2021-11-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Alltså när jag skriver intelligens menar jag inte "IQ-tester", utan syftar på våra mentala kapaciteter. Jag behöver inget IQ-test för att dra slutsatsen att barn, generellt sett, besitter en inte lika fullt utvecklad mental kapacitet som en vuxen. rimligt??
Företagsstyrelseledamöter saknar konsekvenstänkande helt, vad anser du att de ska ha för rättigheter? Och varför skulle mental förmåga korrelera negativt med språkinlärningsförmåga? Dra inget nonsens om språkinstinkter eller universell grammatik för det skulle inte gå att leva med tillräckligt mycket funktionellt DNA för det.
Citera
2021-11-17, 23:02
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Det tror jag absolut. Dagen en råtta börjar prata skulle det startas mängder med etiska och juridiska råd. Det skulle dock krävas mer än att de kunde kommunicera smått via tecken eller knappar med en skötare som gorilla Koko. Men om de pratade flytande engelska skulle det bli hus i helvete.

Det närmaste realistiska vi har är väl utomjordingar eller Artificiell Intelligens.
AI är en kul debatt. Jag tror det kan va ganska lätt att se en dator som icke-liv upp till en viss punkt där de blir fööör mänskliga för att man ska kunna stå emot, typ om det uppdagas att en uppskattad person som Tom Hanks visar sig va en dator - då skulle det vara svårt att se den som "bara en dator"
Håller med verkligen.. För mig verkar intelligens, eller rationalitet, ha ett visst egenvärde. Inte alltid, men i många aspekter av samhället.
Citera
2021-11-17, 23:04
Medlem
Citat:
Att barn inte kan efter sin egen vilja ingå avtal, utan sin förmyndares godkännande, det stämmer. Men varför ser lagen ut så? Vrf kan inte barnet göra det beslutet själv?
Varför tror du att man satt åldersgränsen vid 18 år för att ta körkort?

som sagt genuint intresserad av ditt svar här..
Ingen hjärnscanning kan se skillnad mellan en sjuttonårig hjärna och en artonårig hjärna. Det är lättare att i scanning se skillnad mellan en artonårig hjärna och en tjugofemårig hjärna än att se skillnad mellan en trettonårig hjärna och en artonårig hjärna. Det är därmed inte hjärnan som säger 18.
Citera
2021-11-17, 23:07
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare
Företagsstyrelseledamöter saknar konsekvenstänkande helt, vad anser du att de ska ha för rättigheter? Och varför skulle mental förmåga korrelera negativt med språkinlärningsförmåga? Dra inget nonsens om språkinstinkter eller universell grammatik för det skulle inte gå att leva med tillräckligt mycket funktionellt DNA för det.
Om vissa företagsledamöter saknar konsekvenstänkande så borde de kanske bytas ut mot någon som har konsekvenstänkande, eller?

Jo, vissa mentala funktioner fungerar bättre hos ett barn, hjärnans plasticitet etc. Men när det kommer till intelligens, rationellt beslutsfattande, social kompetens etc. verkar ett barns förmågor inte vara lika utvecklade som hos en vuxen, isn't that so?
Citera
2021-11-17, 23:07
Medlem
Citat:
Håller med verkligen.. För mig verkar intelligens, eller rationalitet, ha ett visst egenvärde. Inte alltid, men i många aspekter av samhället.
Missade du handikapprättsparollen "we require and demand a concept of person that is not based on a certain set of abilities"?
Citera
2021-11-17, 23:08
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ingen hjärnscanning kan se skillnad mellan en sjuttonårig hjärna och en artonårig hjärna. Det är lättare att i scanning se skillnad mellan en artonårig hjärna och en tjugofemårig hjärna än att se skillnad mellan en trettonårig hjärna och en artonårig hjärna. Det är därmed inte hjärnan som säger 18.
Okej, men varför är inte åldersgränsen för körkort 5 år??
Citera
2021-11-17, 23:11
Medlem
Citat:
Om vissa företagsledamöter saknar konsekvenstänkande så borde de kanske bytas ut mot någon som har konsekvenstänkande, eller?
HR som följer dagens lagar och regler gör tvärtom.

Citat:
Jo, vissa mentala funktioner fungerar bättre hos ett barn, hjärnans plasticitet etc. Men när det kommer till intelligens, rationellt beslutsfattande, social kompetens etc. verkar ett barns förmågor inte vara lika utvecklade som hos en vuxen, isn't that so?
Hela konceptet om en negativ korrelation mellan konsekvenstänkande och plasticitet är absurd eftersom tankar om hypotesers konsekvenser förbättrar möjligheten att falsifiera dem och därmed plasticiteten.
Citera
2021-11-17, 23:13
Medlem
Citat:
Okej, men varför är inte åldersgränsen för körkort 5 år??
Tror du att det finns en särskild anledning till alla lagar?
Citera
2021-11-17, 23:17
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Tror du att det finns en särskild anledning till alla lagar?
Ja, det kallas förarbeten. Eller menar du att vi drog lott om åldersgränsen för att inneha körkort? Åldersgränsen kunde lika gärna blivit 5 år haha?

Okej time to go to bed, tror jag fått dig lite att tänka på iaf. God natt
Citera
2021-11-17, 23:29
Medlem
Vi har redan ett system i vilket mord i regel bedöms hårdare desto intelligentare offret är. Inte på individnivå, men på artnivå. Att döda djur med väl utvecklad intelligens (under olagliga former) straffas hårdare än att döda djur med mindre utvecklad intelligens. Att döda djur med en mycket enkel hjärna, så som insekters, är inte olagligt alls.
Citera
2021-11-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Vi har redan ett system i vilket mord i regel bedöms hårdare desto intelligentare offret är. Inte på individnivå, men på artnivå. Att döda djur med väl utvecklad intelligens (under olagliga former) straffas hårdare än att döda djur med mindre utvecklad intelligens. Att döda djur med en mycket enkel hjärna, så som insekters, är inte olagligt alls.
Artskydd av utrotningshotade arter tar ingen hänsyn till intelligens, det är lika olagligt att döda en noshörning som att döda en schimpans. Djurplågerilagen (som i vissa länder som Tyskland visst omfattar insekter) straffbeläggs inte dödandet i sig utan vissa sorters lidande och det är kännande och inte tänkande som nämns i lagarnas förarbeten. Och inget förarbete till en lag om mord på människor nämner offrets intelligens.
Citera
2021-11-17, 23:54
Medlem
Citat:
Ja, det kallas förarbeten. Eller menar du att vi drog lott om åldersgränsen för att inneha körkort? Åldersgränsen kunde lika gärna blivit 5 år haha?

Okej time to go to bed, tror jag fått dig lite att tänka på iaf. God natt
Halmgubbar och falska dikotomier kan du komma med. Trafiksäker körning handlar inte ens om att tänka på långsiktiga konsekvenser, en krock sker på sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in