2021-11-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag anser som sagt att denna kritik är relevant och värd ta på allvar och att man nog bör diskutera om bedömningen av regel 0.03 bör förändras vad gäller Humorforumet. Därmed inte sagt att jag rakt av förespråkar en förändring, bland annat därför att jag inte har insikt i problematik i Humorforumet pga bristande deltagande där.

Jag kan acceptera att folk kan ha väldigt annorlunda humor, men frågan är om TS som skapade den där skämt om..tråden över ungarna som omkom själv verkligen skrattade åt barnens bortgång och vad som isåfall skulle vara roligt. Om han inte själv alls skrattade, så kan man inte heller tala om att det skulle finnas någon humor i det. Jag anser att merparten av de där skämt om.. trådarna inte handlar om humor utan att provocera för att det tillåtes.
Citera
2021-11-17, 17:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag kan acceptera att folk kan ha väldigt annorlunda humor, men frågan är om TS som skapade den där skämt om..tråden över ungarna som omkom själv verkligen skrattade åt barnens bortgång och vad som isåfall skulle vara roligt. Om han inte själv alls skrattade, så kan man inte heller tala om att det skulle finnas någon humor i det. Jag anser att merparten av de där skämt om.. trådarna inte handlar om humor utan att provocera för att det tillåtes.

Så är det säkert, men det går inte att dra en skarp gräns mellan rena provokationer och humorprovokationer utan att blanda in moralism och tycke och smak, så det vore olyckligt att försöka basera en policy på avgöranden om det finns humor i provokationen eller inte.
Citera
2021-11-17, 17:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
min mamma har haft cancer, samtalet vi hade när jag fick reda på det sa jag

” se det från den ljusa sidan nu kan du ha en ny frisyr och hårfärg varje dag”

och vi båda skrattade

drog jag skämtet för att jag hatar min mamma?

nej jag älskar henne med det var ett sätt för att ”förminska ” cancern och göra den ”mindre läskig ” hon är frisk nu . skämt är som sagt en form av läkning.

Jag menade förstås ett mycket mindre älskvärt skämt av en utomstående. I stil med det som var föremål för upptakten för denna tråd.
Citera
2021-11-17, 17:43
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Nej, det måste inte. Helt rätt. Men forumet handlar inte om invandringspolitik heller. Frågan är mycket större än så.

Exakt! Jag kan bara konstatera att dina önskemål och åsikter inte går i linje med mina. Du vill göra korridoren smalare, jag vill hålla den bred. Du vill göra ett urval av i din värld "objektivt bra yttringar", jag vill inte göra ett urval för jag anser mig inte ha den rätten.

Med min inställning till andras yttrandefrihet anser jag mig i förlängningen skydda min egen. För annars är det plötsligt någon med "objektivt bättre åsikter" som dyker upp och vill begränsa den.

På samma sätt kan ditt vurmande för att ge en plattform för anstötligheter och skadliga yttranden komma att skada just dig en dag.
Citera
2021-11-17, 18:40
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur kan då en tråd som alla som är mentalt friska tycker är bedrövlig och du bara blir ledsen av klassas som "humor"?

Tycker du det ser ut så? Att trådar i brott-forat handlar om brottet och inget annat?

Jag pratade inte om vad jag själv ansåg om "skämten", det är inte relevant, tryckte jag var tydlig när jag uttryckte mig i texten men tydligen inte. Återigen, vad jag anser om dessa skämt är som sagt inte frågan (men för att stilla din fundering så uppskattar jag dem inte).

Sen angående din andra fråga om hur det ser ut i trådar generellt. Det är många lägen som det spårar en hel del och man får plöja genom massa irrelevant skit rent utsagt, RP'a så gott det går och hoppas att det städas, i väldigt aktuella och aktiva trådar så kan det ju vara svårt att hinna med för mod. Vad mer kan man göra än att RP'a och hoppas att det får en lösning? För visst är det mycket skit som skrivs som är otroligt onödigt och inre tillför tråden något värde överhuvudtaget, ett tyvärr alltför vanligt förekommande fenomen.
Senast redigerad av Neroxx 2021-11-17 kl. 18:44.
Citera
2021-11-17, 18:47
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Dom stackars små barnen hade inte en chans mot en stor vuxen människa som först knivskar dom och sedan kastade dom från hög höjd över ett räcke. Förstår inte hur det på något vis i världen skulle kunna bli ett skämt i någon form överhuvudtaget.
Citera
2021-11-17, 18:57
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Hej!

Jag tycker att mörk och makaber humor är ett utmärkt sätt att hantera tillvarons mörker och elände, och jag började må mycket bättre efter att jag hängav mig åt galghumor.

Dessutom kan humorn ofta göra att man förstår eländet bättre, och får djupare insikt i det hela.

Så nu ska jag hitta på ett riktigt mörkt, makabert och roligt skämt om de avlidna barnen och skriva i den beryktade tråden!

