2021-11-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
"tidsnöd på riktigt"? Det låter som en ursäkt i nivå med "hon lovade på facebook"....

Esbjörn hade tre veckor på sig. Det räcker för alla andra, det räcker för honom också. Det är inte många meningar som behöver plitas ner på ett papper. Betydligt färre än de han och hans ombud tillsammans faktiskt åstadkom. Det behövde bara vara rätt meningar. Men icke.

Han har ett team av advokater och ombud snart fler än OJ-simpson hade. Det finns inte en chans i världen att han kan hävda vare sig inkompetens eller tidsnöd med alla dessa avlönade "jurister" och advokater. Tycker han att de är inkompetenta borde han bytt ut dem för länge sedan. Han har haft alla möljigheter. Till och med inför överklagandet kunde han ha valt att be en riktig advokatbyrå med fastighetsrätt som specialitet att företräda honom, istället för en alltiallo med sjörätt på menyn. Då hade överklagandet helt säkert hållt måttet redan från början.
Det är Majkgård som väljer ombud, hon gör vad hon har förstånd till. Jag tror att hon helt enkelt när ett personligt hat mot Ebba Busch eftersom hennes fäbless för att ärva äldre män avslöjats. Det hatet delar hon helt säkert med barnmisshandlare Binninge. Det är lätt att hata och bli rättshaverister, speciellt med Esbjörn Bolins pengar. De genomskådades av de äkta advokaterna så de fick ragga upp sjörövarjuristen i stället. Han kommer att bränna sitt rykte på kuppen, hoppas att han förstår det.
2021-11-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är Majkgård som väljer ombud, hon gör vad hon har förstånd till. Jag tror att hon helt enkelt när ett personligt hat mot Ebba Busch eftersom hennes fäbless för att ärva äldre män avslöjats. Det hatet delar hon helt säkert med barnmisshandlare Binninge. Det är lätt att hata och bli rättshaverister, speciellt med Esbjörn Bolins pengar. De genomskådades av de äkta advokaterna så de fick ragga upp sjörövarjuristen i stället. Han kommer att bränna sitt rykte på kuppen, hoppas att han förstår det.

Du har så klart helt rätt. Jag skrev mer ur ett "officiellt" perspektiv i andemeningen att det är Esbjörn som part som väljer sitt ombud, men självklart är det kommandoran som håller i alla trådar. Kopplingen mellan kommandoran och piraten är redan avslöjad tidigare i tråden, noterade jag.

Den nya juristen verkar vara en person som hoppar på allt som uppenbarar sig. Det framgår ganska tydligt av hans hemsida också. Det är en salig röra av olika saker han ger sig in i. Dock ingenting vad gäller fastighetsrätt och framförallt verkar han huvudsakligen jobba med juridik på helt andra områden än just som ombud vid tvist. Vilket kan förklara varför hans överklgande till domstolen inte är av en sådan kvalitet man normalt skulle förvänta sig av en yrkesman. Han är helt enkelt inte erfaren och saknar vana av att författa dylika inlagor. Han visste inte ens att skicka in fullmakten i original. Ett misstag som Esbjörns ombud upprepat lite för många gånger nu, om jag inte minns helt fel. Det börjar bli inte så lite pinsamt, faktiskt.
2021-11-17, 22:27
Medlem
Citat:
Jag tror att hon helt enkelt när ett personligt hat mot Ebba

Klanen Majkgård på Odalgården och klanen Thor+Busch som lagt under sig halvön öster om Odalgården.
Kanske du har en point där ang Majkgårds hat mot Ebba.
Har det varit strid om den där halvön för länge sedan innan Thor+Busch-klanen bebyggde och bredde ut sig?
Kanske Majkgårds våta dröm är att äga marken på båda sidor om vägen till Thor+Busch-klanens halvö för att visa makt.
Kanske det är en urgammal vendetta som urartat i den här striden :-)

Det har varit en förvånansvärd avsaknad av bygdeskvaller både I tråden och i media.förutom Cuntvells krönika. Man kanske skulle ringa böghataren, antiabortaktivisten och kräket Ruben Agnarsson, som bor i närheten. Han har ju varit desinformationschef hos uffe-puffe Ekman och känner naturligtvis både Ebba och Majkgård.
2021-11-17, 22:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
"tidsnöd på riktigt"? Det låter som en ursäkt i nivå med "hon lovade på facebook"....

