2021-11-17, 18:52
Medlem
Obolenskys avatar
Vad heter den satsdel ”Vilken” tillhör i en frågesats som den här ”Vilken bil köpte du?”
Citera
2021-11-17, 19:30
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Vad heter den satsdel ”Vilken” tillhör i en frågesats som den här ”Vilken bil köpte du?”

Den heter attribut. Vilken sorts attribut beror på vilka sorter man räknar med, vilket skiljer från grammatik till grammatik. Vilken är attribut till huvudordet bil. Hela nominalfrasen vilken bil är (direkt) objekt till köpte.
Citera
2021-11-22, 19:50
Medlem
MaxWalters avatar
Den korta meningen ”Jag har ätit” kallades under min skoltid för perfekt eller perfekt particip. ”Har” är hjälpverbet,men kallas ”ätit” particip eller supinum?
Citera
2021-11-22, 20:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Den korta meningen ”Jag har ätit” kallades under min skoltid för perfekt eller perfekt particip. ”Har” är hjälpverbet,men kallas ”ätit” particip eller supinum?

Supinum om du menar perfekt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-11-22 kl. 20:26.
Citera
2021-11-22, 22:25
Medlem
Dranghoffs avatar
Supinum- och perfektparticipformerna liknar varandra men supinumet är oböjligt: har ätit. Perfektparticipet böjs däremot efter genus och numerus: korven är (upp)äten, revbensspjället är (upp)ätet, kaninaladåberna är (upp)ätna.
Citera
2021-11-23, 01:45
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter

Supinum, vilket man kan räkna ut om man lägger på minnet att termen används för att beteckna substantiviska verbformer medan particip betecknar adjektiviska. Ätit kan i ditt exempel analyseras som en sorts objekt till verbet har och fyller alltså en typiskt substantivisk funktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Supinum- och perfektparticipformerna liknar varandra men supinumet är oböjligt: har ätit.

Nästan oböjligt – det finns ju en passiv s-form.
Citera
2021-11-23, 21:02
Medlem
Brukar höra ett uttal på r som är lite som en brytning på flera andra språk, men samtidigt ett dialekt
talfel eftersom jag hört svenskar säga det
Någon påstod att det är skånska, men vilken by? Man låter absolut inte så i hela skåne
det kan vara vanligare bland yngre, kanske vanligast bland barn

Det är kanske därför jag hänger upp mig på det, det låter barnsligt

Kom på att många av dessa säger gärna sakor istället för saker
och då med en speciell klang på r

r ljudetr2:30
ordet roligt
https://youtu.be/-ZOM3Yh_Spo?t=147

länka gärna ett skorrande r för är osäker om det är vad jag är ute efter
Citera
2021-11-24, 07:23
Medlem
Soterns avatar
Jag såg på nätet någon skrev "Den outgivne författaren". Heter det inte Den outgivna författaren?
Eller vad är korrekt svenska?
Citera
2021-11-24, 07:33
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag såg på nätet någon skrev "Den outgivne författaren". Heter det inte Den outgivna författaren?
Eller vad är korrekt svenska?

Det finns, så vitt jag vet, ingen fastställd regel kring detta, men, om jag uppfattat saken rätt via äldre texter, så har det använts som feminin/maskulin form. När man avslutar adjektivet med "e" så är det feminint, och "a" maskulint.

Dock undrar jag; Kan man överhuvudtaget säga "outgivna/e författaren"? Texter utges, inte författare. Har jag fel?
Senast redigerad av Laureth 2021-11-24 kl. 07:36.
Citera
2021-11-24, 07:38
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Det finns, så vitt jag vet, ingen fastställd regel kring detta, men, om jag uppfattat saken rätt via äldre texter, så har det använts som feminin/maskulin form. När man avslutar adjektivet med "e" så är det feminint, och "a" maskulint.

Dock undrar jag; Kan man överhuvudtaget säga "outgivna/e författaren"? Texter utges, inte författare. Har jag fel?

Tack för svar.
Citera
2021-11-24, 08:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Tack för svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth

Tvärtom -e är maskulinum och -a är femininum eller neutralt.
Citera
2021-11-24, 08:09
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tvärtom -e är maskulinum och -a är femininum eller neutralt.

Du har såklart rätt. Snurrade till det. Skyller på att jag suttit uppe hela natten, och är därför aningen bortkopplad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in