Kattkram!
//FCR
Citera
2021-11-17, 20:07
Medlem
så här ser det ut i IPTV forumet;
Ej tillåtet
* Eftersök inte tips på operatörer då ett eventuellt svar kan utgöra reklam.
* Rekommendera eller tipsa inte om en specifik IPTV-operatör/ÅF.
* Berätta inte om erfarenheter (dina egna eller någon annans) av en specifik IPTV-operatör/ÅF.
* Ställ inte frågor om en IPTV-operatör/ÅF på sätt som kan tolkas som försök att framställa den i god eller dålig dager, t.ex. i ett senare svar.
* Efterfråga eller uppmana inte till kontakt via PM, epost, sociala medier eller annan kanal, i anknytning till IPTV-tjänster.
* Posta inte direktlänkar till videoströmmar (eller spellistor) vars innehåll bryter mot regel 1.02.

och sen läser man denna makabra skämt över barn som blev slängt över en balkong och knivskuren, hmhmhm undrar bara vilken underbar värld vi lever i, jag menar på flashback...........
Citera
2021-11-17, 20:26
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Man kan inte både ha yttrandefrihet och förbjuda sjuka yttranden.

Låt bli att läsa i tråden eller använd din egen yttrandefrihet till att säga emot i stället.
Råkade se under aktuella ämnen. Jag orkar inte kommentera alla kommentarer från folk som inte klarar diskussioner eller åsikter.
Jag utnyttjade den rätten här som mod uppmanade i tråden men det vanliga tramset gör mig trött. Familjeliv, bög. kränkt. Vänster, stick härifrån, blä

Mod förbjuder folk att kritisera i tråden. På ett jävla diskussionsforum. Så nej, yttrandefriheten är inte optimal här.

Vad alla som tycker att jag ska dra för att jag inte tillåter åsikter är att detta inte är åsikter. Det är att pi s s a på anhöriga och vänner till barnen . Det är för tidigt.

Gränsen borde dras vid att skriva grovt nedsättande om brottsoffer. Det är att använda verbalt våld mot oskyldiga som inte kan förvara sig.

Jag kallar mig anarkist och våld eller mobbning är inte ok för mig. Men jag tappar jatjggt mycket tro på människor för varje dag och denna tråd får mig att tvivla. Tvivla på allt.
Särskilt den så kallade yttrandefriheten.
Citera
2021-11-17, 20:32
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tycker inte tråden kan klassas som humör. Och inte diskussion för det är inte tillåtet där. Så frågan är vad den gör på detta forum.?

En brors bästa vän och hans syskon i min skola blev brutalt mördade av sin pappa. Jag skrattar inte men tydligen är sant skoj på fb och förvaras med yttrandefrihet och rätt till åsikter.
Bedrövligt
Citera
2021-11-17, 21:03
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Hej!

Men vem ska avgöra vad som är OK att skämta om och inte?

Påven? Rektor Hamid? Jan Guillou? Kungen? Donald Trump?

Det finns drösvis med mörkermänniskor som vill inskränka DIN yttrandefrihet, och de frågor som DU tycker är viktiga. Så när du vill inskränka yttrandefriheten för andra människor, så stärker du också de som vill tysta dig och de frågor som du tycker är viktigast. Om en sak blir förbjuden att säga så är det så oerhört mycket lättare att förbjuda ännu en sak att säga...

Kattkram!
//FCR
Citera
2021-11-17, 21:36
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det var så jag uppfattade det också. Både att det förhåller sig med att negativa kommentarer ligger utanför ämnet och raderas och att Newbiecracker menar.

Där tycker jag han eller hon har en poäng även om jag inte är säker på att dessa negativa kommentarer borde tillåtas i tråden. Men det är riktigt att effekten av regeltolkningen av 0.03 blir sådan som Newbiecracker beskriver. Man kan i sken av att det är humor vräka ur sig saker utan att få mothugg i sak som man annars i samhället hade varit tvungen att ta kritik för. Det blir lite som att köra Stand-up men inte riskera att folk buar.

Å andra sidan förstår jag nuvarande tolkningen av regel 0.03 också. Om man vill läsa skämt vill man inte gärna läsa långa haranger om hur olämpliga de är. Det får tas i annat sammanhang.

Hur man än vänder sig här har man rumpan bak.

Edit. För övrigt är det förstås oerhört illa och egentligen viktigare att Admin anser sig behöva slänga tråden på grund av Sveriges censurlagar. Jag håller inte nödvändigtvis med om den bedömningen i sak men det är Admin som är ansvarig och tar beslutet och det finns förstås god grund i hur våra domstolar motarbetar och inskränker vår yttrandefrihet för att motivera det beslutet.

Tyvärr ser inte våra politiker och jurister behovet av en fri debatt idag.
Så olika vi kan se på det. Jag ser positivt på att lagar skyddar svaga, barn och deras familjer och grova övergrepp på människor utsatta för brott.

Jag kallar inte åtgärder mot trakasserier och mobbning i skolan för censur. Men det är jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in