2021-11-17, 20:29
Medlem
Nä det får de givetvis inte göra. Dom skulle ha frågat och haft lov.

Jag jobbar med sånt här sedan ett par år tillbaka.

Brottsligt är det inte heller direkt då det saknas uppsåt. De kanske trodde att de var helt ok. Eller att de var överenskommet med någon tidigare ägare. Eller så sa grannen jajjemän vi är jättebra kompisar. Inget problem. Hade du stått ute och skrikit nej medans de grävde hade läget varit annorlunda.

Det är vanliga människor som jobbar med det här och det kan bli fel. Tråkigt när det händer. Jag tror att ifall du ringer/mailar de företaget som har gjort detta. Kommer de att åtgärda det.

Det blir bara drygt för alla inblandade att prata om polis/brott/skadestånd och allt vad de nu heter.

Du är väl nöjd bara kabeln flyttas och det läggs på lite ny jord eller nåt? Kanske är du nöjd att den ligger kvar ifall de har någon jävligt bra anledning till varför detta hänt.
Citera
2021-11-17, 20:34
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto

Brottsligt är det inte heller direkt då det saknas uppsåt. De kanske trodde att de var helt ok. Eller att de var överenskommet med någon tidigare ägare. Eller så sa grannen jajjemän vi är jättebra kompisar. Inget problem. Hade du stått ute och skrikit nej medans de grävde hade läget varit annorlunda.

Det är vanliga människor som jobbar med det här och det kan bli fel. Tråkigt när det händer. Jag tror att ifall du ringer/mailar de företaget som har gjort detta. Kommer de att åtgärda det.

Det blir bara drygt för alla inblandade att prata om polis/brott/skadestånd och allt vad de nu heter.

Du är väl nöjd bara kabeln flyttas och det läggs på lite ny jord eller nåt? Kanske är du nöjd att den ligger kvar ifall de har någon jävligt bra anledning till varför detta hänt.

I mitt fall är det väl rimligt att jag själv kanske får fiber installerat för en rimlig kostnad själv.

Om inte skadegörelse kanske egenmäktigt förfarande. Dessutom gäller ju tomtfrid på min fastighet med en bostad.
Ja många frågetecken här..
Citera
2021-11-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
I mitt fall är det väl rimligt att jag själv kanske får fiber installerat för en rimlig kostnad själv.

Om inte skadegörelse kanske egenmäktigt förfarande. Dessutom gäller ju tomtfrid på min fastighet med en bostad.

Tror inte det va...men bra att du är optimistisk! Det är många företag som är inblandade.

Jag tror ärligt att det bästa för dig är be dom flytta den och återställa tomten.
Citera
2021-11-17, 20:48
Medlem
Citat:

Att göra intrång på det här sättet är ett brott mot jordabalken. Du bör själv veta om att du antingen behöver medgivande eller ledningsrätt/servitut från myndighet om du skall gräva sönder andras marker. Det finns andra brott också, däribland fornminneslagen.

TS däremot måste ta den långa vägen förbi KFM för att bli av med med skiten. Tyvärr skyddar svensk rätt brottslingar så TS behöver få ett beslut av KFM som sedan får ta dig sina agenter och hämta in yttrande från fiberföretaget.

Det IP-Only kommer att göra är att förhala processen i flera år tills de har fått igenom en ansökan om ledningsrätt i kommunen. Sedan kommer de hänvisa till ledningsrätten. De kommer aldrig att flytta kabeln när den väl är nedgrävd.
Citera
2021-11-17, 20:50
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Tror inte det va...men bra att du är optimistisk! Det är många företag som är inblandade.

Jag tror ärligt att det bästa för dig är be dom flytta den och återställa tomten.

Ok. Ja jag vill ju finna en bra lösning.
Det är Dalaenergi här, men underleverantörer som gräver åt dem.
Men huvudentreprenören måste ha ansvaret.
Citera
2021-11-17, 20:53
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:

Har också jobbat med fiber installation för ett par år sedan. Det är ett stort No no på att gena över andras tomter. Om jag hade varit dig hade jag kontaktat bolaget omedelbart och krävt att den skall flyttas, och du skall kräva full återställning inte grovåterställning.
Om du inte får gehör, klipp kabeln vid tomtgränsen, den bör inte ligga mer än 30cm djupt. Dukten som slangen heter där fibern ligger i, är fruktansvärt seg, så det är inte säker du kan slå av den med en spade. Gräv fram den och klipp den med en avbitare.
Om fibern är aktiv blir du kanske ovän med din granne, men du måste stå på dig. Du vet inte vad som händer i framtiden, och ligger det en fiber vägen kan det störa dina planer. Dessutom om det skulle hända något med grannens fiber, kan det bli så att någon kommer tillbaka och gräver på din tomt. Jag tror inte att du kan få rabatt på din egen fiber för att grannens genar över din tomt. Vi grävde för Skanova och Empower och där fick du i princip aldrig någon rabatt på fiber oavsett vad som hänt.
Citera
2021-11-17, 21:00
Medlem
Citat:
Man kan ju tycka det. Men det är krånglig väg. Kanske hade dala energi tagit fram ritningar på hur de skulle göras... Men så kom tomgrävarna och gjorde sin egen väg helt utan att dalaenergi har någon aning. Är det då rimligt att prata om att dom har gjort något brottsligt?

