2021-11-17, 21:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja gå i snabb takt i 60m är väl inga problem på 2min...

Det fixar man på 25sek...

Löjligt av GW ...

Det är bara 40m från Scandiaentren till mordplatsen.
SE stämplade ut 23.19. Palme sköts 23.21.30.

40 meter på uppåt 2 1/2 min….
Med den gode LGWP kanske inte själv går så raskt?
Citera
2021-11-17, 21:47
Medlem
Draifoss avatar
Av förhöret med Ålandskvinnan (hon som alltså kan ha varit först ut med SE-teorin) förstår man att det var när hon läste vad SE sade i Expressen den 7/4 1986 som polletten trillade ned för henne. Finns det någon länk till den artikeln?
Senast redigerad av Draifos 2021-11-17 kl. 22:26.
Citera
2021-11-17, 21:54
Medlem
Citat:
Så det är två personer på Bohemia som pekar ut Engström 1986 ?

Två kvinnor uppger ett signalement som eventuellt kan överensstämma med SE,om jag uppfattat saken rätt.
Ursprungligen kan det där bättre än mig.
Är väl ett av Lars Borgnäs favorituppslag nuförtiden.
Citera
2021-11-17, 21:57
Medlem
colis avatar
Vi kanske ska skippa tjafset i tråden nu? Det är bara tröttsamt!

Vi som tror - och de som inte tror - att Engström är vår man - hur kan man komma vidare?

Kan Engströms dåvarande hustru Margareta känt till mer än hon sagt?
Hon är 84 år idag, bor kvar i samma lägenhet hon flyttade till i mars 1999 efter skilsmässan från Stig. Hon verkar klar och redig i de intervjuer där hon uttryckt sin åsikt om Netfixserien.
Hon fick frågan av de senaste utredarna om hon veckan efter mordet hade ringt samtalet (-n?) som anonymt uppgav ett helt annat signalement än hur Stig var klädd, möjligen för att vilseleda.

Men hon svarade kort efter några sekunders tystnad. -”Nej. Nu vill jag inte prata mer” och la på .

Vet eller anade hon mer? Skulle hon kunna intervjuvas eller förhöras mjukt av utredarna och berätta?

Borde man söka efter ett vapen runt den stuga Engströms vistades i veckan efter mordet i Idre?
Citera
2021-11-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Gjorde inte GM en cirkel runt kroppen, motsols, innan han begav sig mot vänster sida av barackerna? Han kan då ha konstaterat att något avslutande skott inte behövdes.

LP förefaller ha varit helt ointressant för GM och han brydde sig inte om att dölja ansiktet.

Visst, SE-teorin kan hålla om det gäller en totalt bindgalen herre som agerar i fullt raseri. Men det kontrollerade och effektiva tillvägagångssättet och den till synes förutbestämda flyktvägen indikerar något annat.

Om GM inte var hemmahörande i Sverige så spelade det väl ingen större roll om han blev sedd?

Lokalkännedomen tycks dock ha varit god, så GM måste ha spenderat en hel del tid i Stockholm.

P.S. Vill man som proffs verkligen att det ska skrika hemlig agent om agerandet, med ljuddämpare, o.s.v.?

Bindgalen eller raseri/hat handlar det nog inte om då personen hade skjutit fler skott i så fall mot Palme när han låg på marken. Det lutar snarare åt en impuls och snabbt stressat agerande där personen även avlossar skott mot LP och missar. Ett proffs hade skjutit fler skott då det bara tagit någon sekund extra (eller hade proffset inte råd med fler kullor) i antingen kropp/huvud etc för att försäkra sig att man lyckats döda/öka sannolikheten att personen ska avlida.

