Citat:
Ursprungligen postat av
AllarN
I mitt fall är det väl rimligt att jag själv kanske får fiber installerat för en rimlig kostnad själv.
Om inte skadegörelse kanske egenmäktigt förfarande. Dessutom gäller ju tomtfrid på min fastighet med en bostad.
Ja många frågetecken här..
Har också jobbat med fiber installation för ett par år sedan. Det är ett stort No no på att gena över andras tomter. Om jag hade varit dig hade jag kontaktat bolaget omedelbart och krävt att den skall flyttas, och du skall kräva full återställning inte grovåterställning.
Om du inte får gehör, klipp kabeln vid tomtgränsen, den bör inte ligga mer än 30cm djupt. Dukten som slangen heter där fibern ligger i, är fruktansvärt seg, så det är inte säker du kan slå av den med en spade. Gräv fram den och klipp den med en avbitare.
Om fibern är aktiv blir du kanske ovän med din granne, men du måste stå på dig. Du vet inte vad som händer i framtiden, och ligger det en fiber vägen kan det störa dina planer. Dessutom om det skulle hända något med grannens fiber, kan det bli så att någon kommer tillbaka och gräver på din tomt. Jag tror inte att du kan få rabatt på din egen fiber för att grannens genar över din tomt. Vi grävde för Skanova och Empower och där fick du i princip aldrig någon rabatt på fiber oavsett vad som hänt.