2021-11-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Men det gäller ju nattklubbar och krogar om man läs vad allmäna sammankomster är. Men samtidigt är det inget krav utan man ska hålla sig till speciella restriktioner? What?

Jo jag är motståndare till de med..

Dom står ju i intervjuer och säger att det inte gäller dessa ställen, om man inte anordnar ett evenemang då.

Jo det finns valet att inte ha covidpass men då måste man positionera alla platser sittande med typ 2m avstånd.
Citera
2021-11-17, 17:12
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det har snart gått ett år sedan vi började med vaccineringen.

Vi är redan inne på 3:e sprutan och du kommer med friska fantasier om att det kommer bli varannan och var tredje år framöver
Du är en av klasskamraterna märks det. Hur ska man förklara för er 5e-klassare för att ni ska förstå? Svårt det här, eftersom jag inte är så bra på att kommunicera med barn...

Det mest sannolika scenariot är att nästa generation vaccin kommer att erbjuda betydligt bättre skydd än den första.

Kom ihåg att det vaccin du fick i din lilla spinkiga överarm var utformat efter den ursprungliga Wuhan-varianten. Men trots att det har gått 2 år och vi har passerat flera miljarder infektioner, så har viruset ännu inte lyckats mutera till något som effektivt kan undvika tidigare immunitet.

Det här viruset muterar som tur är inte så fort, så det kommer räcka om kavlar upp skjortärmen och blottar den spinkiga överarmen vart 2a-3e år framöver. Högst.
Citera
2021-11-17, 17:13
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ekar tomma? 300 på sjukhus och 40 på IVA? Det är väl tillräckligt för att lasta ner varenda lungavdelning och förhindra all vanlig vård för folk med sådana sjukdomar, även om det inte är direkt krisläge.

233 repektive 29 kanske inte borde avrundas till 300 och 40 såvida man inte har en avsikt att få saker att se värre ut än vad dom är.

Det kan jämnföras med 1427 och 168 från samma datum förra året.
Citera
2021-11-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Dom står ju i intervjuer och säger att det inte gäller dessa ställen, om man inte anordnar ett evenemang då.

Jo det finns valet att inte ha covidpass men då måste man positionera alla platser sittande med typ 2m avstånd.

Ah okej! Jag läste bara på allmäna sammakomster

"Inte heller restaurangbesök, så länge som det inte bjuds på musik, annan underhållning eller dans i lokalen"

"andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas."
Citera
2021-11-17, 17:15
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du är en av klasskamraterna märks det. Hur ska man förklara för er 5e-klassare för att ni ska förstå? Svårt det här, eftersom jag inte är så bra på att kommunicera med barn...

Det mest sannolika scenariot är att nästa generation vaccin kommer att erbjuda betydligt bättre skydd än den första.

Kom ihåg att det vaccin du fick i din lilla spinkiga överarm var utformat efter den ursprungliga Wuhan-varianten. Men trots att det har gått 2 år och vi har passerat flera miljarder infektioner, så har viruset ännu inte lyckats mutera till något som effektivt kan undvika tidigare immunitet.

Det här viruset muterar som tur är inte så fort, så det kommer räcka om kavlar upp skjortärmen och blottar den spinkiga överarmen vart 2a-3e år framöver. Högst.

Så du hade inget vettigt överhuvudtaget mer än ditt önsketänkande och inbillningar.

Det finns redan flertalet mutationer som inte vaccinet biter på, men delta är den som dominerar smittspridningen.

Du kan ju börja gå om 5:an själv eftersom du är ju essensen av dunning kruger som vi ser.
Citera
2021-11-17, 17:18
Medlem
AnnaDeas avatar
Irland 93% fullvaccinerade.

Inför restriktioner igen.

Den nya världsordningen!
Citera
2021-11-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Ah okej! Jag läste bara på allmäna sammakomster

"Inte heller restaurangbesök, så länge som det inte bjuds på musik, annan underhållning eller dans i lokalen"

"andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas."

Förslaget är väl inte helt klubbat så det kan nog komma tillägg eller tas bort bitar innan det klubbas igenom. Inte ens om det skulle gälla från 16 eller 18 år och uppåt verkade bestämt. Om det gick att ha ett negativt test istället för vaccinering framgick inte heller.

Det första intrycket är att det inte är genomtänkt särskilt noga, dom kunde inte svara rakt på frågorna.
Citera
2021-11-17, 17:20
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hur många sprutor måste man ta för att få stopp på spridning när sprutorna inte stoppar spridning?
Även om ett år låter lite väl tilltaget så skyddar vaccinen bra mot infektion också under en begränsad period. När denna begränsade period är slut får man fylla på med en tredje dos.

Skillnaden mellan andra och tredje sprutan är markant i avseende på immunresponsen liknande skillnaden mellan första och andra sprutan.
.
Den begränsade perioden som nämndes ovan är också åldersberoende för den vaccinerade.

Personligen tror jag att skyddet mot infektion efter en tredje spruta blir mer långvarigt än samma skydd efter två doser. Detta baserar jag på den ökning av antikroppar som observerats i in vitro-studier som utförts på människor som fått tredje dosen.
Citera
2021-11-17, 17:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Åh!

Så vi vaccinerar oss 2-3 gånger per år mot mässlingen, eller vad är det du vill få sagt?

Det förändrar inte min ståndpunkt angående hur man redovisar ovaccinerade jämfört med vaccinerade.
Du verkar liksom inte riktigt förstå varför man vaccinerar i mängd och vilken riskbedömning man gör. Det är inte för att vi står inför en pandemi som kommer att döda stora delar av befolkningen. Jag skulle tro att i ett sådant läge så kommer vacciner tyvärr inte att ge oss de verktygen i tid för att förhindra en katastrof.
Citera
2021-11-17, 17:22
Medlem
Citat:
Förslaget är väl inte helt klubbat så det kan nog komma tillägg eller tas bort bitar innan det klubbas igenom. Inte ens om det skulle gälla från 16 eller 18 år och uppåt verkade bestämt. Om det gick att ha ett negativt test istället för vaccinering framgick inte heller.

Det första intrycket är att det inte är genomtänkt särskilt noga, dom kunde inte svara rakt på frågorna.

Det är tröttsamt! Som vanligt med fhm och regering
Citera
2021-11-17, 17:26
Medlem
barkies avatar
Ta ren snabb titt in på alla genier här.

"Smittan sprids inomhus bland ovaccinerade" säger stolpskottet Wesell. Jag undrar vad hon baserat det på?

Är det något vänstermänniskor, hens och liberala tokstollar sysslar med idag? Säger något så är det så?
Citera
2021-11-17, 17:27
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Om syftet är att vaccinera fler tror jag inte coronapass för lite hockey och julkonserter kommer göra någon större skillnad. Där är nog dom flesta redan vaccinerade.
Just hockeysupportrar tror jag kan få stanna hemma i en förhållandevis stor utsträckning, lite fördomsfull som jag är.

https://thumbs.dreamstime.com/z/latvian-ice-hockey-fans-helsinki-hartwall-arena-51238191.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in