Ett proffs hade givetvis valt en annan plats t.ex väntat vid parets bostad etc där det finns färre vittnen och dödat båda tyst så de hade haft gott om tid att komma undan innan någon larmar. Ett proffs hade även kunnat låtsas att det var ett rån och under pistolhot i ryggen tvingat paret till en mer undanskymd plats/gränd etc och avslutet uppdraget där. (Eller fått det att se ut som ett rånmord genom att ta ägodelar osv)

Antingen var det en amatör som var värvad av proffs eller en amatör som tog tillfället i akt (motivet kan vara hat, viljan att bli känd (som John Lennon mördaren) eller en helt ogenomtänkt impuls)

Hela tillvägagångsättet talar för en impulsstyrd amatör som tog tillfället i akt enligt mig.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2021-11-17 kl. 22:24.
Citera
2021-11-17, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Vi som tror - och de som inte tror - att Engström är vår man - hur kan man komma vidare?

Hon är 84 år idag, bor kvar i samma lägenhet hon flyttade till i mars 1999 efter skilsmässan från Stig. Hon verkar klar och redig i de intervjuer där hon uttryckt sin åsikt om Netfixserien.
Hon fick frågan av de senaste utredarna om hon veckan efter mordet hade ringt samtalet (-n?) som anonymt uppgav ett helt annat signalement än hur Stig var klädd, möjligen för att vilseleda.

Men hon svarade kort efter några sekunders tystnad. -”Nej. Nu vill jag inte prata mer” och la på .

Vet eller anade hon mer? Skulle hon kunna intervjuvas eller förhöras mjukt av utredarna och berätta?

Borde man söka efter ett vapen runt den stuga Engströms vistades i veckan efter mordet i Idre?

Skulle jag leta efter vapnet uppe i Dalarna, sätter jag min peng på Mörkrets Camping, den har en anrik historia, har ett naturreservat, gamla militära anläggningar, Sveriges största vattenfall, osv.
Finns några mindre åar och sjöar omkring platsen, som SE kan ha dumpat vattnet. Ligger inte långt ifrån där de hyrde stugan i Kringelfjorden.
Citera
2021-11-17, 22:08
Medlem
Citat:
Det är bara 40m från Scandiaentren till mordplatsen.
SE stämplade ut 23.19. Palme sköts 23.21.30.

40 meter på uppåt 2 1/2 min….
Med den gode LGWP kanske inte själv går så raskt?

Det finns ett väldigt stort hål i scenariot att SE träffade på LOP och var GM.

Om SE gick ut 23:20 så hade han missat LOP och gått före dem.

Sedan om SE gick ut 23:21 hade han inte hunnit ifatt dem.

LOP promenerade i vanlig promenadtakt. Det räcker med att de var 15 meter framför SE när han klev ut så hade han inte hunnit ikapp dem innan korsningen.

Hur får TP och KP ihop detta?

Tänker de att SE såg dem när han klev ut och snabbt gick om dem och stannade till vid Dekorima och väntade in dem?

Jag får inte ihop det. De var medelålders och gick ungefär lika snabbt.

Var träffade SE på LOP?

Han kan inte ha känt igen dem bakifrån. Han måste ha sett dem komma norrifrån på nära håll när han klev ut i så fall. Om han gick om dem måste SE stannat till vid Dekorima.

Men de bästa vittnena säger att GM tydligt tittade ned mot LP och var runt 190 cm. Mörkblå jacka, äldre modell. Var barhuvad och hade mörkt hår. Absolut inte keps. 30-40 år beroende på löpstilen. Tog två trappsteg i taget.

Det går inte att nagla fast SE som GM enligt några av vittnesuppgifterna från mordplatsen.
Senast redigerad av DrMurdoch 2021-11-17 kl. 22:17.
Citera
2021-11-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Två kvinnor uppger ett signalement som eventuellt kan överensstämma med SE,om jag uppfattat saken rätt.
Ursprungligen kan det där bättre än mig.
Är väl ett av Lars Borgnäs favorituppslag nuförtiden.

Ok låt säg att dessa vittnen "pekar" ut Engström med signalement..

Engström påstår att han sprungit i gränden...

Då är ju Engström misstänkt även om han är oskyldig väl ?

Alltså Polisen måste ju varit sjukt nyfikna på Engström då ?
Citera
2021-11-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Det finns ett väldigt stort hål i scenariot att SE träffade på LOP och var GM.

Om SE gick ut 23:20 så hade han missat LOP och gått före dem.

Sedan om SE gick ut 23:21 hade han inte hunnit ifatt dem.

