2021-11-16, 04:32
Medlem
Anti-homos avatar
Jag tolkar det enligt följande och du kanske påstår att det är på ett annat vis; vi vet alla om våras grundläggande behov som är de av hunger, skydd och kläder för att överleva i denna världen Vi arbetar för att övervinna behoven genom att uppfylla dem på alla möjliga sätt. Det finns också våra känslomässiga behov att vara älskade och älska. Men det finns också våra önskemål som vi tenderar att utvecklas när vi växer upp. Önskningar är alltid större än behov och inte bara begränsade till att uppfylla hunger och skydd eftersom vi går efter saker som är attraktiva och lockar oss.

Diskutera!
Citera
2021-11-16, 06:04
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-homo
Jag tolkar det enligt följande och du kanske påstår att det är på ett annat vis; vi vet alla om våras grundläggande behov som är de av hunger, skydd och kläder för att överleva i denna världen Vi arbetar för att övervinna behoven genom att uppfylla dem på alla möjliga sätt. Det finns också våra känslomässiga behov att vara älskade och älska. Men det finns också våra önskemål som vi tenderar att utvecklas när vi växer upp. Önskningar är alltid större än behov och inte bara begränsade till att uppfylla hunger och skydd eftersom vi går efter saker som är attraktiva och lockar oss.

Diskutera!

Du glömde sex.

Tror att många mår dåligt över att sex inte ses som något normalt samt nödvändigt.

Tror det är ett kvinnligt perspektiv som vi adopterat som helhet då kvinnor i större utsträckning kan vara lyckliga utan sex och ersätta med diverse annat.

Rika människor som har ALLA behoven uppfyllda med råge brukar vilja ha sex som vem som helst om inte mer samtidigt som för dålig mat och sömn oftast kan prioriteras bort.
Dock är pengar som sex för vissa och i mångas ögon ÄR pengar sex. Man kan köpa sex, man blir mer poppis samt eftertraktad.

Jag anser att sex är ett starkare behov än både sömn och mat. Men vet att vi lever i en rätt konstig tid där man står rätt långt ifrån sitt naturliga jag.

Är väl typ nån miljon/ett par miljoner som käkar SSRI i Sverige och en ökänd bieffekt är rubbad sexuell lust.
Citera
2021-11-16, 18:25
Medlem
Citat:

Diskutera!

Nej jag hänger inte med i din gradering.

Det finns ett läge till som ska vara med: Nöd
Som jag ser det är Nöd det största begreppet - för i ett nödläge har det prioritet över behov och önskningar.
Så graderingen är, enligt mig:
1. Nöd
2. Behov
3. Önskningar/vilja

Nöd och behov sådant som måste uppfyllas för att det ska bli något kvar till önskningar.
Citera
2021-11-17, 18:10
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:

Diskutera!
Ett sätt att se på det är dela in önskningar i första och andra ordningens önskningar. Där första ordningens önskningar är en vilja att ex. se på TV, eller äta choklad. Första ordningens önskningar kanske kan jämföras med behov? Beror lite på vad man menar med behov, men oftast verkar dessa önskningar vara kopplade till lite mer grundläggande behov som hunger, sömn, känslor och liknande. Andra ordningens önskningar handlar om att vi en önskan om första ordningens önskningar. Typ "jag vill inte vilja vara sugen på choklad" eller "jag vill hellre vara motiverad att träna än att ligga i soffan och se på TV". Så på detta sättet kanske man kan se en skillnad mellan "vilja" och "behov" (beroende på hur man definierar begreppen).
Citera
2021-11-17, 21:44
Medlem
Anti-homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Ett sätt att se på det är dela in önskningar i första och andra ordningens önskningar. Där första ordningens önskningar är en vilja att ex. se på TV, eller äta choklad. Första ordningens önskningar kanske kan jämföras med behov? Beror lite på vad man menar med behov, men oftast verkar dessa önskningar vara kopplade till lite mer grundläggande behov som hunger, sömn, känslor och liknande. Andra ordningens önskningar handlar om att vi en önskan om första ordningens önskningar. Typ "jag vill inte vilja vara sugen på choklad" eller "jag vill hellre vara motiverad att träna än att ligga i soffan och se på TV". Så på detta sättet kanske man kan se en skillnad mellan "vilja" och "behov" (beroende på hur man definierar begreppen).
Felpost
Senast redigerad av Anti-homo 2021-11-17 kl. 21:48.
Citera
2021-11-17, 21:56
Medlem
Anti-homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Du glömde sex.