Isåfall är det ju tomgrävarna man skall strida emot..

Det kan även vara så att dala energi har själva projekterat att det skall grävas så över din tomt. I de fallet då. Då kan ju tomtgrävarna inte gjort något brottsligt och det är mot dala energi du får kämpa dig emot.

Säger det igen.

Be dom att flytta den. Vill de inte göra de för de är dyrt att gräva om... Be om konkret ersättning och blanda inte in någon jävla fiber rabatt.
Citera
2021-11-17, 21:05
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Man kan ju tycka det. Men det är krånglig väg. Kanske hade dala energi tagit fram ritningar på hur de skulle göras... Men så kom tomgrävarna och gjorde sin egen väg helt utan att dalaenergi har någon aning. Är det då rimligt att prata om att dom har gjort något brottsligt?

Isåfall är det ju tomgrävarna man skall strida emot..

Det kan även vara så att dala energi har själva projekterat att det skall grävas så över din tomt. I de fallet då. Då kan ju tomtgrävarna inte gjort något brottsligt och det är mot dala energi du får kämpa dig emot.

Säger det igen.

Be dom att flytta den. Vill de inte göra de för de är dyrt att gräva om... Be om konkret ersättning och blanda inte in någon jävla fiber rabatt.

Bra svar. Dra kabeln över min tomt är ju högst tveksamt. Vad händer om jag själv gräver av den när jag själv gräver på tomten?

Min uppfattning är att gräv-killarna gör det som är enklast och struntat i tomtgränsen...
Citera
2021-11-17, 21:06
Medlem
Citat:
Haha! Åja. Gräsmatta var väl att ta i. Jag skulle nog inte heller kallat detta för att ha grävt på tomten heller direkt. Stämmer säkert att det är grävt på din fastighet.

Tycker jobbet ser bra ut. Till våren när gräset kommer syns ingenting.

Ersättning vad skulle det vara? hundratusentals miljoner för att någon grävt i kanten på din sketna lilla plätt.

Brottsligt? Knappast.

En ursäkt från bolaget tycker jag du kan få om det nu är så att de har grävt på fastigheten. Det kan ju vara så att du inte riktigt vet exakt vart den börjar eller slutar. De kan vara så att de har gått i något gammalt rör som redan fanns och fått stopp. Då är det kutym man får gräva upp.

Citat:
Tog en titt på bilden igen. De lilla skåpet du ser till höger är en kopplingspåle. Jag skulle tro att det gick ett rör därifrån till ditt grannes hus som de försökt plocka fram. Denna kopplingspålen åker Skanova(Televerket) gäller röret med. Och de får inte dala energi stjäla hur som helst heller
Citera
2021-11-17, 21:07
Medlem
Citat:
Bra svar. Dra kabeln över min tomt är ju högst tveksamt. Vad händer om jag själv gräver av den när jag själv gräver på tomten?

Min uppfattning är att gräv-killarna gör det som är enklast och struntat i tomtgränsen...
Det som händer är att dala energi får åka och fixa den och de får ju göra de gratis då
Citera
2021-11-17, 21:08
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Har också jobbat med fiber installation för ett par år sedan. Det är ett stort No no på att gena över andras tomter. Om jag hade varit dig hade jag kontaktat bolaget omedelbart och krävt att den skall flyttas, och du skall kräva full återställning inte grovåterställning.
Om du inte får gehör, klipp kabeln vid tomtgränsen, den bör inte ligga mer än 30cm djupt. Dukten som slangen heter där fibern ligger i, är fruktansvärt seg, så det är inte säker du kan slå av den med en spade. Gräv fram den och klipp den med en avbitare.
Om fibern är aktiv blir du kanske ovän med din granne, men du måste stå på dig. Du vet inte vad som händer i framtiden, och ligger det en fiber vägen kan det störa dina planer. Dessutom om det skulle hända något med grannens fiber, kan det bli så att någon kommer tillbaka och gräver på din tomt. Jag tror inte att du kan få rabatt på din egen fiber för att grannens genar över din tomt. Vi grävde för Skanova och Empower och där fick du i princip aldrig någon rabatt på fiber oavsett vad som hänt.

Har redan haft en tvist kring bygglov på min tomt som ändå fall ut till min fördel.
Relationen är dock god nu.

Ska jag klippa eller "råka" gräva av den är det nog bra att göra innan kabeln är tagen i drift så leverantören inser sitt misstag.
Citera
2021-11-17, 21:17
Medlem
Juggernawts avatar
Egenmäktigt förfarande, skadegörelse och hemfridsbrott kommer närmast i åtanke. Ring grävföretaget och be dem komma och flytta på skiten och hota med advokat. Ge dem 30 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in