2021-11-17, 19:50
Medlem
AllarNs avatar
Hej på er!

Nu är det så att en fiberinstallatör nyligen installerat Fiber hos en granne och tagit sig friheten att gräva upp flera kvadratmeter av min gräsmatta. Troligen för att det förkortade dragningen några meter.
Men detta kan väl inte vara OK? Jag har inte medgivit det eller ens blivit informerad om att något sånt skall ske.

Skadegörelse eller vad kan detta tänkas vara? Det är inte kommunen utan en privat aktör som utfört detta jobb.

En bild, tomtgränsen går vid det vita staketet, min tomt är hitom det vita staketet. Inte den vackraste gräsmattan men något sådant ska man väl inte behöva förvänta sig?
https://www.bildtagg.se/bild/qnj2ess9kobvt2i9ibay6x8
Citera
2021-11-17, 19:55
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Begär att dom ska göra om och återställa marken med gräs.

Eller gräv av fibern och var nöjd så, aldrig att någon skulle få snylta på min mark.
Citera
2021-11-17, 19:59
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Konstigt att grannen accepterade detta, gräv av kabeln någon dag innan julafton så tar det säkerligen en månad innan det blir fixat.
Citera
2021-11-17, 20:07
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Det är väl bara att be dom gräva upp fibern från din tomt och återställa gräsmattan? Om du inte gett dom tillstånd kan dom ju inte bara gräva upp och lägga en fiber där, hur ska du göra om du får för dig att du vill bygga något där?

Dom får väl förlägga den på rätt tomt till att börja med.
Citera
2021-11-17, 20:12
Medlem
Tvonds avatar
Du slår dem en signal och ber dem vänligt men bestämt att anlägga fibern på rätt tomt. Plus återställa "gräsmattan" .
Citera
2021-11-17, 20:15
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Ja va fan sicken stäpp. Släpp sargen o fixa din tomt för fan.

Ja det är naturligtvis på gång, men detta ska man väl inte kunna förvänta sig när man kommer hem en dag.

Att ens dra kabeln inne på min tomt är ju tveksamt det med. Då ska väl något servitut finnas ?
Citera
2021-11-17, 20:17
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Fy vad det ser ut på din tomt. Du får vara glad om du slipper ett föreläggande om att städa.
"Skall vi pyssla med den lilla stenmuren eller gå över ödetomten bredvid?"

TS: hade det sett ut som en tomt hade de inte grävt upp den.
Citera
2021-11-17, 20:17
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Du slår dem en signal och ber dem vänligt men bestämt att anlägga fibern på rätt tomt. Plus återställa "gräsmattan" .

Det är ett alternativ, eller så får dom kanske installera fiber till mig kraftigt reducerat...
Citera
2021-11-17, 20:18
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
"Skall vi pyssla med den lilla stenmuren eller gå över ödetomten bredvid?"

TS: hade det sett ut som en tomt hade de inte grävt upp den.

Nu står det dock 360 kvm nybyggt hus på din så kallade "ödetomt"
Citera
2021-11-17, 20:19
Medlem
Haha! Åja. Gräsmatta var väl att ta i. Jag skulle nog inte heller kallat detta för att ha grävt på tomten heller direkt. Stämmer säkert att det är grävt på din fastighet.

Tycker jobbet ser bra ut. Till våren när gräset kommer syns ingenting.

Ersättning vad skulle det vara? hundratusentals miljoner för att någon grävt i kanten på din sketna lilla plätt.

Brottsligt? Knappast.

En ursäkt från bolaget tycker jag du kan få om det nu är så att de har grävt på fastigheten. Det kan ju vara så att du inte riktigt vet exakt vart den börjar eller slutar. De kan vara så att de har gått i något gammalt rör som redan fanns och fått stopp. Då är det kutym man får gräva upp.
Citera
2021-11-17, 20:23
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Haha! Åja. Gräsmatta var väl att ta i. Jag skulle nog inte heller kallat detta för att ha grävt på tomten heller direkt. Stämmer säkert att det är grävt på din fastighet.

Tycker jobbet ser bra ut. Till våren när gräset kommer syns ingenting.

Ersättning vad skulle det vara? hundratusentals miljoner för att någon grävt i kanten på din sketna lilla plätt.

Brottsligt? Knappast.

En ursäkt från bolaget tycker jag du kan få om det nu är så att de har grävt på fastigheten. Det kan ju vara så att du inte riktigt vet exakt vart den börjar eller slutar. De kan vara så att de har gått i något gammalt rör som redan fanns och fått stopp. Då är det kutym man får gräva upp.

Det är ett nybyggt hus på min tomt/fastighet. Lantmäteriet har dessutom gjort en gränsutmätning nyligen så gränserna har jag koll på.
Frågan är om de ens kan gräva ner en kabel hur som helst på min fastighet?
Citera
2021-11-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Hej på er!

Nu är det så att en fiberinstallatör nyligen installerat Fiber hos en granne och tagit sig friheten att gräva upp flera kvadratmeter av min gräsmatta. Troligen för att det förkortade dragningen några meter.
Men detta kan väl inte vara OK? Jag har inte medgivit det eller ens blivit informerad om att något sånt skall ske.

Skadegörelse eller vad kan detta tänkas vara? Det är inte kommunen utan en privat aktör som utfört detta jobb.

En bild, tomtgränsen går vid det vita staketet, min tomt är hitom det vita staketet. Inte den vackraste gräsmattan men något sådant ska man väl inte behöva förvänta sig?
https://www.bildtagg.se/bild/qnj2ess9kobvt2i9ibay6x8

Jag förmodar att det är IP-Only som har grävt. De brukar gräva först och fråga sedan. De kör med devisen att det är enklare att be om förlåtelse än om tillstånd. Sedan är det bara hörnet på din tomt så kommunen lär väl besluta att de får gräva där.

Vet markägare med stora marker som har fått hagar, betesmarker och även tomtmark uppgrävt av IP-Only utan medgivande. I efterhand har de fått en ersättning på 18kronor kvadratmetern eller vad det är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in