Tror att många mår dåligt över att sex inte ses som något normalt samt nödvändigt.

Tror det är ett kvinnligt perspektiv som vi adopterat som helhet då kvinnor i större utsträckning kan vara lyckliga utan sex och ersätta med diverse annat.

Rika människor som har ALLA behoven uppfyllda med råge brukar vilja ha sex som vem som helst om inte mer samtidigt som för dålig mat och sömn oftast kan prioriteras bort.
Dock är pengar som sex för vissa och i mångas ögon ÄR pengar sex. Man kan köpa sex, man blir mer poppis samt eftertraktad.

Jag anser att sex är ett starkare behov än både sömn och mat. Men vet att vi lever i en rätt konstig tid där man står rätt långt ifrån sitt naturliga jag.

Är väl typ nån miljon/ett par miljoner som käkar SSRI i Sverige och en ökänd bieffekt är rubbad sexuell lust.
Jag kom att tänka på det ur ett annat perspektiv.
Ponera att du får två olika drömmar helt utan vardagens skygglappar. Den ena låter dig uppleva vad du behöver, och i den andra gör du precis vad du egentligen vill. Hur specificerar du detta?
Eller att man tar svamp där trippen ger vad man behöver tillskillnad mot LSD där man gör vad man vill. I den sistnämnda substansen blir det ju vad man gör det till.
Isf borde ju vilja och önskan (desire)) vara starkare än alla behov.
Citera
2021-11-17, 22:17
Medlem
Behov är synonymt med krav. Vilja är det som styr handlingar. Inklusive de handlingar som leder till att något klassificeras som ett krav.

Kajsa vill leva så hon behöver luft.

Pelle vill inte leva så han behöver hänga sig.
Citera
2021-12-14, 07:56
Medlem
Aprotoniums avatar
Det man har behov av, är det man vill ha och måste ha. Men det man vill ha är inte nödvändigtvis det man har behov av.
Till exempel:
Behov = Nödvändighet, dvs att äta mat är en nödvändighet annars dör man.
Vilja = Lust, dvs man har lust att äta glass men man dör inte om man inte får glass.
Citera
2021-12-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Det koncept du letar efter är Maslovs behovstrappa kanske?
Citera
2021-12-15, 17:10
Avslutad
jag behöver gå på toa varje dag, jag skulle vilja åka jorden runt

behöver ett måste/tvång vilja är något mindre tvång/måste

beroende på sammanhanget.
Citera
2021-12-16, 09:50
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det koncept du letar efter är Maslovs behovstrappa kanske?
Det är skillnad mellan Maslovs behovstrappa och Frankfurts second-order volition.
Citera
2021-12-18, 17:38
Medlem
Citat:

Diskutera!

Behov och behov, men vi behöver tillgång till bra luft, vatten och föda, samt skydd från kyla och hot från från främlingar och rovdjur. Att få till detta är ett jävla jobb och i ett modernt samhälle kommer inte detta utan en massa andra stressande villkor som krav på betalningar bara för att upprätthålla detta nödvändiga. Känslomässiga behov kan man väl ställa sig lite tvekande inför. Även under osäkra och eländiga förhållanden uppstår tycke och närkontakt men ju tuffare den allmänna situationen är, desto mindre viktigt är saker som att vara älskad. När omständigheterna är tuffa tänker folk på att överleva och önskningar och attraktiva saker har liten eller ingen betydelse mer än för stunden om något sånt skulle dyka upp. Skulle tro att det är detta som är normalen för mänskligt liv och att vi nu lever i tider som är extremt annorlunda i förhållande till normalen och att vi på något sätt har tappat bort oss och är vilsna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in