2021-11-17, 19:09
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Finns det någon som kan förklara vad Esbjörn ska ha huset till? Han har inte förmågan nog att ta hand om det och huset står uppenbarligen och förfaller. De som försvarar Esbjörns rätt att "ångra" försäljningen borde kunna förklara vad som är så bra med att han har huset kvar istället för att någon yngre familj tar hand om det och renoverar upp huset så att det blir beboeligt.

Esbjörns stora problem är att han inte har egna barn. Om jag skulle bli som Esbjörn när jag blir gammal så förutsätter jag att min son förklarar för mig hur idiotiskt det vore att behålla ett hus som jag inte klarar av att ta hand om och att det är bättre att någon ny familj tar över istället. Tack och lov har jag en son som är pragmatisk och utan tvekan skulle säga vad han tycker. Sälj skiten om du inte klarar av att ta hand om det.

Han har haft fastigheten som något slags förråd, tillsammans med de hyrda förråd han har/har haft. Uppenbarligen gillar han ett positivt inflöde på ägodelar i en takt som hans byggnader inte kan svälja. Men jag är en fan av att var och en lever sitt liv som de vill, så länge det inte är olagligt eller drabbar tredje man. Om Esbjörn ville fylla alla tillgängliga kubikmetrar med ägodelar och låta byggnaderna förfalla, så ser jag inget fel i det.

Som barn till ett par föräldrar som är skräpsamlare i högsta divisionen, så har jag insett för länge sedan att det är totalt omöjligt att få någon att ändra uppfattning, som inte vill ändra uppfattning. Det enda man kan göra som anhörig, är att acceptera situationen och välja en annan väg själv. Den dagen föräldrarna lägger näsan i vädret, lär vi syskon få många veckors upprensningsjobb på halsen, men den dagen, den sorgen. Lättare då, än nu.
2021-11-17, 19:11
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ord och inga visor!

Skickar med den eminenta länken som mzs (tror jag) postade, den visar på ett ungefär hur stor chans det är för E*björn att få prövningstillstånd för sin överklagan av stadfästelse.

https://lagen.nu/dom/rh/1998:3

Skulle nog hellre vara en snöboll i helvetet (bättre odds för att överleva).
Det var en intressant länk du bifogade. Jag gissar att hovrätten även här resonerar på samma sätt
"För att få en stadfästelsedom undanröjd efter överklagande med påstående om förlikningens ogiltighet bör det enligt hovrättens mening krävas, liksom om resning hade sökts på samma grund, att det görs åtminstone sannolikt att förlikningen är ogiltig; jfr 58 kap. 1 § första stycket 3 rättegångsbalken. Ogiltighet skulle också kunna föreligga om fråga är om domvilla enligt 59 kap. 1 § rättegångsbalken. Den part som önskar en stadfästelsedom undanröjd efter överklagande bör sålunda kunna påvisa att domstolen rätteligen inte bort stadfästa förlikningen."
Jag gissar att här duger det inte att komma med att Esbjörn ångrat sig - igen! Inte heller lär det fungera med att Esbjörn ännu en gång hävdar att han känt sig tvingad att skriva på, bland annat av sin advokat . Nåja, de har ju till nästa fredag på sig att göra en ny läkarundersökning av Esbjörn och ta fram läkarintyg på att han är att jämställa med en viljelös grönsak. Ännu en gång visar det att Esbjörn omger sig av oseriösa juridiska ombud vars enda intressen är att pungslå honom på pengar.
2021-11-17, 19:13
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Har det funnits några skäl överhuvudtaget?

Om man nu inte räknar Margareta Majkgårds girighet som skäl.
Nej, detta kanske kan kallas en okynnesöverklagan.
Det fanns inte heller något riktigt skäl för Esbjörn att inte möta Ebba på banken för över ett år sedan.
2021-11-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
He he, Aftonbladet har ”gömt undan” denna nyhet som en liten notis och Expressen har inget alls ännu. Tydligen inte lika viktigt som tidigare.
Ja hade dom velat ha ett drev mot Ebba Busch så hade ju även detta varit något man bankat ut med buller och bång.
Kanske är det så att dom är ganska balanserade i sin rapportering!
2021-11-17, 19:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Alla som lagt sig i det hela och "stöttat"Esb har varit i anknytning till Majken på något sätt.

