2021-11-17, 22:14
Medlem
Gott, kombinera vaccinpassen med brotts- och misstankeregistret sen kör vi 💪
Citera
2021-11-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Du vet inte ett dugg om ifall du varit smittbärare utan symptom.
Du kan vara det, alla i din omgivning dör tack vare dig
Citera
2021-11-17, 22:16
Bannlyst
det är bara att poppa popcornen och invänta....

sprutludrena börjar ju kollapsa hög och vänster men ändå så ska folk banne mig vaccineras. sjukt! kan inte ens föreställa mig ångesten dom vaccinerade har nu som ångrar sig.

nu vill dom ta med sig resten ner i graven...

och fortfarande fattar folk inte vem boven är....staten.

men lite roligt ändå...efter alla selfies, giftinsprutade anknäbbar och hjärndött festande så verkar samhället nått någon topp. det här är höjden av den moderna idiotin.

vad som kommer härnäst blir spännande att se. poppa popcornen!
Citera
2021-11-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.svtplay.se/video/31743666/aktuellt/aktuellt-17-nov-21-00-4?position=135&id=8zJV4J2

2 min 20 sek in i klippet ett äldre par som tror dom är på säkra sidan om dom sitter bland andra fullvaccinerade.

Fullvaccinerade smittas ju ändå

Okunskap, men can't blame them. Läser de tidningen vilket jag får anta att de gör så matas de dagligen med att ovaccinerade är ett problem och sprider smitta.

Bara definitionen "ovaccinerad" är ett problem. En ovaccinerad person i Sverige är något av följande

* Du har inte vaccinerat dig och inte genomgått infektion
* Du har inte vaccinerat dig men genomgått infektion
* Du har inte genomgått infektion men tagit 1 dos vaccin
* Du har genomgått infektion och tagit 1 dos vaccin
* Du har inte genomgått infektion men tagit 2 doser vaccin varav det inte gått 14 dagar sedan senaste dosen.
* Du har genomgått infektion och tagit 2 vaccindoser men det har inte gått 14 dagar sedan senaste dosen.

Jag skulle säga att endast det första alternativet utgör större smittorisk (smittas gör vi nog allihopa). Hur många procent av befolkningen kan det motsvara?
Citera
2021-11-17, 22:17
Medlem
1600 inlägg på så kort tid 😮 Jag läste de 40 första och det var väl uppskattningsvis 1-2 vaccinerade samt 35 mycket aggressiva angrepp från antivaxare. Det är den normala uppdelningen, med massivt hat från antivaxarna.

Det jag finner märkligt är att det finns ett sådant förödande och brinnande hat i en fråga som jag personligen tycker är helt ointressant. Det finns en pandemi och det finns vaccin, som dessutom visat sig kraftfullt. Jag ser inga problem?
Citera
2021-11-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Jag känner till konceptet vaccin, och man har pga mRNA Sars Cov2 vaccinen fått ändra definitionen från att skydda mot sjukdomen (som tex Tub vaccinet gör) till att mildra symptom.
Vanliga välprovade vaccin ”läcker inte”. Dvs antalet ”break trough” infektioner är minimala, tex ger Priorix 97-99% skydd, något som ger gruppimmunitet vid ungefär 80% vaccinationsgrad.

mRNA vaccinen kan aldrig ge gruppimmunitet av två orsaker; den läcker som en såll, man blir inte ens immun på individnivå. Samt att coronavirus ”hoppar” hyfsat lätt mellan arter, C19 kom jo ursprungligen från en fladdermus?
Så för att vaccinera 80% av populationen som kan få C19, så får man nog ta turen in i Borneos jingel för att vaccinera största delen av primaterna som lever där, samt hjortflockorna på skånska höglandet.

Det är skillnad på vaccin och vaccin, mRNA vaccinen som finns nu är riktig usla, annars hade vi varit klar med covid redan i somras när naturliga immuniteten+vaccinerade immuniteten passerade 80%.

Lugn dig med påhoppen, det får dig framstå som oseriös.
Jag nöjer mig med att antalet sjukhusinläggningar och dödsfall i Covid 19 minskat kraftigt i Sverige sedan vi började vaccinera mot det.
Citera
2021-11-17, 22:18
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Att Sverige för närvarande har relativt till andra länder i västvärlden otroligt låg smittspridning, trots att Sverige i särklass är det land som haft minst åtgärder för att förhindra just smittspridning, visar just hur pass totalidiotisk den Corona-politik som förs i västvärlden är. Sverige fungerade tidigare som kontrollgrupp och resultatet var förödande för vaxxpass- och lockdown-förespråkarna, då detta otvetydigt visade att vaxxpass och lockdowns inte bara är meningslösa utan rent av kontraproduktiva och skadliga. Lösningen på problemet är det som hände i dag; att införa vaxxpass och i förlängningen säkerligen lockdowns även i Sverige och på så vis eliminera kontrollgruppen.

Ja och nej menar skogsmaran. En del av de åtgärder som införts som total lockdown i länder som ändå inte riskerade att drabbas av total kollaps och triage var nog felaktiga, det håller jag emd om. En del åtgärder som skogsmaran var FÖR var nog fel i eftertankens kranka blekhet.
Att stänga skolor i Norge gav oklar effekt och det var nog missriktat till exempel.

