig tid och energi som minst. I värsta fall förvillar så man kanske tappar något som faktiskt är viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
P.S.
Är PeKr densamma som PK.

Ja, PK är detsamma som PeKr. Sök sammanfattningen i trådstarten så hittar du en länk till HincRoburs namnlista där du ser vilka alla är.

Beträffande uppgifter i tråden om vad PU gjorde natten Helena försvann och framåt så stämmer det att uppgifterna svajar lite genom åren. Det kan bero på att minnena bleknar lite genom åren. Dock finns det personer som tycks ge PU alibi, inte för den aktuella stunden då Helena försvann, men i alla fall vid en tidpunkt som gör det svårt för PU att hinna med att vara förövare. Man kan då välja att tro att dessa personer ljuger eller minns fel eller att PeKr minns fel.
Citera
2021-11-17, 09:53
Medlem
Citat:

Jag ser nu att jag gjort mätningen på kartan där stigen antas ha använts så att den slutar på cykelvägen vid lekplatsen, medan kartan med den längre vägen har jag mätt ända fram till vändplatsen vid cykelvägen, dit Helena ju skulle. Därför blir skillnaden mellan de olika vägarna ännu mindre, ca 175 meter.
MEN. Poängen med kartorna är ju att visa hur lite som skiljde mellan att gå asfalterat och närhet av offentligheten jämfört med att gå en knöglig stig i ett buskigt skogsområde. Det tar ju högst två minuter att gå cirka 175 meter extra.
Jag beklagar att en del andra användare inte klarar av att man flyttar fokus från de senaste 29 årens fastcementerade teorier. Vi vet ju i princip ingenting helt säkert så då kallas det att vidga vyerna. Det finns t ex ingen officiell beskrivning på exakt var ringarna hittades och hur de låg. Det räcker inte med att veta att de hittades i anslutning till där de okända bilspåren fanns. Låg de på höger eller vänster sida om hjulaxeln, eller låg de mitt under? Den exakta placeringen gör att ett mera utvecklat förslag på scenario kan byggas.
Citera
2021-11-17, 09:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Kommentar:
det är mycket känslor och, från vissa, invektiv i diskussionen om HAs väg hem.

Fakta är att vi inte vet om hon någonsin befann sig på stigen. Det som har antagits tala för det är att skorna hittas bredvid denna stig. Men dessa har med all sannolikhet slängts ut på var sin sida av stigen av GM. Om HA åkte bil så menar jag att det är fullt möjligt att hon satt i den vita bilen på väg S på cykelvägen, och att hon död eller levande fanns i bilen när den återvände N. Ringar och cerat kan ha fallit ut när HA + ryggsäck flyttades från passagerarsätet till bakluckan. Skorna placeras ut för att det skall se ut som att HA gick hem (ja, det är konstigt att de slängs ut i terrängen, men det gäller alla scenarion jag känner till!).

Att GM eller någon annan skulle släppt av HA flera hundra meter från hemmet passar dåligt in i både ett sexöverfall- eller hemskjutsning-scenario. Betydligt mer rimligt att köra henne ner till lekplatsen och göra närmanden där, vilket kan ha lett till brottet.

Till sist har vi kvar möjligheten attt brottet skedde någon helt annanstans och att hennes föremål placerades vid stigen på söndagen. Ringarna och ceratet ligger konstigt placerade, men skorna är å andra sidan av allt att döma just utplacerade (slängda), så det är 50/50.
Citera
2021-11-17, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om du vill fundera i nya banor kan du också kanske fundera över hur det kan komma sig att en användare ... trots det producerar en "karta" där stigen slutar vid Hällristningsvägen fast alla insatta vet att stigen mynnade ut på platsen där ringar, cerat och spår i asfalten fanns. Du kan ju också fundera över hur det kommer att samma användare...helt missar var ringarna återfanns och efterfrågar platsen så sent som för några dagar sedan.

Fel ett, se även mitt andra inlägg. På kartan med stigen slutar mätningen vid lekplatsen och inte vid Hällristningsvägen. Det är kartan med mätning av cykelvägen som slutar vid vändplatsen vid Hällristningsvägen. Mätningen är inte för att visa vägarna främst, utan för att visa skillnaden i avstånd mellan de två alternativa vägarna. Det är det sammanhanget kartorna ska sättas.

Fel två, se även mitt andra inlägg. Det finns ingen officiell beskrivning som visar exakt var ringarna hittades och hur de låg i förhållande till varandra, som jag sett, så det är det jag efterfrågar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in