Esbjörn hade tre veckor på sig. Det räcker för alla andra, det räcker för honom också. Det är inte många meningar som behöver plitas ner på ett papper. Betydligt färre än de han och hans ombud tillsammans faktiskt åstadkom. Det behövde bara vara rätt meningar. Men icke.

Han har ett team av advokater och ombud snart fler än OJ-simpson hade. Det finns inte en chans i världen att han kan hävda vare sig inkompetens eller tidsnöd med alla dessa avlönade "jurister" och advokater. Tycker han att de är inkompetenta borde han bytt ut dem för länge sedan. Han har haft alla möljigheter. Till och med inför överklagandet kunde han ha valt att be en riktig advokatbyrå med fastighetsrätt som specialitet att företräda honom, istället för en alltiallo med sjörätt på menyn. Då hade överklagandet helt säkert hållt måttet redan från början.

Du vet det där talesättet "om kartan och verkligheten, osv osv" ?

Jag kan tänka mig att Svea Hovrätt (SH) inte vill vara den instans som få klä skott för något eventuellt misstag i processen hittills. Har Uppsala Tingsrätt gjort ett fel, så är det ju, noga taget, SH som skall rätta till detta,

Det handlar nog om billighet och att "vilja göra det större rätta" snarare än att rida på bestämmelserna för att slippa reda ut det hela.

Givet omständigheterna kan det verkligen vara så att Esbjörn har soffkuddens egenskap, att formas efter den som senast satt på honom. Det SKULLE ju kunna vara så att Esbjörns invändning varit falsk (då har Behm m fl rätt, de talat honom till rätta och stadfästelsen är korrekt dömd) eller så har någon annan påverkat Esbjörn att kasta in ett överklagande, och ordnat "hjälp" med detta.

Det här med att Esbjörns jurister verkar centrerade runt RO och samtidigt så uppenbart processovana är litet märkligt, kanske inte så litet.
Senast redigerad av Bergakungen 2021-11-17 kl. 22:44.
2021-11-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du vet det där talesättet "om kartan och verkligheten, osv osv" ?

Jag kan tänka mig att Svea Hovrätt (SH) inte vill vara den instans som få klä skott för något eventuellt misstag i processen hittills. Har Uppsala Tingsrätt gjort ett fel, så är det ju, noga taget, SH som skall rätta till detta,

Det handlar nog om billighet och att "vilja göra det större rätta" snarare än att rida på bestämmelserna för att slippa reda ut det hela.

Fortsatt märkliga kommentarer tycker jag. Det skall vara lagar och regler som gäller, inte om att inte vilja klä skott eller vilja göra det större rätta eller rida på bestämmelser för att slippa något.

Överklagandet skall vara inlämnat i rätt tid, och det skall innehålla de delar som klart och tydligt specificerats i samband med domen. Det går att komplettera. Observera "komplettera".
Det skall inte gå att inkomma med hela överklagandet senare. Men det är precis vad Esbjörn bad om, och tilläts.

Det korrekta hade varit att göra precis som Lantmäteriet gjorde, notera att ansökan/överklagandet inte är tillräckligt komplett för att accepteras. Det går nämligen utmärkt att komplettera även en lagfartsansökan. Men det förutsätter att den första ansökan är tillräckligt komplett. Det var den inte i Ebbas fall, och på samma vis är inte Esbjörns överklagande tillräckligt komplett.

Citat:
Givet omständigheterna kan det verkligen vara så att Esbjörn har soffkuddens egenskap, att formas efter den som senast på honom. Det SKULLE ju kunna vara så att Esbjörns invändning varit falsk (då har Behm m fl rätt, de talat honom till rätta och stadfästelsen är korrekt dömd) eller så har någon annan påverkat Esbjörn att kasta in ett överklagande, och ordnat "hjälp" med detta.