Men om du tänker Italien i början där folk dog på gatorna? Där var nog hårda metoder kanske lämpliga. Eller Sverige i inledningsskedet där man gjorde väldigt... intressanta bedömningar av vilka som fick IVA, där kanske hårda åtgärder var mer relevant. En frisk 70-åring hade inte helt säkert fått vård i Sverige som det såg ut då.

Det jag ser är inte en stor konspiration eller eliter som vill kuva medborgarna. Det jag ser är en elit som är vana vid att kunna administrera, sitta i levernatörsmöten och ägna sig åt att kritisera formalia som helt enkelt hamnade på djupt vatten och famlade efter halmstrån.

Eller tror någon på allvar att Annika Strandhäll är insatt i en stor konspiration?
Citera
2021-11-17, 22:19
Medlem
Magnet83s avatar
Portugal är ett av världens mest vaxxade länder, där måste det väl både covid och restriktionerna vara obefintliga va? Eller kanske inte, så här lät det igår:
Citat:
Portuguese Prime Minister Antonio Costa said on Tuesday that authorities in one of the world's most vaccinated nations may bring back some measures to stop the spread of COVID-19 in the run-up to the holiday season as infections soar across Europe.

The number of new cases has been gradually rising over the past month in Portugal, reaching a two-month daily high of 1,816 infections on Saturday.

The 14-day infection rate stood at 156 cases per 100,000 people on Monday, about double that in neighbouring Spain, which has a slightly lower share of its population fully vaccinated, but still well below over 500 in Germany and more than 900 in the Netherlands.

Mask-wearing is still required in public transport, shopping malls and large gatherings. The EU digital COVID-19 certificate is required to enter nightclubs and big events, as well as to travel.
https://www.reuters.com/world/europe/portuguese-pm-warns-restrictions-may-return-covid-cases-rise-2021-11-16/

Hmm, det känns som att de flesta länder är tillbaka på ruta ett. Antar att det inte får finnas en enda människa kvar som inte tagit två sprutor, följt av oändliga boosters.
Citera
2021-11-17, 22:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om det är islam som lägger hinder i vägen för tvångsvaccinering så är det nog första gången jag ser någon nytta för oss med den religionen.
Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det faktiskt är så.

Om man nu inte är vaccinerad och er kyrka är för liten för att kunna hålla de avstånd som krävs så blir det helt enkelt ingen bön. Om ni nu går dit ändå så skulle det bästa vara att ni fick betala fullt pris för er sjukhusvistelse om det nu går så långt. Varför ska vi skattebetalare stå för sjukvården åt idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ja vad ska regeringen göra i alla dessa stora moskeer? Skicka in polis? Eller ska man låta muslimerna driva smittan igen? Hundra pers är en siffra som överskrides precis varje fredag.

Exakt, då ska de heller inte få ha öppet om alla där inte är vaccinerade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Finns absolut olika typer av vaccin!
Fattar dock inte varför en ganska liten men (på internet) högljudd minoritet är så himla anti MRNA-vaccin mot Covid.

Är man anti så är det nog okunskap. Eller rädsla.

Att man sedan väljer att avstå vaccination mot COVID kan jag dock förstå om man är i rätt ålder, i övrigt frisk och genomgått infektion. Dock hoppas jag att det valet inte grundar sig på att man läst något negativt om vaccinen på internet.
Citera
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.svtplay.se/video/31743666/aktuellt/aktuellt-17-nov-21-00-4?position=135&id=8zJV4J2

2 min 20 sek in i klippet ett äldre par som tror dom är på säkra sidan om dom sitter bland andra fullvaccinerade.

Fullvaccinerade smittas ju ändå
Härligt med ensidig och partisk rapportering från (o)partiska SVT. Vart är de som inte vill ha detta som får uttala sig i inslaget?
Citera
2021-11-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Ja du kan ju gå in här och kolla på lokal nivå i Östergötland till exempel: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNmNjOTE1MmMtNDhlOS00MzJhLTllYzItZDQ 1NWFmZjQxZmRiIiwidCI6ImYwODczMzkzLWMzNGMtNGFlYy1iM WM1LTM4MjEyOTgyYTViOSIsImMiOjl9
Se till att expandera veckorna så de täcker in från våren 2020. Så kan du själv jämföra antalet smittade, sjukhusinlagda och se hur de avtar med ökad vaccinering.

Annars kan du gå in här: https://coronavirus.jhu.edu/map.html om du vill jämföra på global nivå.

Om vi håller oss på lokal nivå, och från denna höst, då vi har höga sprut-andelar, kan du fundera på vad som händer i en annan region i Europa,Gibraltar https://nyheter.swebbtv.se/gibraltar-har-vaccinerat-over-100-procent-nu-rusar-smittan/ Det är liknade i Irland och ett par länder till, som ligger mycket högt i sprutgrad.

Vi har inte fått den situationen ännu, den kan vara lindrigare i Sverige, vet du varför? Sannolikt har vi en större genomsmittning i befolkningen än vad de flesta andra länder har, med eller utan sprutning gör det att R-talet blir lägre.

.....Varför vi har en större genomsmittning? Det är väl ändå ganska givet, vi har varit bland de minst restriktiva länderna i världen, som kostade många gamla och sjuka en tidigare död förra året, då massor med smittade vårdpersonal tog hand om dem utan större skyddsåtgärder.......
Senast redigerad av Whyback 2021-11-17 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in