Det är så synligt och helt uppenbart vad syftet med det hela varit från första början: att Esbs hus ska stå som det står tills han dör så Majken kan ärva det.

Om Esb säljer det så blir det pengar som Esb kan bränna och det gillar inte Majken.
Alltså anlitar hon en mängd folk som ska försöka stoppa husaffären och förtala Ebba.

Ring PRIS!
Pensionärernas Rätt I Samhället och instifta en Lex Esb!
Esb har sagt nej flera gånger inna till att sälja sin fastighet men då har det varit mycket mindre pengar.
Tänk er själva att vara på ålderns höst och tacka ja till en bra affär och hindras av folk som sabbar och stressar skiten ur en!

Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Hela ditt inlägg består av trådsanningar och dina egna fantasier. Inte enda bokstav är skriven med substans bakom.

Nej, Majkgård har lagt ett bud historiskt sett, på 2,5 miljoner enligt Matz. Ingen trådsanning. Majkgård har å sin sida påstått att Esbjörn har fått flera propåer under tidigare år att sälja, men tackat nej. Inte heller det en trådsanning.

Vad gäller stöttningen av Esbjörn, hur bra har den varit tycker du? Jag tycker den varit galet dålig. Vad har stöttningen åstakommit under det senaste året? Absolut ingenting mer än att skapa en cirkus och för vad? En viss begränsat tillträdesrätt till fastigheten för Esbjörn, stora omkostnader och dåligt rykte för båda sidor.

Vem har vunnit på det här? Esbjörn har då rakt inte vunnit någonting. Inte Ebba heller. Juristerna har håvat in pengar, media har "såld lösnummer" och politiska motståndare till KD har utnyttjat det här kraftigt.
2021-11-17, 19:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Ja hade dom velat ha ett drev mot Ebba Busch så hade ju även detta varit något man bankat ut med buller och bång.
Kanske är det så att dom är ganska balanserade i sin rapportering!

Eller så inser de att Esbjörns senast krångel bara är till favör för Ebbas version av vad som hänt och därmed finns det ingen anledning att slå på stora trumman.

Etablerad media lever för det som säljer och biter inte den hand som föder dom (ägarnas önskemål kommer först).
2021-11-17, 19:21
Medlem
Knut-Annes avatar
Skönt för Ebba, om detta äntligen kan ta slut den 26:e.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-11-17 kl. 19:26.
2021-11-17, 19:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det var en intressant länk du bifogade. Jag gissar att hovrätten även här resonerar på samma sätt
"För att få en stadfästelsedom undanröjd efter överklagande med påstående om förlikningens ogiltighet bör det enligt hovrättens mening krävas, liksom om resning hade sökts på samma grund, att det görs åtminstone sannolikt att förlikningen är ogiltig; jfr 58 kap. 1 § första stycket 3 rättegångsbalken. Ogiltighet skulle också kunna föreligga om fråga är om domvilla enligt 59 kap. 1 § rättegångsbalken. Den part som önskar en stadfästelsedom undanröjd efter överklagande bör sålunda kunna påvisa att domstolen rätteligen inte bort stadfästa förlikningen."
Jag gissar att här duger det inte att komma med att Esbjörn ångrat sig - igen! Inte heller lär det fungera med att Esbjörn ännu en gång hävdar att han känt sig tvingad att skriva på, bland annat av sin advokat . Nåja, de har ju till nästa fredag på sig att göra en ny läkarundersökning av Esbjörn och ta fram läkarintyg på att han är att jämställa med en viljelös grönsak. Ännu en gång visar det att Esbjörn omger sig av oseriösa juridiska ombud vars enda intressen är att pungslå honom på pengar.

Tacka inte mig tacka mzs (tror jag), länken försvann i trollflödet som uppstår i tråden med jämna mellanrum, intressanta saker dränks i moralisk onani tyvärr.