Det kan ha varit precis hur som helst. Oavsett hur det var, så skulle ett tillräckligt komplett överklagande ha landat hos UT senast 8/11, inte ett brev i tre delar som sa - Jag vill överklaga för jag är missnöjd, och nu vill jag ha dubbla tiden för att kunna skicka in det jag borde ha skickat in idag.

Nej, det räcker inte. Och det borde SH ha insett.

Citat:
Det här med att Esbjörns jurister verkar centrerade runt RO och samtidigt så uppenbart processovana är litet märkligt, kanske inte så litet.

Det hänger väl ihop med att kommandoran tror att allt blir bäst med folk som hon tror att hon kan styra som marionetter. Därför anlitar hon ingen som hon inte har kontroll över, eller tror att hon har kontroll över. Tror jag. Hade hon varit smart hade hon sett till att Esbjörn fick den allra bästa fastighetsavdokaten som hade gått att uppbringa. Det hade han behövt. Från dag ett. Och vem vet hur det hela hade sett ut, om hon hade ordnat en sådan åt honom. Då hade kanske Esbjörn ställt upp på det där mötet med Ebba där de hade kommit överens om hur affären skulle avslutas till bägges belåtenhet, redan förra hösten. Det tror jag är vad som hade hänt. DOck hade nog kommandoran inte varit så nöjd med den lösningen, och det var väl därför hon redan från början såg till att Esbjörn inte fick en riktig advokat. När han väl fick en advokat, om än inte "riktig" i andemeningen att de inte hade fastighetsjuridik på sitt bord, så var det ju precis så det gick också.
2021-11-17, 23:40
Medlem
Kämpendahls avatar
Det är minst sagt underhållande att läsa domen och fundera lite över vad i stadfästelsen Esbjörn tycker är fel, som han via ombud ska delge hovrätten . Stadfästelsen/domen grundas på det förlikningsavtal som Esbjörn själv skrev under, som han hävdar skedde med tvång. Notera särskilt punkt 3 i domen

"3. Esbjörn Bolin åtar sig att ej framföra invändning mot att lagfart beviljas och ej heller
överklaga Lantmäteriets beslut om lagfart för Ebba Busch."

Esbjörn (eller de som styr honom) verkar vara årets rättshaverist. Men med tanke på vad hovrätten skrev att de ville ha kompletterat med så krävs ett under om Esbjörns jurist ska lyckas få till det. Esbjörn har som bekant själv godkänt och skrivit under förlikningsavtalet som sedan stadfästs vid tingsrätten. Den stadfästelsen har alltså Esbjörn sedan överklagat och nu återstår bara att övertyga hovrätten om att domen är fel

Domslutet som Esbjörn nu överklagat

1. Ebba Busch har bättre rätt än Esbjörn Bolin till fastigheterna Uppsala Marielund 4:77
och 7:1.

2. Inom fem vardagar från dagen för denna dom ska Ebba Busch till Esbjörn Bolin betala
resterande köpeskilling enligt parternas fastighetsöverlåtelseavtal av den 20 augusti 2020
– 3 510 000 kr – och Esbjörn Bolin ska till Ebba Busch överlämna undertecknat och
bevittnat köpebrev i original. Betalningen ska erläggas till klientmedelsbankgiro i Hestra
Advokatbyrå 330–7915.

3. Esbjörn Bolin åtar sig att ej framföra invändning mot att lagfart beviljas och ej heller
överklaga Lantmäteriets beslut om lagfart för Ebba Busch.

4. Genom denna förlikning är parternas mellanhavanden med anledning av tvisten slutligt
reglerade.

5. Vardera parten ska svara för sin rättegångskostnad med anledning av tvisten och den
stadfästa förlikningen.
2021-11-18, 02:06
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är minst sagt underhållande att läsa domen och fundera lite över vad i stadfästelsen Esbjörn tycker är fel, som han via ombud ska delge hovrätten . Stadfästelsen/domen grundas på det förlikningsavtal som Esbjörn själv skrev under, som han hävdar skedde med tvång. Notera särskilt punkt 3 i domen

"3. Esbjörn Bolin åtar sig att ej framföra invändning mot att lagfart beviljas och ej heller
överklaga Lantmäteriets beslut om lagfart för Ebba Busch."