LOP promenerade och vanlig promenad takt. Det räcker med att de var 15 meter framför SE när han klev ut då hade han inte hunnit ikapp dem innan korsningen.

Hur får TP och KP ihop detta?

Tänker de att SE såg dem när han klev ut och snabbt gick om dem och stannade till vid Dekorima och väntade in dem?

Jag får inte ihop det. De var medelålders och gick ungefär lika snabbt.

Var träffade SE på LOP?

Han kan inte ha känt igen dem bakifrån. Han måste ha sett dem komma norrifrån på nära håll när han klev ut i så fall. Om han gick före dem måste SE stannat till vid Dekorima.

Men de bästa vittnena säger att GM tydligt tittade ned mot LP och var runt 190 cm. Mörkblå jacka, äldre modell. Var barhuvad och hade mörkt hår. Absolut inte keps. 30-40 år beroende på löpstilen. Tog två trappsteg i taget.

Det går inte att nagla fast SE som GM enligt vittnesuppgifterna.

Om Engström kommer ut 23:21 så passerar väl LOP just utanför Skandia ju...

Även om Engström kommer ut några sekunder innan så ser han väl LOP som är på väg emot honom...

Vad är konstigt menar du ?
Citera
2021-11-17, 22:13
Medlem
Citat:

Enligt Netflix serien sa hon " Nej, är vi klara nu?".

Enligt varken första exfrun eller sista exfrun så kan SE varit GM.
Trots 50 miljoner i potten.
Citera
2021-11-17, 22:18
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Gjorde inte GM en cirkel runt kroppen, motsols, innan han begav sig mot vänster sida av barackerna? Han kan då ha konstaterat att något avslutande skott inte behövdes.

LP förefaller ha varit helt ointressant för GM och han brydde sig inte om att dölja ansiktet.

Visst, SE-teorin kan hålla om det gäller en totalt bindgalen herre som agerar i fullt raseri. Men det kontrollerade och effektiva tillvägagångssättet och den till synes förutbestämda flyktvägen indikerar något annat.

Om GM inte var hemmahörande i Sverige så spelade det väl ingen större roll om han blev sedd?

Lokalkännedomen tycks dock ha varit god, så GM måste ha spenderat en hel del tid i Stockholm.

P.S. Vill man som proffs verkligen att det ska skrika hemlig agent om agerandet, med ljuddämpare, o.s.v.?

Nej det går faktiskt inte redan efter några sekunder att avgöra att ”avslutande skott inte behövdes” på någon som är skjuten med ett skott i ryggen. Man kan blöda enormt, falla ihop, men ändå räddas, framförallt när det som i Palmes fall tog bara 10-15 minuter innan han var på Sabbatsbergsakuten.
Nu tog kulan olyckligt, men hade exempelvis bara lungvävnaden trasats sönder i kulans väg, hade han överlevt.
Inget proffs med uppdrag att eliminera Palme hade lämnat offret med bara ett skott i ryggen
Detta var därför sannolikt utfört av en amatör.

Klart är ju också att efter ett statsministermord i västvärlden kommer en gärningsmans signalement publiceras i de flesta av världens länder. Man är inte anonym och skyddad och därför inte behöver dölja sitt ansikte för att man inte är hemmahörande i Sverige. Dessutom om man blir gripen - blir man ju lätt identifierad av de svenska vittnena.

Jag vet faktiskt inte om skytten tog en lov runt Palme efter skotten innan språngmarsch. Jag tror inte att det har omnämnts, men jag är osäker.
Citera
2021-11-17, 22:22
Medlem
Citat:
Om Engström kommer ut 23:21 så passerar väl LOP just utanför Skandia ju...

Även om Engström kommer ut några sekunder innan så ser han väl LOP som är på väg emot honom...

Vad är konstigt menar du ?

Går han ut 23:21 är han före dem.

Skotten sköts 23:21:20

Verkar som ingen funderat över det. De gick i ungefär samma fart.
Räcker med 10-15 meters avstånd så hade LOP varit före eller efter.

Med tanke på det och vittnesuppgifter väntade GM vid Dekorima.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in