Ånger är nog ingen framkomlig väg så i princip ätersttår bara domvilla och då djävlar behövs det starka bevis.
2021-11-17, 19:22
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Hovrätten anser att Esbjörns (genom brännvinsadvokat) överklagan är ofullständig.
"En tydligare återkoppling om anledningen för överklagandet samt vilken ändring av avtalet som eftersöks, det är två av tilläggen som krävs av Svea hovrätt. För att överklagandet ska prövas krävs också en fullmakt i original som visar vem som är säljarens ombud.

I föreläggandet skriver hovrätten att ombudet ska ange viken bevisning som åberopas, samtidigt som de kräver att få veta varför den tidigare husägaren tycker domstolen bör ge prövningstillstånd.

Senast nästa fredag, den 26 november, måste svaren och handlingarna ha kommit in – annars kan domstolen komma att avvisa överklagandet direkt. Den tidigare husägarens ombud har nyligen bett om mer tid på sig för att utveckla den tidigare husägarens ståndpunkter."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hovratten-om-tidigare-husagarens-overklagande-ofullstandigt

HOVRÄTTENS FEM KRAV PÅ TILLÄGG:

• En fullmakt i original som visar vem som är ombud åt säljaren

• Tydligare ange vilken ändring som eftersöks av domstolen i överklagat avgörande

• Ange grunderna för överklagandet och vad som anses fel i tingsrättens motivering

• Ange viken bevisning som åberopas

• Ange varför du tycker domstolen bör ge prövningstillstånd

Känns som om sjörättsjuristens överklagande har gått på grund.
2021-11-17, 19:24
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nej, Majkgård har lagt ett bud historiskt sett, på 2,5 miljoner enligt Matz. Ingen trådsanning. Majkgård har å sin sida påstått att Esbjörn har fått flera propåer under tidigare år att sälja, men tackat nej. Inte heller det en trådsanning.

Vad gäller stöttningen av Esbjörn, hur bra har den varit tycker du? Jag tycker den varit galet dålig. Vad har stöttningen åstakommit under det senaste året? Absolut ingenting mer än att skapa en cirkus och för vad? En viss begränsat tillträdesrätt till fastigheten för Esbjörn, stora omkostnader och dåligt rykte för båda sidor.

Vem har vunnit på det här? Esbjörn har då rakt inte vunnit någonting. Inte Ebba heller. Juristerna har håvat in pengar, media har "såld lösnummer" och politiska motståndare till KD har utnyttjat det här kraftigt.

Din sista rad är det sämsta överhuvudtaget med denna såpopera, vilket jag till fullo håller Ebba Busch ensam ansvarig för.
2021-11-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Alla som lagt sig i det hela och "stöttat"Esb har varit i anknytning till Majken på något sätt.

Det är så synligt och helt uppenbart vad syftet med det hela varit från första början: att Esbs hus ska stå som det står tills han dör så Majken kan ärva det.

Om Esb säljer det så blir det pengar som Esb kan bränna och det gillar inte Majken.
Alltså anlitar hon en mängd folk som ska försöka stoppa husaffären och förtala Ebba.

Ring PRIS!
Pensionärernas Rätt I Samhället och instifta en Lex Esb!
Esb har sagt nej flera gånger inna till att sälja sin fastighet men då har det varit mycket mindre pengar.
Tänk er själva att vara på ålderns höst och tacka ja till en bra affär och hindras av folk som sabbar och stressar skiten ur en!

Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Hela ditt inlägg består av trådsanningar och dina egna fantasier. Inte enda bokstav är skriven med substans bakom.

Det är ingen trådsanning utan IRL sanning.
Alla som roddat i det hela är folk som känner majken.
De ingick i majken facebookvänner,,,
De som hejjade på hur att göra köparen mör var allihopa i majken facebook!
JB, RO gruppen och alla de som blev involverade samt även den sista advokaten i Göteborg då han drivit mål med utlänningar som ville stanna i Sverige och majken hade et finger med även där då hon tog in dessa som arbetskraft på sitt pensionat.
2021-11-17, 19:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Nej, detta kanske kan kallas en okynnesöverklagan.
Det fanns inte heller något riktigt skäl för Esbjörn att inte möta Ebba på banken för över ett år sedan.

Exakt, om inte Margareta Majkgård satt en drös med käppar i hjulet skulle denna sak vara löst för länge sedan, fan helt otroligt att hon har orkat streta emot på det här sättet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in