Esbjörn (eller de som styr honom) verkar vara årets rättshaverist. Men med tanke på vad hovrätten skrev att de ville ha kompletterat med så krävs ett under om Esbjörns jurist ska lyckas få till det. Esbjörn har som bekant själv godkänt och skrivit under förlikningsavtalet som sedan stadfästs vid tingsrätten. Den stadfästelsen har alltså Esbjörn sedan överklagat och nu återstår bara att övertyga hovrätten om att domen är fel

Domslutet som Esbjörn nu överklagat

1. Ebba Busch har bättre rätt än Esbjörn Bolin till fastigheterna Uppsala Marielund 4:77
och 7:1.

2. Inom fem vardagar från dagen för denna dom ska Ebba Busch till Esbjörn Bolin betala
resterande köpeskilling enligt parternas fastighetsöverlåtelseavtal av den 20 augusti 2020
– 3 510 000 kr – och Esbjörn Bolin ska till Ebba Busch överlämna undertecknat och
bevittnat köpebrev i original. Betalningen ska erläggas till klientmedelsbankgiro i Hestra
Advokatbyrå 330–7915.

3. Esbjörn Bolin åtar sig att ej framföra invändning mot att lagfart beviljas och ej heller
överklaga Lantmäteriets beslut om lagfart för Ebba Busch.

4. Genom denna förlikning är parternas mellanhavanden med anledning av tvisten slutligt
reglerade.

5. Vardera parten ska svara för sin rättegångskostnad med anledning av tvisten och den
stadfästa förlikningen.
Det du tycker är underhållande tycker andra är beklämmande - inte själva innehållet utan just det att du tycker det är underhållande att en gammal åldring blir så dragen vid näsan. Hur fan är ni funtade ni som gottar er mer å mer i hur Esbjörn förnedras. Det spelar liksom ingen roll att han har sig själv att skylla för sin belägenhet. Det är lika makabert beklämmande det som sker med den gamle....att det skrattas åt hans olycka. Nä inte åt Ebba fastän just hon är hans olycka - hon hedras o äras istället för det som sker, man formligen högaktar henne för hennes bedrift
2021-11-18, 02:30
Medlem
Citat:
I denna organisation bestående av tidigare dömda vålds- och sexualbrottslingar har även Bolins generalfullmaktshavare Pernroth varit aktiv. Så det finns ingenting som är omöjligt i denna soppa.
Har för mig att jag läste någonstans att hon var med där för att hon var den enda som inte var dömd för något, vilket var praktiskt..

Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Med inte mindre än tre (3) namntackningar bekräftar Esbjörn Bolin att han sålt sitt hus, köpeavtalet, förlikningen och köpebrevet. Förlikningen och köpebrevet är undertecknat under överinseende av hans egen advokat Berg och hans generalfullmaktinnehavare Monica Pernroth-Lullma.

Ser man till de som verkar varit på Esbjörns sida , och vad som påstås/framstår runt dessa så blir det ju i sammanhanget lite intressant att den som har en generalfullmakt i sin ägo "aktivt" här medverkar till att avsluta affären och bli av med huset.

Den röda tråden genom hela soppan är ju att Esbjörn INTE vill skiljas från huset. Varför är oklart.
Går vi på linjen att han ville ha kvar det av sentimentala skäl sina sista år så borde MPL agerat därefter.
Sett ur en strikt ekonomisk vinkel kanske det är en chansning. Fastigheten har ju ett visst värde, men ju längre huset står utan skötsel så ökar risken att det till slut är bortom räddning. Då har man en tomt med ett rivningsobjekt med tillhörande skrotupplag (antar att det är där några av Esbjörns 4 fordon står och rostar sönder) som man skall försöka avyttra.
(Det kan ju dessutom vara så jävligt att just det här området är ett helvete att få bygglov i)

Går vi på den påstådda linjen att Majkgård suktade efter att få ärva huset och MPL var med på noterna så borde hon även där agerat för att skulle vara kvar i Esbjörns ägo.
Dock kan det ju även här varit så att de tillslut insåg att det började kosta för mycket.

jag har en högst personlig teori: Det dyker upp en värdering, en besiktning + att uppgifter om husets skick börjar florera i media. Jag antar att det bara var en tidsfråga innan det skulle dimpa ner ett föreläggande från kommunen om att röja upp tomten

Citat:
Sakta i backarna nu kära vänner.

