Citat:
Ursprungligen postat av
banbrytare
Hur ska det gå med alla kommande julbord? Restauranger omfattas av vaccinbeviskrav såvida de ”anordnar dans”. De flesta julbord jag gått på tidigare har varit på större lokaler där flera företag har julbord samtidigt så deltagarantalet överskridit 100 personer. Senare mot kvällen har de ofta öppnat upp dansgolv.
Det verkar som att ställen likt min ovanstående beskrivning kommer behöva kräva vaccinbevis för sina gäster… Eller hur tolkar ni andra det?
Det är luddigt.
Om det är en restaurang, pub eller en klubb som anordnar ett julbord så tolkar jag det som att det inte kommer att krävas något intyg på att man är vaccinerad, dessa tre verksamheter faller ju inte under allmänna sammankomster enligt FHM och regeringen. Ett julbord är väl inte en danstillställning i grunden, att det finns ett dansgolv att tillgå för gästerna gör det nog inte till en dansställning per automatik. Jag tror att många restauranger, klubbar och dylikt kommer att jobba sig runt den där frågan.
Av ren nyfikenhet så frågade jag en vän som är ägare av ett hotell tillhörande restaurang/klubb i en medelstor stad. Hen informerade om att man har ett flertal julbord inbokade i sina restaurangytor där ett x antal företag kommer närvara. Hen utgår från att ett intyg för vaccin inte kommer vara aktuellt för den verksamheten.