Esbjörns ombud angav redan i överklagandet som kom in i sista minuten, att det behövde kompletteras, samt ansökte om anstånd med detta till den 26/11.

Senfärdighet och förhalning är ju lite av ett återkommande tema från team-Esbjörn

Citat:
Tur att Ebba har Säpo-beskydd ...

Undras om de är riktigt på det klara med det
Jag misstänker att personskyddet har kört ett par varv av "Who is Who" runt detta och har en fin akt någonstans.
Senast redigerad av rhdf 2021-11-18 kl. 02:46.
2021-11-18, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det du tycker är underhållande tycker andra är beklämmande - inte själva innehållet utan just det att du tycker det är underhållande att en gammal åldring blir så dragen vid näsan. Hur fan är ni funtade ni som gottar er mer å mer i hur Esbjörn förnedras. Det spelar liksom ingen roll att han har sig själv att skylla för sin belägenhet. Det är lika makabert beklämmande det som sker med den gamle....att det skrattas åt hans olycka. Nä inte åt Ebba fastän just hon är hans olycka - hon hedras o äras istället för det som sker, man formligen högaktar henne för hennes bedrift
Vem har förnedrat Esbjörn? Är det Ebba Busch eller Johann Binninge? Tänk efter innan du svarar.
2021-11-18, 06:41
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun

Har ställt dessa frågor ett flertal gånger och, tror att det nu är Esbs tredje ombud som jag ställer dessa frågor om:
-Är det rätt och moraliskt att Esbs eget ombud demensförklarat honom?
-Är det rätt och moraliskt av Esbs ombud att fortsätta att driva en process efter att den är utsiktslös att vinna?
-Är det rätt och moraliskt av Esb och Esbs ombud att fortsätta driva processen om fastigheten, då de själva i inlagor visat på avtalets giltighet (ej dement, rimligt pris mm), och att Esb en dag kommer att få betala antagligen väsentliga belopp för ett uselt försvar som varit utan utsikt att vinna nu under lång tid?
-På vilket sätt tillvaratas Esbs intresse av att denna process fortsätter?

Trots detta så finns det ombud (inte advokater längre) som är villiga att mjölka Esb på ytterligare pengar, och en klick människor som ivrigt hejar på att Esb ska fortsätta en utsiktslös process, och det känns inte som att det är omvårdnaden om Esb som är det primära för dessa.
2021-11-18, 07:12
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Vem har förnedrat Esbjörn? Är det Ebba Busch eller Johann Binninge? Tänk efter innan du svarar.

Rätt svar är väl, Ebba Busch i stort, DU och dina lekkamrater här inne i smått.
2021-11-18, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Rätt svar är väl, Ebba Busch i stort, DU och dina lekkamrater här inne i smått.
Jag skulle vilja rekommendera dig att Googla runt lite och se hur Ebba Busch jämfört med Johann Binninge har beskrivit Esbjörn Bolin. Granska även handlingarna i fallet och se vilken av parterna som förgäves har sökt dialog för att lösa tvisten utan rättegång.

Jag tror att du kommer att ha problem med detta eftersom du drivs av dina egna motiv. Övriga som är läskunniga och öppna för att ta till sig fakta kommer snabbt att konstatera att Binninges beskrivning av Esbjörn Bolin har skapat den största nidbilden som det överhuvudtaget är möjligt, det är även han och Majkgård som i samförstånd har saboterat alla möjligheter till en dialog som hade kunnat lösa tvisten för ett år sedan. Det som nu sker är bevis och facit på detta. Med ett nytt ombud så driver man vidare en helt meningslös konflikt.

Detta gynnar inte på något som helst sätt Esbjörn Bolin, de förbrukar hans pengar och använder honom som redskap för sitt hat. De utnyttjar hans godtrogenhet för att använda honom som ett medel för sina egna syften.

Det är förnedrande gentemot Esbjörn Bolin och kommer att befläcka hans rykte för resten av hans livstid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in